Pembangunan dan penilaian kepenggunaan perisian kursus pendidikan seksualiti Malaysia
Terdapat dua halangan utama bagi melaksana pendidikan seksualiti di Malaysia. Pertama, salah faham dalam kalangan rakyat tentang objektif melaksana pendidikan seksualiti. Kedua, pendapat yang mengatakan pendidikan seksualiti adalah bertentangan dengan nilai keagamaan. Justeru, kajian pembangunan dan...
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
2012
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/6256/ http://journalarticle.ukm.my/6256/ http://journalarticle.ukm.my/6256/1/1599-3015-1-SM.pdf |
id |
ukm-6256 |
---|---|
recordtype |
eprints |
spelling |
ukm-62562016-12-14T06:40:39Z http://journalarticle.ukm.my/6256/ Pembangunan dan penilaian kepenggunaan perisian kursus pendidikan seksualiti Malaysia Azizah Jaafar, Chan, Siew Lee Nor Azan Mat Zin, Terdapat dua halangan utama bagi melaksana pendidikan seksualiti di Malaysia. Pertama, salah faham dalam kalangan rakyat tentang objektif melaksana pendidikan seksualiti. Kedua, pendapat yang mengatakan pendidikan seksualiti adalah bertentangan dengan nilai keagamaan. Justeru, kajian pembangunan dan penilaian perisian kursus pendidikan seksualiti Malaysia (MSE) dijalankan bagi mengenal pasti punca permasalahan dan penyelesaian terhadap salah faham tersebut. Kajian yang menghasil sebuah aplikasi MSE direka bentuk berasaskan subjek seksualiti yang terkandung dalam mata pelajaran sains tingkatan tiga sekolah menengah. Kajian bermula dengan pembangunan kerangka teoretikal MSE, yang terdiri daripada beberapa teori pembelajaran dan teori interaksi antara komputer dan manusia. Model AUSDU direka bentuk bagi memandu proses dalam metod penyelidikan MSE dengan menggabung model ADDIE, teori reka bentuk berpusatkan penggunaan dan konsep kepenggunaan. Beberapa konstruk penilaian kepenggunaan seperti keberkesanan, kecekapan, kepuasan dan kebolehan pembelajaran diberi tumpuan dalam kajian penilaian MSE. Kajian menunjukkan MSE bukan sahaja mampu meningkat prestasi pelajar dalam mata pelajaran tersebut, malah pengguna berpuas hati dengan antara muka MSE yang interaktif. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2012-06 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/6256/1/1599-3015-1-SM.pdf Azizah Jaafar, and Chan, Siew Lee and Nor Azan Mat Zin, (2012) Pembangunan dan penilaian kepenggunaan perisian kursus pendidikan seksualiti Malaysia. Asia-Pacific Journal of Information Technology and Multimedia, 1 (1). pp. 1-20. ISSN 2289-2192 http://www.ftsm.ukm.my/apjitm/ |
repository_type |
Digital Repository |
institution_category |
Local University |
institution |
Universiti Kebangasaan Malaysia |
building |
UKM Institutional Repository |
collection |
Online Access |
language |
English |
description |
Terdapat dua halangan utama bagi melaksana pendidikan seksualiti di Malaysia. Pertama, salah faham dalam kalangan rakyat tentang objektif melaksana pendidikan seksualiti. Kedua, pendapat yang mengatakan pendidikan seksualiti adalah bertentangan dengan nilai keagamaan. Justeru, kajian pembangunan dan penilaian perisian kursus pendidikan seksualiti Malaysia (MSE) dijalankan bagi mengenal pasti punca permasalahan dan penyelesaian terhadap salah faham tersebut. Kajian yang menghasil sebuah aplikasi MSE direka bentuk berasaskan subjek seksualiti yang terkandung dalam mata pelajaran sains tingkatan tiga sekolah menengah. Kajian bermula dengan pembangunan kerangka teoretikal MSE, yang terdiri daripada beberapa teori pembelajaran dan teori interaksi antara komputer dan manusia. Model AUSDU direka bentuk bagi memandu proses dalam metod penyelidikan MSE dengan menggabung model ADDIE, teori reka bentuk berpusatkan penggunaan dan konsep kepenggunaan. Beberapa konstruk penilaian kepenggunaan seperti keberkesanan, kecekapan, kepuasan dan kebolehan pembelajaran diberi tumpuan dalam kajian penilaian MSE. Kajian menunjukkan MSE bukan sahaja mampu meningkat prestasi pelajar dalam mata pelajaran tersebut, malah pengguna berpuas hati dengan antara muka MSE yang interaktif. |
format |
Article |
author |
Azizah Jaafar, Chan, Siew Lee Nor Azan Mat Zin, |
spellingShingle |
Azizah Jaafar, Chan, Siew Lee Nor Azan Mat Zin, Pembangunan dan penilaian kepenggunaan perisian kursus pendidikan seksualiti Malaysia |
author_facet |
Azizah Jaafar, Chan, Siew Lee Nor Azan Mat Zin, |
author_sort |
Azizah Jaafar, |
title |
Pembangunan dan penilaian kepenggunaan perisian kursus pendidikan seksualiti Malaysia |
title_short |
Pembangunan dan penilaian kepenggunaan perisian kursus pendidikan seksualiti Malaysia |
title_full |
Pembangunan dan penilaian kepenggunaan perisian kursus pendidikan seksualiti Malaysia |
title_fullStr |
Pembangunan dan penilaian kepenggunaan perisian kursus pendidikan seksualiti Malaysia |
title_full_unstemmed |
Pembangunan dan penilaian kepenggunaan perisian kursus pendidikan seksualiti Malaysia |
title_sort |
pembangunan dan penilaian kepenggunaan perisian kursus pendidikan seksualiti malaysia |
publisher |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia |
publishDate |
2012 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/6256/ http://journalarticle.ukm.my/6256/ http://journalarticle.ukm.my/6256/1/1599-3015-1-SM.pdf |
first_indexed |
2023-09-18T19:46:23Z |
last_indexed |
2023-09-18T19:46:23Z |
_version_ |
1777405928602075136 |