Ruang, masa dan sebab akibat dalam naratif filem animasi Geng Pengembaraan Bermula
Naratif adalah tunjang sebuah filem. Sebuah naratif filem digerakkan oleh kronologi peristiwa bersandarkan sebab akibat. Filem Geng Pengembaraan Bermula sebagai filem animasi Melayu 3D pertama Malaysia tersenarai dalam Malaysia Book of Records. Filem ini bukan sahaja menerima anugerah di pelbagai fe...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan, Universiti Kebangsaan Malaysia
2016
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/9970/ http://journalarticle.ukm.my/9970/ http://journalarticle.ukm.my/9970/1/16182-45367-1-SM.pdf |
id |
ukm-9970 |
---|---|
recordtype |
eprints |
spelling |
ukm-99702017-01-19T06:43:10Z http://journalarticle.ukm.my/9970/ Ruang, masa dan sebab akibat dalam naratif filem animasi Geng Pengembaraan Bermula Fatimah Muhd Shukri, Nur Afifah Vanitha Abdullah, Naratif adalah tunjang sebuah filem. Sebuah naratif filem digerakkan oleh kronologi peristiwa bersandarkan sebab akibat. Filem Geng Pengembaraan Bermula sebagai filem animasi Melayu 3D pertama Malaysia tersenarai dalam Malaysia Book of Records. Filem ini bukan sahaja menerima anugerah di pelbagai festival filem di dalam negara, malah menerima pengikhtirafan dalam acara seumpamanya di luar negara. Namun begitu, naratif filem ini menampakkan kekurangan dari aspek kesinambungan peristiwa yang dipaparkannya. Pengembaraan yang sepatutnya menjadi fokus utama filem kurang jelas disebabkan naratifnya yang longgar. Menggunakan elemen naratif Edward Branigan (1992), makalah ini bertujuan menerangkan tiga elemen naratif iaitu ruang, masa dan sebab akibat (causality) dalam filem Geng Pengembaraan Bermula. Sehubungan itu, dapatan makalah ini disandarkan kepada penyelidikan asas dengan kaedah analisa kandungan untuk menganalisa data. Makalah ini merakamkan dapatan bahawa elemen sebab akibat kurang diperincikan dalam plot cerita. Kehadiran elemen sebab akibat seharusnya berlegar-legar disekeliling watak protagonis. Namun begitu, elemen sebab akibat dalam plot cerita gagal menghubungkaitkan protagonis pada permulaan cerita sehingga ke penamat cerita. Kekurangan ini mengakibatkan penonton keliru dalam mengenalpasti bukan sahaja protagonisnya, malah menimbulkan tanda tanya terhadap rentetan peristiwa dalam filem ini. Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan, Universiti Kebangsaan Malaysia 2016-12 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/9970/1/16182-45367-1-SM.pdf Fatimah Muhd Shukri, and Nur Afifah Vanitha Abdullah, (2016) Ruang, masa dan sebab akibat dalam naratif filem animasi Geng Pengembaraan Bermula. Jurnal Melayu, 15 (2). pp. 238-249. ISSN 1675-7513 http://ejournal.ukm.my/jmelayu/issue/view/864 |
repository_type |
Digital Repository |
institution_category |
Local University |
institution |
Universiti Kebangasaan Malaysia |
building |
UKM Institutional Repository |
collection |
Online Access |
language |
English |
description |
Naratif adalah tunjang sebuah filem. Sebuah naratif filem digerakkan oleh kronologi peristiwa bersandarkan sebab akibat. Filem Geng Pengembaraan Bermula sebagai filem animasi Melayu 3D pertama Malaysia tersenarai dalam Malaysia Book of Records. Filem ini bukan sahaja menerima anugerah di pelbagai festival filem di dalam negara, malah menerima pengikhtirafan dalam acara seumpamanya di luar negara. Namun begitu, naratif filem ini menampakkan kekurangan dari aspek kesinambungan peristiwa yang dipaparkannya. Pengembaraan yang sepatutnya menjadi fokus utama filem kurang jelas disebabkan naratifnya yang longgar. Menggunakan elemen naratif Edward Branigan (1992), makalah ini bertujuan menerangkan tiga elemen naratif iaitu ruang, masa dan sebab akibat (causality) dalam filem Geng Pengembaraan Bermula. Sehubungan itu, dapatan makalah ini disandarkan kepada penyelidikan asas dengan kaedah analisa kandungan untuk menganalisa data. Makalah ini merakamkan dapatan bahawa elemen sebab akibat kurang diperincikan dalam plot cerita. Kehadiran elemen sebab akibat seharusnya berlegar-legar disekeliling watak protagonis. Namun begitu, elemen sebab akibat dalam plot cerita gagal menghubungkaitkan protagonis pada permulaan cerita sehingga ke penamat cerita. Kekurangan ini mengakibatkan penonton keliru dalam mengenalpasti bukan sahaja protagonisnya, malah menimbulkan tanda tanya terhadap rentetan peristiwa dalam filem ini. |
format |
Article |
author |
Fatimah Muhd Shukri, Nur Afifah Vanitha Abdullah, |
spellingShingle |
Fatimah Muhd Shukri, Nur Afifah Vanitha Abdullah, Ruang, masa dan sebab akibat dalam naratif filem animasi Geng Pengembaraan Bermula |
author_facet |
Fatimah Muhd Shukri, Nur Afifah Vanitha Abdullah, |
author_sort |
Fatimah Muhd Shukri, |
title |
Ruang, masa dan sebab akibat dalam naratif filem animasi Geng Pengembaraan Bermula |
title_short |
Ruang, masa dan sebab akibat dalam naratif filem animasi Geng Pengembaraan Bermula |
title_full |
Ruang, masa dan sebab akibat dalam naratif filem animasi Geng Pengembaraan Bermula |
title_fullStr |
Ruang, masa dan sebab akibat dalam naratif filem animasi Geng Pengembaraan Bermula |
title_full_unstemmed |
Ruang, masa dan sebab akibat dalam naratif filem animasi Geng Pengembaraan Bermula |
title_sort |
ruang, masa dan sebab akibat dalam naratif filem animasi geng pengembaraan bermula |
publisher |
Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan, Universiti Kebangsaan Malaysia |
publishDate |
2016 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/9970/ http://journalarticle.ukm.my/9970/ http://journalarticle.ukm.my/9970/1/16182-45367-1-SM.pdf |
first_indexed |
2023-09-18T19:56:15Z |
last_indexed |
2023-09-18T19:56:15Z |
_version_ |
1777406549153546240 |