Capability of Primary School Pupils in Learning and Exploring Visual Programing Language = Keupayaan murid sekolah rendah mempelajari dan menerokai bahasa pengaturcaraan visual

Artikel ini dihasilkan bagi membincangkan keupayaan murid sekolah rendah dalam menerokai bahasa pengaturcaraan visual. Bahasa pengaturcaraan visual sedang mula diperkenalkan di dalam kurikulum Tahun Enam di bawah Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR). Satu kajian berkaitan melibatkan pengumpulan...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Azniah, Ismail, Maizatul Hayati, Mohamad Yatim, Noor Azida, Sahabudin, Nor Zuhaidah, Mohamed Zain
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit UPSI 2016
Subjects:
Online Access:http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/21190/
http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/21190/
http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/21190/1/Keupayaan%20murid%20sekolah%20rendah%20mempelajari%20dan%20menerokai%20bahasa%20pengaturcaraan%20visual.pdf
id ump-21190
recordtype eprints
spelling ump-211902018-05-25T03:31:21Z http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/21190/ Capability of Primary School Pupils in Learning and Exploring Visual Programing Language = Keupayaan murid sekolah rendah mempelajari dan menerokai bahasa pengaturcaraan visual Azniah, Ismail Maizatul Hayati, Mohamad Yatim Noor Azida, Sahabudin Nor Zuhaidah, Mohamed Zain QA76 Computer software Artikel ini dihasilkan bagi membincangkan keupayaan murid sekolah rendah dalam menerokai bahasa pengaturcaraan visual. Bahasa pengaturcaraan visual sedang mula diperkenalkan di dalam kurikulum Tahun Enam di bawah Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR). Satu kajian berkaitan melibatkan pengumpulan data kuantitatif dan kualitatif telah dijalankan. Kaedah pengumpulan data kajian melibatkan proses pemerhatian ke atas subjek yang terdiri daripada sekumpulan 27 murid sekolah rendah berusia tujuh hingga dua belas tahun daripada pelbagai latar belakang dan pelbagai sekolah di sekitar Daerah Mualim. Di dalam kajian ini, muridmurid terlibat perlu mengikuti satu bengkel mengenai pengaturcaraan visual. Antara aktiviti terlibat adalah: (i) sesi pengenalan dan tutorial terbimbing oleh ketua bengkel dan dibantu oleh beberapa fasilitator (jika diperlukan), (ii) sesi latihan tutorial kendiri, juga dibantu oleh fasilitator (jika diperlukan), dan (iii) sesi penerokaan kendiri. Hasil kajian mendapati murid-murid seawal umur tujuh tahun boleh mengikuti pembelajaran dengan dibantu rapat oleh fasilitator. Sebahagian besar murid-murid berumur sepuluh tahun dan kesemua murid berumur sebelas tahun dan ke atas boleh mengikuti pembelajaran tanpa bantuan penuh daripada fasilitator serta boleh melaksanakan arahan tutorial kendiri dengan baik. Hanya sebahagian sahaja daripada kumpulan murid berkenaan yang mahu meneroka lebih lanjut. Kajian mendapati reka bentuk bahasa pengaturcaraan itu sendiri sangat mempengaruhi keupayaan murid untuk mempelajarinya dengan baik. Diharap kajian ini dapat dijadikan sebagai satu permulaan atau rujukan para pengkaji, guru dan ibu bapa. Penerbit UPSI 2016 Article PeerReviewed application/pdf en http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/21190/1/Keupayaan%20murid%20sekolah%20rendah%20mempelajari%20dan%20menerokai%20bahasa%20pengaturcaraan%20visual.pdf Azniah, Ismail and Maizatul Hayati, Mohamad Yatim and Noor Azida, Sahabudin and Nor Zuhaidah, Mohamed Zain (2016) Capability of Primary School Pupils in Learning and Exploring Visual Programing Language = Keupayaan murid sekolah rendah mempelajari dan menerokai bahasa pengaturcaraan visual. Journal of ICT in Education (JICTIE), 3 (1). pp. 89-97. ISSN 2289-7844 https://ejournal.upsi.edu.my/article/2017AR001361
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Malaysia Pahang
building UMP Institutional Repository
