Visualisasi Penjanaan Kendiri (VPK) terhadap konsep kitar karbon dalam kalangan pelajar pra universiti

Kajian ini bertujuan untuk meneroka visualisasi penjanaan kendiri pelajar pra-univerisiti di Malaysia terhadap konsep abstrak sains ‘kitar karbon’. Ini merupakan kajian kualitatif menggunakan rekabentuk inkuiri naturalistik dan empat pelajar telah dipilih sebagai responden secara pensampelan bertu...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Roszelina Abd.Rahman, Maria Salih
Format: Article
Language:English
Published: School of Social, Develepment and Environmental Studies, Faculty of Social Sciences and Humanities, Universiti Kebangsaan Malaysia 2016
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/9892/
http://journalarticle.ukm.my/9892/
http://journalarticle.ukm.my/9892/1/3x.geografia-si-mac16-roszelina-edam.pdf
id ukm-9892
recordtype eprints
spelling ukm-98922016-12-14T06:51:10Z http://journalarticle.ukm.my/9892/ Visualisasi Penjanaan Kendiri (VPK) terhadap konsep kitar karbon dalam kalangan pelajar pra universiti Roszelina Abd.Rahman, Maria Salih, Kajian ini bertujuan untuk meneroka visualisasi penjanaan kendiri pelajar pra-univerisiti di Malaysia terhadap konsep abstrak sains ‘kitar karbon’. Ini merupakan kajian kualitatif menggunakan rekabentuk inkuiri naturalistik dan empat pelajar telah dipilih sebagai responden secara pensampelan bertujuan. Alat kajian terdiri daripada tugasan visualisasi bagi konsep kitar karbon dan protokol temu bual. Catatan memo dan jejak penyelidik diguna untuk triangulasi data daripada tugasan dan temubual. Data dianalisis dengan menggunakan teknik perbandingan konstan (constant comparative) untuk mengenal pasti pelbagai corak penjanaan visualisasi kendiri pelajar terhadap konsep abstrak tersebut. Hasil kajian menunjukkan bahawa visualisasi kendiri pelajar terhadap konsep abstrak adalah berdasarkan pengalaman mereka sendiri dan juga melalui pembelajaran dalam kelas. Pemilihan kata kunci untuk menjana visualisasi mereka bertepatan dengan perkataan yang diguna untuk menerangkan konsep abstrak tersebut. Terdapat tiga corak penjanaan visualisasi yang timbul iaitu; penjanaan visualisasi daripada perkataan ke perkataan, daripada gambar ke perkataan dan daripada gambar ke gambar. Gambaran mental yang dijana seterusnya diterjemahkan kepada bentuk visual membolehkan pelajar memahami dan mengingati konsep abstrak yang dipelajari. Kajian awal ini merupakan sebahagian daripada kajian yang lebih besar untuk membantu mencadangkan satu rangka pengajaran dan pembelajaran konsep abstrak sains melalui visualisasi penjanaan kendiri. School of Social, Develepment and Environmental Studies, Faculty of Social Sciences and Humanities, Universiti Kebangsaan Malaysia 2016-03 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/9892/1/3x.geografia-si-mac16-roszelina-edam.pdf Roszelina Abd.Rahman, and Maria Salih, (2016) Visualisasi Penjanaan Kendiri (VPK) terhadap konsep kitar karbon dalam kalangan pelajar pra universiti. Geografia : Malaysian Journal of Society and Space, 12 (3). pp. 22-34. ISSN 2180-2491 http://www.ukm.my/geografia/v2/index.php?cont=a&item=2&thn=2016&vol=12&issue=3&ver=loc
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Kebangasaan Malaysia
building UKM Institutional Repository
collection Online Access
language English
description Kajian ini bertujuan untuk meneroka visualisasi penjanaan kendiri pelajar pra-univerisiti di Malaysia terhadap konsep abstrak sains ‘kitar karbon’. Ini merupakan kajian kualitatif menggunakan rekabentuk inkuiri naturalistik dan empat pelajar telah dipilih sebagai responden secara pensampelan bertujuan. Alat kajian terdiri daripada tugasan visualisasi bagi konsep kitar karbon dan protokol temu bual. Catatan memo dan jejak penyelidik diguna untuk triangulasi data daripada tugasan dan temubual. Data dianalisis dengan menggunakan teknik perbandingan konstan (constant comparative) untuk mengenal pasti pelbagai corak penjanaan visualisasi kendiri pelajar terhadap konsep abstrak tersebut. Hasil kajian menunjukkan bahawa visualisasi kendiri pelajar terhadap konsep abstrak adalah berdasarkan pengalaman mereka sendiri dan juga melalui pembelajaran dalam kelas. Pemilihan kata kunci untuk menjana visualisasi mereka bertepatan dengan perkataan yang diguna untuk menerangkan konsep abstrak tersebut. Terdapat tiga corak penjanaan visualisasi yang timbul iaitu; penjanaan visualisasi daripada perkataan ke perkataan, daripada gambar ke perkataan dan daripada gambar ke gambar. Gambaran mental yang dijana seterusnya diterjemahkan kepada bentuk visual membolehkan pelajar memahami dan mengingati konsep abstrak yang dipelajari. Kajian awal ini merupakan sebahagian daripada kajian yang lebih besar untuk membantu mencadangkan satu rangka pengajaran dan pembelajaran konsep abstrak sains melalui visualisasi penjanaan kendiri.
format Article
author Roszelina Abd.Rahman,
Maria Salih,
spellingShingle Roszelina Abd.Rahman,
Maria Salih,
Visualisasi Penjanaan Kendiri (VPK) terhadap konsep kitar karbon dalam kalangan pelajar pra universiti
author_facet Roszelina Abd.Rahman,
Maria Salih,
author_sort Roszelina Abd.Rahman,
title Visualisasi Penjanaan Kendiri (VPK) terhadap konsep kitar karbon dalam kalangan pelajar pra universiti
title_short Visualisasi Penjanaan Kendiri (VPK) terhadap konsep kitar karbon dalam kalangan pelajar pra universiti
title_full Visualisasi Penjanaan Kendiri (VPK) terhadap konsep kitar karbon dalam kalangan pelajar pra universiti
title_fullStr Visualisasi Penjanaan Kendiri (VPK) terhadap konsep kitar karbon dalam kalangan pelajar pra universiti
title_full_unstemmed Visualisasi Penjanaan Kendiri (VPK) terhadap konsep kitar karbon dalam kalangan pelajar pra universiti
title_sort visualisasi penjanaan kendiri (vpk) terhadap konsep kitar karbon dalam kalangan pelajar pra universiti
publisher School of Social, Develepment and Environmental Studies, Faculty of Social Sciences and Humanities, Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2016
url http://journalarticle.ukm.my/9892/
http://journalarticle.ukm.my/9892/
http://journalarticle.ukm.my/9892/1/3x.geografia-si-mac16-roszelina-edam.pdf
first_indexed 2023-09-18T19:56:01Z
last_indexed 2023-09-18T19:56:01Z
_version_ 1777406533723750400