Tahap kesediaan guru Pendidikan Islam dalam pentaksiran Dokumen Standard Kurikulum dan Pentaksiran Sekolah Rendah
Kesediaan terhadap perubahan corak pentaksiran dalam bilik darjah merupakan titik tolak kepada transformasi pendidikan masa kini. Kajian ini memberi tumpuan yang khusus dalam meneroka tahap kesediaan guru Pendidikan Islam Daerah Pekan dalam melaksanakan pentaksiran mata pelajaran dengan menggunakan...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English English |
Published: |
Fakulti Pengajian Islam, KUIPSAS
2019
|
Subjects: | |
Online Access: | http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/26899/ http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/26899/ http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/26899/1/ahap%20kesediaan%20guru%20Pendidikan%20Islam%20dalam%20pentaksiran%20dokumen.pdf http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/26899/7/Tahap%20kesediaan%20guru%20Pendidikan%20Islam%20dalam%20pentaksiran%20Dokumen%20Standard%20Kurikulum%20dan%20Pentaksiran%20Sekolah%20Rendah.pdf |
id |
ump-26899 |
---|---|
recordtype |
eprints |
spelling |
ump-268992019-12-24T06:19:48Z http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/26899/ Tahap kesediaan guru Pendidikan Islam dalam pentaksiran Dokumen Standard Kurikulum dan Pentaksiran Sekolah Rendah Hasmadi, Hassan Artika Rasul, Sulaiman LB Theory and practice of education Kesediaan terhadap perubahan corak pentaksiran dalam bilik darjah merupakan titik tolak kepada transformasi pendidikan masa kini. Kajian ini memberi tumpuan yang khusus dalam meneroka tahap kesediaan guru Pendidikan Islam Daerah Pekan dalam melaksanakan pentaksiran mata pelajaran dengan menggunakan Dokumen Standard Kurikulum dan Pentaksiran (DSKP) bagi Kurikukum Standard Sekolah Rendah (KSSR). Seramai 145 guru Pendidikan Islam yang terdiri daripada lima kelompok iaitu Bandar (14.5 peratus), Peramu (26.9 peratus), Pantai (27.6 peratus), Paloh Hinai(13.1 peratus) dan Chini (17.9 peratus). Hasil dapatan kajian menunjukkan bilangan responden perempuan 82 orang (56.6 peratus) melebihi responden lelaki seramai 63 orang (43.4 peratus). Populasi umur responden yang paling tinggi adalah dalam lingkungan 40-an iaitu seramai 76 orang (52.4 peratus) dan kesemua responden adalah berbangsa melayu (100.0 peratus). Setiap hipotesis telah diuji dengan menggunakan perisian Statistical Package for Social Sciences (SPSS) Versi 23.0. Secara keseluruhannya, dapatan kajian menunjukkan tahap kesediaan guru-guru Pendidikan Islam terhadap pentaksiran Dokumen Standard Kurikulum dan Pentaksiran (DSKP) dalam semua aspek berada ditahap yang tinggi dengan nilai purata min 3.866 (SP=0.673). Fakulti Pengajian Islam, KUIPSAS 2019 Conference or Workshop Item PeerReviewed pdf en http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/26899/1/ahap%20kesediaan%20guru%20Pendidikan%20Islam%20dalam%20pentaksiran%20dokumen.pdf pdf en http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/26899/7/Tahap%20kesediaan%20guru%20Pendidikan%20Islam%20dalam%20pentaksiran%20Dokumen%20Standard%20Kurikulum%20dan%20Pentaksiran%20Sekolah%20Rendah.pdf Hasmadi, Hassan and Artika Rasul, Sulaiman (2019) Tahap kesediaan guru Pendidikan Islam dalam pentaksiran Dokumen Standard Kurikulum dan Pentaksiran Sekolah Rendah. In: eProsiding: Cabaran Pengajian Islam Dalam Era Revolusi Industri 4.0 (SePIA 1.0), 25-26 September 2019 , Kolej Universiti Islam Pahang Sultan Ahmad Shah (KUIPSAS), Pahang, Malaysia. pp. 415-424.. ISBN 978-967-17268-1-5 https://sepia.kuipsas.edu.my/sepia/prosiding/ |
