Keberkesanan Modul LINUS Berbantukan Terapi Biofeedback EmWave Terhadap Murid-Murid, di Zon Chenor, Pahang
Kajian ini dilakukan adalah bertujuan untuk mengkaji keberkesanan kaedah latihan terapi biofeedback EmWave menggunakan modul LINUS Bahasa Melayu di Sekolah-sekolah Zon Chenor, Pahang. Seramai 40 orang pelajar dari Tahun 1 dan 2, Sekolah Kebangsaan Jengka Batu 13 telah dipilih sebagai sampel kajian...
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English |
Published: |
Universiti Kebangsaan Malaysia
2012
|
Subjects: | |
Online Access: | http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/4400/ http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/4400/1/pbmsk-2012-nubli-KeberkesananModulLinus_5feb14.pdf |
id |
ump-4400 |
---|---|
recordtype |
eprints |
spelling |
ump-44002018-02-14T03:27:55Z http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/4400/ Keberkesanan Modul LINUS Berbantukan Terapi Biofeedback EmWave Terhadap Murid-Murid, di Zon Chenor, Pahang Muhammad Nubli, Abdul Wahab Maziah, Mohd Sapar Mohd Firdaus, Mohd Kamaruzaman LC5201 Education extension. Adult education. Continuing education Kajian ini dilakukan adalah bertujuan untuk mengkaji keberkesanan kaedah latihan terapi biofeedback EmWave menggunakan modul LINUS Bahasa Melayu di Sekolah-sekolah Zon Chenor, Pahang. Seramai 40 orang pelajar dari Tahun 1 dan 2, Sekolah Kebangsaan Jengka Batu 13 telah dipilih sebagai sampel kajian ini. Objektif kajian adalah untuk mengukur tahap kemahiran membaca murid dalam proses pengajaran dan pembelajaran LINUS Bahasa Melayu. Kaedah kajian yang akan digunakan ialah kaedah gabungan iaitu ujian pra, kaedah latihan biofeedback EmWave dan ujian pos. Penyelidik melaksanakan protokol EmWave kepada murid. Data yang diperoleh telah dianalisis untuk mengenal pasti perubahan positif antara perubahan ujian pra dan ujian pos responden yang terlibat dalam kajian. Kajian mendapati terdapat peningkatan tahap penguasaan kemahiran membaca dalam Bahasa Melayu setelah melalui ujian terapi. Kajian mendapati pelajar berjaya meningkatkan tahap tumpuan di bilik darjah. Universiti Kebangsaan Malaysia 2012 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/4400/1/pbmsk-2012-nubli-KeberkesananModulLinus_5feb14.pdf Muhammad Nubli, Abdul Wahab and Maziah, Mohd Sapar and Mohd Firdaus, Mohd Kamaruzaman (2012) Keberkesanan Modul LINUS Berbantukan Terapi Biofeedback EmWave Terhadap Murid-Murid, di Zon Chenor, Pahang. In: Prosiding Seminar Internasional Pasca Siswazah Pendidikan Khas UKM-UPI Siri II 2012, 27-28 January 2012 , Universiti Kebangsaan Malaysia. pp. 110-120.. ISSN 978-983-2267-35-5 |
repository_type |
Digital Repository |
institution_category |
Local University |
institution |
Universiti Malaysia Pahang |
building |
UMP Institutional Repository |
collection |
Online Access |
language |
English |
topic |
LC5201 Education extension. Adult education. Continuing education |
spellingShingle |
LC5201 Education extension. Adult education. Continuing education Muhammad Nubli, Abdul Wahab Maziah, Mohd Sapar Mohd Firdaus, Mohd Kamaruzaman Keberkesanan Modul LINUS Berbantukan Terapi Biofeedback EmWave Terhadap Murid-Murid, di Zon Chenor, Pahang |
description |
Kajian ini dilakukan adalah bertujuan untuk mengkaji keberkesanan kaedah latihan terapi biofeedback EmWave menggunakan modul LINUS Bahasa Melayu di Sekolah-sekolah Zon Chenor, Pahang. Seramai 40 orang pelajar dari Tahun 1 dan 2, Sekolah Kebangsaan Jengka Batu 13 telah dipilih sebagai sampel kajian ini. Objektif kajian adalah untuk mengukur tahap kemahiran membaca murid dalam proses pengajaran dan pembelajaran LINUS Bahasa Melayu. Kaedah kajian yang akan digunakan ialah kaedah gabungan iaitu ujian pra, kaedah latihan biofeedback EmWave dan ujian pos. Penyelidik melaksanakan protokol EmWave kepada murid. Data yang diperoleh telah dianalisis untuk mengenal pasti perubahan positif antara perubahan ujian pra dan ujian pos responden yang terlibat dalam kajian. Kajian mendapati terdapat peningkatan tahap penguasaan kemahiran membaca dalam Bahasa Melayu setelah melalui ujian terapi. Kajian mendapati pelajar berjaya meningkatkan tahap tumpuan di bilik darjah. |
format |
Conference or Workshop Item |
author |
Muhammad Nubli, Abdul Wahab Maziah, Mohd Sapar Mohd Firdaus, Mohd Kamaruzaman |
author_facet |
Muhammad Nubli, Abdul Wahab Maziah, Mohd Sapar Mohd Firdaus, Mohd Kamaruzaman |
author_sort |
Muhammad Nubli, Abdul Wahab |
title |
Keberkesanan Modul LINUS Berbantukan Terapi Biofeedback EmWave Terhadap Murid-Murid, di Zon Chenor, Pahang |
title_short |
Keberkesanan Modul LINUS Berbantukan Terapi Biofeedback EmWave Terhadap Murid-Murid, di Zon Chenor, Pahang |
title_full |
Keberkesanan Modul LINUS Berbantukan Terapi Biofeedback EmWave Terhadap Murid-Murid, di Zon Chenor, Pahang |
title_fullStr |
Keberkesanan Modul LINUS Berbantukan Terapi Biofeedback EmWave Terhadap Murid-Murid, di Zon Chenor, Pahang |
title_full_unstemmed |
Keberkesanan Modul LINUS Berbantukan Terapi Biofeedback EmWave Terhadap Murid-Murid, di Zon Chenor, Pahang |
title_sort |
keberkesanan modul linus berbantukan terapi biofeedback emwave terhadap murid-murid, di zon chenor, pahang |
publisher |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
publishDate |
2012 |
url |
http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/4400/ http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/4400/1/pbmsk-2012-nubli-KeberkesananModulLinus_5feb14.pdf |
first_indexed |
2023-09-18T21:58:57Z |
last_indexed |
2023-09-18T21:58:57Z |
_version_ |
1777414268206972928 |