Ruang, masa dan sebab akibat dalam naratif filem animasi Geng Pengembaraan Bermula

Naratif adalah tunjang sebuah filem. Sebuah naratif filem digerakkan oleh kronologi peristiwa bersandarkan sebab akibat. Filem Geng Pengembaraan Bermula sebagai filem animasi Melayu 3D pertama Malaysia tersenarai dalam Malaysia Book of Records. Filem ini bukan sahaja menerima anugerah di pelbagai fe...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Fatimah Muhd Shukri, Nur Afifah Vanitha Abdullah
Format: Article
Language:English
Published: Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan, Universiti Kebangsaan Malaysia 2016
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/9970/
http://journalarticle.ukm.my/9970/
http://journalarticle.ukm.my/9970/1/16182-45367-1-SM.pdf
id ukm-9970
recordtype eprints
spelling ukm-99702017-01-19T06:43:10Z http://journalarticle.ukm.my/9970/ Ruang, masa dan sebab akibat dalam naratif filem animasi Geng Pengembaraan Bermula Fatimah Muhd Shukri, Nur Afifah Vanitha Abdullah, Naratif adalah tunjang sebuah filem. Sebuah naratif filem digerakkan oleh kronologi peristiwa bersandarkan sebab akibat. Filem Geng Pengembaraan Bermula sebagai filem animasi Melayu 3D pertama Malaysia tersenarai dalam Malaysia Book of Records. Filem ini bukan sahaja menerima anugerah di pelbagai festival filem di dalam negara, malah menerima pengikhtirafan dalam acara seumpamanya di luar negara. Namun begitu, naratif filem ini menampakkan kekurangan dari aspek kesinambungan peristiwa yang dipaparkannya. Pengembaraan yang sepatutnya menjadi fokus utama filem kurang jelas disebabkan naratifnya yang longgar. Menggunakan elemen naratif Edward Branigan (1992), makalah ini bertujuan menerangkan tiga elemen naratif iaitu ruang, masa dan sebab akibat (causality) dalam filem Geng Pengembaraan Bermula. Sehubungan itu, dapatan makalah ini disandarkan kepada penyelidikan asas dengan kaedah analisa kandungan untuk menganalisa data. Makalah ini merakamkan dapatan bahawa elemen sebab akibat kurang diperincikan dalam plot cerita. Kehadiran elemen sebab akibat seharusnya berlegar-legar disekeliling watak protagonis. Namun begitu, elemen sebab akibat dalam plot cerita gagal menghubungkaitkan protagonis pada permulaan cerita sehingga ke penamat cerita. Kekurangan ini mengakibatkan penonton keliru dalam mengenalpasti bukan sahaja protagonisnya, malah menimbulkan tanda tanya terhadap rentetan peristiwa dalam filem ini. Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan, Universiti Kebangsaan Malaysia 2016-12 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/9970/1/16182-45367-1-SM.pdf Fatimah Muhd Shukri, and Nur Afifah Vanitha Abdullah, (2016) Ruang, masa dan sebab akibat dalam naratif filem animasi Geng Pengembaraan Bermula. Jurnal Melayu, 15 (2). pp. 238-249. ISSN 1675-7513 http://ejournal.ukm.my/jmelayu/issue/view/864
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Kebangasaan Malaysia
building UKM Institutional Repository
collection Online Access
language English
description Naratif adalah tunjang sebuah filem. Sebuah naratif filem digerakkan oleh kronologi peristiwa bersandarkan sebab akibat. Filem Geng Pengembaraan Bermula sebagai filem animasi Melayu 3D pertama Malaysia tersenarai dalam Malaysia Book of Records. Filem ini bukan sahaja menerima anugerah di pelbagai festival filem di dalam negara, malah menerima pengikhtirafan dalam acara seumpamanya di luar negara. Namun begitu, naratif filem ini menampakkan kekurangan dari aspek kesinambungan peristiwa yang dipaparkannya. Pengembaraan yang sepatutnya menjadi fokus utama filem kurang jelas disebabkan naratifnya yang longgar. Menggunakan elemen naratif Edward Branigan (1992), makalah ini bertujuan menerangkan tiga elemen naratif iaitu ruang, masa dan sebab akibat (causality) dalam filem Geng Pengembaraan Bermula. Sehubungan itu, dapatan makalah ini disandarkan kepada penyelidikan asas dengan kaedah analisa kandungan untuk menganalisa data. Makalah ini merakamkan dapatan bahawa elemen sebab akibat kurang diperincikan dalam plot cerita. Kehadiran elemen sebab akibat seharusnya berlegar-legar disekeliling watak protagonis. Namun begitu, elemen sebab akibat dalam plot cerita gagal menghubungkaitkan protagonis pada permulaan cerita sehingga ke penamat cerita. Kekurangan ini mengakibatkan penonton keliru dalam mengenalpasti bukan sahaja protagonisnya, malah menimbulkan tanda tanya terhadap rentetan peristiwa dalam filem ini.
format Article
author Fatimah Muhd Shukri,
Nur Afifah Vanitha Abdullah,
spellingShingle Fatimah Muhd Shukri,
Nur Afifah Vanitha Abdullah,
Ruang, masa dan sebab akibat dalam naratif filem animasi Geng Pengembaraan Bermula
author_facet Fatimah Muhd Shukri,
Nur Afifah Vanitha Abdullah,
author_sort Fatimah Muhd Shukri,
title Ruang, masa dan sebab akibat dalam naratif filem animasi Geng Pengembaraan Bermula
title_short Ruang, masa dan sebab akibat dalam naratif filem animasi Geng Pengembaraan Bermula
title_full Ruang, masa dan sebab akibat dalam naratif filem animasi Geng Pengembaraan Bermula
title_fullStr Ruang, masa dan sebab akibat dalam naratif filem animasi Geng Pengembaraan Bermula
title_full_unstemmed Ruang, masa dan sebab akibat dalam naratif filem animasi Geng Pengembaraan Bermula
title_sort ruang, masa dan sebab akibat dalam naratif filem animasi geng pengembaraan bermula
publisher Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan, Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2016
url http://journalarticle.ukm.my/9970/
http://journalarticle.ukm.my/9970/
http://journalarticle.ukm.my/9970/1/16182-45367-1-SM.pdf
first_indexed 2023-09-18T19:56:15Z
last_indexed 2023-09-18T19:56:15Z
_version_ 1777406549153546240