Keberkesanan program kawad kaki pengakap dalam meningkatkan prestasi akademik

Kawad kaki dilihat sebagai pengupaya kepada prestasi akademik pelajar.Terdapat pelbagai kepentingan kepada pelajar dari aktiviti kawad kaki. Falsafah dan pergerakan kawad kaki ini telah menjadi satu sumber penting sebagai ‘tonik’ untuk merangsang kognitif. Masih belum ditemui kajian khusus berkaitan...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Zulli, Muhamad
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: World Research Conference 2014
Subjects:
Online Access:http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/27522/
http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/27522/1/Keberkesanan%20program%20kawad%20kaki%20pengakap.pdf
Description
Summary:Kawad kaki dilihat sebagai pengupaya kepada prestasi akademik pelajar.Terdapat pelbagai kepentingan kepada pelajar dari aktiviti kawad kaki. Falsafah dan pergerakan kawad kaki ini telah menjadi satu sumber penting sebagai ‘tonik’ untuk merangsang kognitif. Masih belum ditemui kajian khusus berkaitan hubungan kedua-dua pencapaian ini sehingga hari ini. Kajian ini meneroka hubungan pencapaian kawad kaki dengan pencapaian akademik dikalangan pelajar. Tumpuan kajian ini adalah kepada aktiviti kawad kaki pengakap dan sumbangannya terhadap pencapaian prestasi akademik. Penumpuan sampel kajian ini adalah terhadap sekumpulan 50 orang murid SK FELDA Lepar Hilir 3, 26300 Gambang yang menyertai Pengakap Kanak-kanak (PKK). Teknik yang digunakan dalam kajian ini adalah kaedah tinjauan dan analisis dokumen. Sampel dilatih terlebih dahulu untuk mendapatkan kemahiran asas berkawad. Dapatan daripada kajian menunjukkan bahawa pelajar yang menunjukkan prestasi cemerlang di dalam akademik kebanyakannya dari mereka yang menunjukkan prestasi baik semasa berkawad. Kajian ini juga telah berjaya membuktikan pelajar-pelajar yang gagal menunjukkan prestasi cemerlang semasa berkawad tururt mempunyai prestasi yang kurang memberangsangkan di dalam pencapaian akademik.