repository_type |
Digital Repository |
institution_category |
Local University |
institution |
Universiti Malaysia Pahang |
building |
UMP Institutional Repository |
collection |
Online Access |
language |
English English |
topic |
LB Theory and practice of education |
spellingShingle |
LB Theory and practice of education Hasmadi, Hassan Artika Rasul, Sulaiman Tahap kesediaan guru Pendidikan Islam dalam pentaksiran Dokumen Standard Kurikulum dan Pentaksiran Sekolah Rendah |
description |
Kesediaan terhadap perubahan corak pentaksiran dalam bilik darjah merupakan titik tolak kepada transformasi pendidikan masa kini. Kajian ini memberi tumpuan yang khusus dalam meneroka tahap kesediaan guru Pendidikan Islam Daerah Pekan dalam melaksanakan pentaksiran mata pelajaran dengan menggunakan Dokumen Standard Kurikulum dan Pentaksiran (DSKP) bagi Kurikukum Standard Sekolah Rendah (KSSR). Seramai 145 guru Pendidikan Islam yang terdiri daripada lima kelompok iaitu Bandar (14.5 peratus), Peramu (26.9 peratus), Pantai (27.6 peratus), Paloh Hinai(13.1 peratus) dan Chini (17.9 peratus). Hasil dapatan kajian menunjukkan bilangan responden perempuan 82 orang (56.6 peratus) melebihi responden lelaki seramai 63 orang (43.4 peratus). Populasi umur responden yang paling tinggi adalah dalam lingkungan 40-an iaitu seramai 76 orang (52.4 peratus) dan kesemua responden adalah berbangsa melayu (100.0 peratus). Setiap hipotesis telah diuji dengan menggunakan perisian Statistical Package for Social Sciences (SPSS) Versi 23.0. Secara keseluruhannya, dapatan kajian menunjukkan tahap kesediaan guru-guru Pendidikan Islam terhadap pentaksiran Dokumen Standard Kurikulum dan Pentaksiran (DSKP) dalam semua aspek berada ditahap yang tinggi dengan nilai purata min 3.866 (SP=0.673). |
format |
Conference or Workshop Item |
author |
Hasmadi, Hassan Artika Rasul, Sulaiman |
author_facet |
Hasmadi, Hassan Artika Rasul, Sulaiman |
author_sort |
Hasmadi, Hassan |
title |
Tahap kesediaan guru Pendidikan Islam dalam pentaksiran Dokumen Standard Kurikulum dan Pentaksiran Sekolah Rendah |
title_short |
Tahap kesediaan guru Pendidikan Islam dalam pentaksiran Dokumen Standard Kurikulum dan Pentaksiran Sekolah Rendah |
title_full |
Tahap kesediaan guru Pendidikan Islam dalam pentaksiran Dokumen Standard Kurikulum dan Pentaksiran Sekolah Rendah |
title_fullStr |
Tahap kesediaan guru Pendidikan Islam dalam pentaksiran Dokumen Standard Kurikulum dan Pentaksiran Sekolah Rendah |
title_full_unstemmed |
Tahap kesediaan guru Pendidikan Islam dalam pentaksiran Dokumen Standard Kurikulum dan Pentaksiran Sekolah Rendah |
title_sort |
tahap kesediaan guru pendidikan islam dalam pentaksiran dokumen standard kurikulum dan pentaksiran sekolah rendah |
publisher |
Fakulti Pengajian Islam, KUIPSAS |
publishDate |
2019 |
url |
http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/26899/ http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/26899/ http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/26899/1/ahap%20kesediaan%20guru%20Pendidikan%20Islam%20dalam%20pentaksiran%20dokumen.pdf http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/26899/7/Tahap%20kesediaan%20guru%20Pendidikan%20Islam%20dalam%20pentaksiran%20Dokumen%20Standard%20Kurikulum%20dan%20Pentaksiran%20Sekolah%20Rendah.pdf |
first_indexed |
2023-09-18T22:42:10Z |
last_indexed |
2023-09-18T22:42:10Z |
_version_ |
1777416987825143808 |