collection Online Access
language English
topic QA76 Computer software
spellingShingle QA76 Computer software
Azniah, Ismail
Maizatul Hayati, Mohamad Yatim
Noor Azida, Sahabudin
Nor Zuhaidah, Mohamed Zain
Capability of Primary School Pupils in Learning and Exploring Visual Programing Language = Keupayaan murid sekolah rendah mempelajari dan menerokai bahasa pengaturcaraan visual
description Artikel ini dihasilkan bagi membincangkan keupayaan murid sekolah rendah dalam menerokai bahasa pengaturcaraan visual. Bahasa pengaturcaraan visual sedang mula diperkenalkan di dalam kurikulum Tahun Enam di bawah Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR). Satu kajian berkaitan melibatkan pengumpulan data kuantitatif dan kualitatif telah dijalankan. Kaedah pengumpulan data kajian melibatkan proses pemerhatian ke atas subjek yang terdiri daripada sekumpulan 27 murid sekolah rendah berusia tujuh hingga dua belas tahun daripada pelbagai latar belakang dan pelbagai sekolah di sekitar Daerah Mualim. Di dalam kajian ini, muridmurid terlibat perlu mengikuti satu bengkel mengenai pengaturcaraan visual. Antara aktiviti terlibat adalah: (i) sesi pengenalan dan tutorial terbimbing oleh ketua bengkel dan dibantu oleh beberapa fasilitator (jika diperlukan), (ii) sesi latihan tutorial kendiri, juga dibantu oleh fasilitator (jika diperlukan), dan (iii) sesi penerokaan kendiri. Hasil kajian mendapati murid-murid seawal umur tujuh tahun boleh mengikuti pembelajaran dengan dibantu rapat oleh fasilitator. Sebahagian besar murid-murid berumur sepuluh tahun dan kesemua murid berumur sebelas tahun dan ke atas boleh mengikuti pembelajaran tanpa bantuan penuh daripada fasilitator serta boleh melaksanakan arahan tutorial kendiri dengan baik. Hanya sebahagian sahaja daripada kumpulan murid berkenaan yang mahu meneroka lebih lanjut. Kajian mendapati reka bentuk bahasa pengaturcaraan itu sendiri sangat mempengaruhi keupayaan murid untuk mempelajarinya dengan baik. Diharap kajian ini dapat dijadikan sebagai satu permulaan atau rujukan para pengkaji, guru dan ibu bapa.
format Article
author Azniah, Ismail
Maizatul Hayati, Mohamad Yatim
Noor Azida, Sahabudin
Nor Zuhaidah, Mohamed Zain
author_facet Azniah, Ismail
Maizatul Hayati, Mohamad Yatim
Noor Azida, Sahabudin
Nor Zuhaidah, Mohamed Zain
author_sort Azniah, Ismail
title Capability of Primary School Pupils in Learning and Exploring Visual Programing Language = Keupayaan murid sekolah rendah mempelajari dan menerokai bahasa pengaturcaraan visual
title_short Capability of Primary School Pupils in Learning and Exploring Visual Programing Language = Keupayaan murid sekolah rendah mempelajari dan menerokai bahasa pengaturcaraan visual
title_full Capability of Primary School Pupils in Learning and Exploring Visual Programing Language = Keupayaan murid sekolah rendah mempelajari dan menerokai bahasa pengaturcaraan visual
title_fullStr Capability of Primary School Pupils in Learning and Exploring Visual Programing Language = Keupayaan murid sekolah rendah mempelajari dan menerokai bahasa pengaturcaraan visual
title_full_unstemmed Capability of Primary School Pupils in Learning and Exploring Visual Programing Language = Keupayaan murid sekolah rendah mempelajari dan menerokai bahasa pengaturcaraan visual
title_sort capability of primary school pupils in learning and exploring visual programing language = keupayaan murid sekolah rendah mempelajari dan menerokai bahasa pengaturcaraan visual
publisher Penerbit UPSI
publishDate 2016
url http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/21190/
http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/21190/
http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/21190/1/Keupayaan%20murid%20sekolah%20rendah%20mempelajari%20dan%20menerokai%20bahasa%20pengaturcaraan%20visual.pdf
first_indexed 2023-09-18T22:31:00Z
last_indexed 2023-09-18T22:31:00Z
_version_ 1777416284814704640