Lagu Melayu asli: unsur sinkretisme dalam Instrumentasi persembahan

Lagu Melayu asli melambangkan identiti persembahan muzik Melayu. Namun instrumen tradisi Melayu yang digabung dengan instrumen dari luar secara langsung membawa perubahan kepada lagu Melayu asli. Penggunaan instrumen tradisi antaranya seperti gong dan rebana dan gabungan gitar tong, akodian, biol...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Ismail Ahmed, Ab Samad Kechot
Format: Article
Language:English
Published: Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan 2015
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/9462/
http://journalarticle.ukm.my/9462/
http://journalarticle.ukm.my/9462/1/11451-31081-2-PB.pdf
id ukm-9462
recordtype eprints
spelling ukm-94622016-12-14T06:50:00Z http://journalarticle.ukm.my/9462/ Lagu Melayu asli: unsur sinkretisme dalam Instrumentasi persembahan Ismail Ahmed, Ab Samad Kechot, Lagu Melayu asli melambangkan identiti persembahan muzik Melayu. Namun instrumen tradisi Melayu yang digabung dengan instrumen dari luar secara langsung membawa perubahan kepada lagu Melayu asli. Penggunaan instrumen tradisi antaranya seperti gong dan rebana dan gabungan gitar tong, akodian, biola, dikatakan mempunyai kaitan langsung dengan unsur sinkretisme dalam persembahan lagu Melayu asli. Kajian ini menumpukan sejauh mana pengaruh dan unsur sinkretisme dalam penggunaan instrumentasi mengubah keaslian persembahan lagu Melayu asli. Metodologi kajian ini menumpukan kepada data sekunder yang merangkumi bahan-bahan perpustakaan dan analisis data primer melalui rakaman lagu daripada penerbitan sebuah Album Lagu Melayu Asli: Penerbitan Inovasi Karya Seni dan Kelestarian Warisan (2014) oleh Pusat Kebudayaan, USIM. Selain itu, kaedah kualitatif seperti kajian lapangan bagi mengumpul maklumat tambahan bersama informan utama seperti R. Ismail, Aspalela Abdullah, Raftah Bachik, S. Atan dan Pak Ngah turut dijalankan. Hasil dapatan penulisan ini mendapati unsur muzik sinkretik memang wujud dan melingkari ruang persembahan dan penggunaan instrumentasi dalam lagu Melayu asli terutamanya pengaruh Barat, India dan Arab. Implikasi kajian ini berupaya membantu generasi baru khususnya pencipta lagu yang mahu mengenali lebih dekat berkaitan penggunaan instrumentasi dan ciri-ciri yang membentuk unsur sinkretisme dalam persembahan lagu Melayu asli di Malaysia selain dapat menjadi rujukan dalam bidang seni tradisi pada masa hadapan. Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan 2015 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/9462/1/11451-31081-2-PB.pdf Ismail Ahmed, and Ab Samad Kechot, (2015) Lagu Melayu asli: unsur sinkretisme dalam Instrumentasi persembahan. Jurnal Melayu, 14 (2). pp. 307-327. ISSN 1675-7513 http://ejournal.ukm.my/jmelayu/issue/view/710
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Kebangasaan Malaysia
building UKM Institutional Repository
collection Online Access
language English
description Lagu Melayu asli melambangkan identiti persembahan muzik Melayu. Namun instrumen tradisi Melayu yang digabung dengan instrumen dari luar secara langsung membawa perubahan kepada lagu Melayu asli. Penggunaan instrumen tradisi antaranya seperti gong dan rebana dan gabungan gitar tong, akodian, biola, dikatakan mempunyai kaitan langsung dengan unsur sinkretisme dalam persembahan lagu Melayu asli. Kajian ini menumpukan sejauh mana pengaruh dan unsur sinkretisme dalam penggunaan instrumentasi mengubah keaslian persembahan lagu Melayu asli. Metodologi kajian ini menumpukan kepada data sekunder yang merangkumi bahan-bahan perpustakaan dan analisis data primer melalui rakaman lagu daripada penerbitan sebuah Album Lagu Melayu Asli: Penerbitan Inovasi Karya Seni dan Kelestarian Warisan (2014) oleh Pusat Kebudayaan, USIM. Selain itu, kaedah kualitatif seperti kajian lapangan bagi mengumpul maklumat tambahan bersama informan utama seperti R. Ismail, Aspalela Abdullah, Raftah Bachik, S. Atan dan Pak Ngah turut dijalankan. Hasil dapatan penulisan ini mendapati unsur muzik sinkretik memang wujud dan melingkari ruang persembahan dan penggunaan instrumentasi dalam lagu Melayu asli terutamanya pengaruh Barat, India dan Arab. Implikasi kajian ini berupaya membantu generasi baru khususnya pencipta lagu yang mahu mengenali lebih dekat berkaitan penggunaan instrumentasi dan ciri-ciri yang membentuk unsur sinkretisme dalam persembahan lagu Melayu asli di Malaysia selain dapat menjadi rujukan dalam bidang seni tradisi pada masa hadapan.
format Article
author Ismail Ahmed,
Ab Samad Kechot,
spellingShingle Ismail Ahmed,
Ab Samad Kechot,
Lagu Melayu asli: unsur sinkretisme dalam Instrumentasi persembahan
author_facet Ismail Ahmed,
Ab Samad Kechot,
author_sort Ismail Ahmed,
title Lagu Melayu asli: unsur sinkretisme dalam Instrumentasi persembahan
title_short Lagu Melayu asli: unsur sinkretisme dalam Instrumentasi persembahan
title_full Lagu Melayu asli: unsur sinkretisme dalam Instrumentasi persembahan
title_fullStr Lagu Melayu asli: unsur sinkretisme dalam Instrumentasi persembahan
title_full_unstemmed Lagu Melayu asli: unsur sinkretisme dalam Instrumentasi persembahan
title_sort lagu melayu asli: unsur sinkretisme dalam instrumentasi persembahan
publisher Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan
publishDate 2015
url http://journalarticle.ukm.my/9462/
http://journalarticle.ukm.my/9462/
http://journalarticle.ukm.my/9462/1/11451-31081-2-PB.pdf
first_indexed 2023-09-18T19:54:56Z
last_indexed 2023-09-18T19:54:56Z
_version_ 1777406465810628608