Visualisasi Penjanaan Kendiri (VPK) terhadap konsep kitar karbon dalam kalangan pelajar pra universiti
Kajian ini bertujuan untuk meneroka visualisasi penjanaan kendiri pelajar pra-univerisiti di Malaysia terhadap konsep abstrak sains ‘kitar karbon’. Ini merupakan kajian kualitatif menggunakan rekabentuk inkuiri naturalistik dan empat pelajar telah dipilih sebagai responden secara pensampelan bertu...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
School of Social, Develepment and Environmental Studies, Faculty of Social Sciences and Humanities, Universiti Kebangsaan Malaysia
2016
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/9892/ http://journalarticle.ukm.my/9892/ http://journalarticle.ukm.my/9892/1/3x.geografia-si-mac16-roszelina-edam.pdf |
id |
ukm-9892 |
---|---|
recordtype |
eprints |
spelling |
ukm-98922016-12-14T06:51:10Z http://journalarticle.ukm.my/9892/ Visualisasi Penjanaan Kendiri (VPK) terhadap konsep kitar karbon dalam kalangan pelajar pra universiti Roszelina Abd.Rahman, Maria Salih, Kajian ini bertujuan untuk meneroka visualisasi penjanaan kendiri pelajar pra-univerisiti di Malaysia terhadap konsep abstrak sains ‘kitar karbon’. Ini merupakan kajian kualitatif menggunakan rekabentuk inkuiri naturalistik dan empat pelajar telah dipilih sebagai responden secara pensampelan bertujuan. Alat kajian terdiri daripada tugasan visualisasi bagi konsep kitar karbon dan protokol temu bual. Catatan memo dan jejak penyelidik diguna untuk triangulasi data daripada tugasan dan temubual. Data dianalisis dengan menggunakan teknik perbandingan konstan (constant comparative) untuk mengenal pasti pelbagai corak penjanaan visualisasi kendiri pelajar terhadap konsep abstrak tersebut. Hasil kajian menunjukkan bahawa visualisasi kendiri pelajar terhadap konsep abstrak adalah berdasarkan pengalaman mereka sendiri dan juga melalui pembelajaran dalam kelas. Pemilihan kata kunci untuk menjana visualisasi mereka bertepatan dengan perkataan yang diguna untuk menerangkan konsep abstrak tersebut. Terdapat tiga corak penjanaan visualisasi yang timbul iaitu; penjanaan visualisasi daripada perkataan ke perkataan, daripada gambar ke perkataan dan daripada gambar ke gambar. Gambaran mental yang dijana seterusnya diterjemahkan kepada bentuk visual membolehkan pelajar memahami dan mengingati konsep abstrak yang dipelajari. Kajian awal ini merupakan sebahagian daripada kajian yang lebih besar untuk membantu mencadangkan satu rangka pengajaran dan pembelajaran konsep abstrak sains melalui visualisasi penjanaan kendiri. School of Social, Develepment and Environmental Studies, Faculty of Social Sciences and Humanities, Universiti Kebangsaan Malaysia 2016-03 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/9892/1/3x.geografia-si-mac16-roszelina-edam.pdf Roszelina Abd.Rahman, and Maria Salih, (2016) Visualisasi Penjanaan Kendiri (VPK) terhadap konsep kitar karbon dalam kalangan pelajar pra universiti. Geografia : Malaysian Journal of Society and Space, 12 (3). pp. 22-34. ISSN 2180-2491 http://www.ukm.my/geografia/v2/index.php?cont=a&item=2&thn=2016&vol=12&issue=3&ver=loc |
repository_type |
Digital Repository |
institution_category |
Local University |
institution |
Universiti Kebangasaan Malaysia |
building |
UKM Institutional Repository |
collection |
Online Access |
language |
English |
description |
Kajian ini bertujuan untuk meneroka visualisasi penjanaan kendiri pelajar pra-univerisiti di Malaysia terhadap
konsep abstrak sains ‘kitar karbon’. Ini merupakan kajian kualitatif menggunakan rekabentuk inkuiri naturalistik dan
empat pelajar telah dipilih sebagai responden secara pensampelan bertujuan. Alat kajian terdiri daripada tugasan
visualisasi bagi konsep kitar karbon dan protokol temu bual. Catatan memo dan jejak penyelidik diguna untuk
triangulasi data daripada tugasan dan temubual. Data dianalisis dengan menggunakan teknik perbandingan konstan
(constant comparative) untuk mengenal pasti pelbagai corak penjanaan visualisasi kendiri pelajar terhadap konsep
abstrak tersebut. Hasil kajian menunjukkan bahawa visualisasi kendiri pelajar terhadap konsep abstrak adalah
berdasarkan pengalaman mereka sendiri dan juga melalui pembelajaran dalam kelas. Pemilihan kata kunci untuk
menjana visualisasi mereka bertepatan dengan perkataan yang diguna untuk menerangkan konsep abstrak tersebut.
Terdapat tiga corak penjanaan visualisasi yang timbul iaitu; penjanaan visualisasi daripada perkataan ke perkataan,
daripada gambar ke perkataan dan daripada gambar ke gambar. Gambaran mental yang dijana seterusnya
diterjemahkan kepada bentuk visual membolehkan pelajar memahami dan mengingati konsep abstrak yang
dipelajari. Kajian awal ini merupakan sebahagian daripada kajian yang lebih besar untuk membantu mencadangkan
satu rangka pengajaran dan pembelajaran konsep abstrak sains melalui visualisasi penjanaan kendiri. |
format |
Article |
author |
Roszelina Abd.Rahman, Maria Salih, |
spellingShingle |
Roszelina Abd.Rahman, Maria Salih, Visualisasi Penjanaan Kendiri (VPK) terhadap konsep kitar karbon dalam kalangan pelajar pra universiti |
author_facet |
Roszelina Abd.Rahman, Maria Salih, |
author_sort |
Roszelina Abd.Rahman, |
title |
Visualisasi Penjanaan Kendiri (VPK) terhadap konsep kitar karbon
dalam kalangan pelajar pra universiti |
title_short |
Visualisasi Penjanaan Kendiri (VPK) terhadap konsep kitar karbon
dalam kalangan pelajar pra universiti |
title_full |
Visualisasi Penjanaan Kendiri (VPK) terhadap konsep kitar karbon
dalam kalangan pelajar pra universiti |
title_fullStr |
Visualisasi Penjanaan Kendiri (VPK) terhadap konsep kitar karbon
dalam kalangan pelajar pra universiti |
title_full_unstemmed |
Visualisasi Penjanaan Kendiri (VPK) terhadap konsep kitar karbon
dalam kalangan pelajar pra universiti |
title_sort |
visualisasi penjanaan kendiri (vpk) terhadap konsep kitar karbon
dalam kalangan pelajar pra universiti |
publisher |
School of Social, Develepment and Environmental Studies, Faculty of Social Sciences and Humanities, Universiti Kebangsaan Malaysia |
publishDate |
2016 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/9892/ http://journalarticle.ukm.my/9892/ http://journalarticle.ukm.my/9892/1/3x.geografia-si-mac16-roszelina-edam.pdf |
first_indexed |
2023-09-18T19:56:01Z |
last_indexed |
2023-09-18T19:56:01Z |
_version_ |
1777406533723750400 |