Pola isu, persepsi, serta pengalaman perkhidmatan bimbingan dan kaunseling dalam kalangan pelajar pintar dan berbakat

Penyelidikan ini dijalankan bagi mengkaji pola isu, persepsi, serta pengalaman pelajar pintar dan berbakat tempatan terhadap perkhidmatan bimbingan dan kaunseling dalam persekitaran sekolah. Sampel kajian terdiri daripada 30 orang pelajar kohot pertama dan kohot kedua di sebuah sekolah ‘makmal’ yang...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Abu Yazid Abu Bakar
Format: Article
Language:English
Published: penerbit ukm 2015
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/9442/
http://journalarticle.ukm.my/9442/
http://journalarticle.ukm.my/9442/1/Chap9new.pdf
id ukm-9442
recordtype eprints
spelling ukm-94422016-12-14T06:49:57Z http://journalarticle.ukm.my/9442/ Pola isu, persepsi, serta pengalaman perkhidmatan bimbingan dan kaunseling dalam kalangan pelajar pintar dan berbakat Abu Yazid Abu Bakar, Penyelidikan ini dijalankan bagi mengkaji pola isu, persepsi, serta pengalaman pelajar pintar dan berbakat tempatan terhadap perkhidmatan bimbingan dan kaunseling dalam persekitaran sekolah. Sampel kajian terdiri daripada 30 orang pelajar kohot pertama dan kohot kedua di sebuah sekolah ‘makmal’ yang menyediakan program pendidikan khusus untuk populasi pelajar pintar dan berbakat. Kajian penerokaan kualitatif ini menggabungkan temu bual kumpulan fokus dan temu bual mendalam sebagai kaedah pengumpulan data. Data yang diperolehi dilakukan analisis tema menggunakan perisian NVivo versi 8.0, bagi mendalami pola isu, persepsi, serta pengalaman responden kajian secara terperinci. Dapatan utama penyelidikan ini menunjukkan bahawa pola isu pelajar pintar dan berbakat tempatan lazimnya berkisar kepada dimensi-dimensi kerjaya, akademik, dan psikososial. Realiti ini mendorong kepada kecenderungan peserta kajian untuk mendapatkan perkhidmatan bimbingan dan kaunseling dalam dimensi-dimensi berkenaan. Dapatan turut menunjukkan indikasi bahawa persepsi dan pengalaman peserta kajian terhadap perkhidmatan bimbingan dan kaunseling sekolah umumnya terbina oleh gabungan reaksi positif dan negatif. Perolehan dapatan keseluruhan penyelidikan menyediakan maklumat komprehensif yang boleh dijadikan asas kepada penyediaan perkhidmatan bimbingan dan kaunseling sekolah yang ‘terbeza’ untuk populasi pelajar pintar dan berbakat tempatan. penerbit ukm 2015 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/9442/1/Chap9new.pdf Abu Yazid Abu Bakar, (2015) Pola isu, persepsi, serta pengalaman perkhidmatan bimbingan dan kaunseling dalam kalangan pelajar pintar dan berbakat. Jurnal Pendidikan Malaysia, 40 (2). pp. 167-173. ISSN 0126-6020 / 2180-0782 http://www.ukm.my/jurfpend/articles_for_vol_40(2)_2015.html
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Kebangasaan Malaysia
building UKM Institutional Repository
collection Online Access
language English
description Penyelidikan ini dijalankan bagi mengkaji pola isu, persepsi, serta pengalaman pelajar pintar dan berbakat tempatan terhadap perkhidmatan bimbingan dan kaunseling dalam persekitaran sekolah. Sampel kajian terdiri daripada 30 orang pelajar kohot pertama dan kohot kedua di sebuah sekolah ‘makmal’ yang menyediakan program pendidikan khusus untuk populasi pelajar pintar dan berbakat. Kajian penerokaan kualitatif ini menggabungkan temu bual kumpulan fokus dan temu bual mendalam sebagai kaedah pengumpulan data. Data yang diperolehi dilakukan analisis tema menggunakan perisian NVivo versi 8.0, bagi mendalami pola isu, persepsi, serta pengalaman responden kajian secara terperinci. Dapatan utama penyelidikan ini menunjukkan bahawa pola isu pelajar pintar dan berbakat tempatan lazimnya berkisar kepada dimensi-dimensi kerjaya, akademik, dan psikososial. Realiti ini mendorong kepada kecenderungan peserta kajian untuk mendapatkan perkhidmatan bimbingan dan kaunseling dalam dimensi-dimensi berkenaan. Dapatan turut menunjukkan indikasi bahawa persepsi dan pengalaman peserta kajian terhadap perkhidmatan bimbingan dan kaunseling sekolah umumnya terbina oleh gabungan reaksi positif dan negatif. Perolehan dapatan keseluruhan penyelidikan menyediakan maklumat komprehensif yang boleh dijadikan asas kepada penyediaan perkhidmatan bimbingan dan kaunseling sekolah yang ‘terbeza’ untuk populasi pelajar pintar dan berbakat tempatan.
format Article
author Abu Yazid Abu Bakar,
spellingShingle Abu Yazid Abu Bakar,
Pola isu, persepsi, serta pengalaman perkhidmatan bimbingan dan kaunseling dalam kalangan pelajar pintar dan berbakat
author_facet Abu Yazid Abu Bakar,
author_sort Abu Yazid Abu Bakar,
title Pola isu, persepsi, serta pengalaman perkhidmatan bimbingan dan kaunseling dalam kalangan pelajar pintar dan berbakat
title_short Pola isu, persepsi, serta pengalaman perkhidmatan bimbingan dan kaunseling dalam kalangan pelajar pintar dan berbakat
title_full Pola isu, persepsi, serta pengalaman perkhidmatan bimbingan dan kaunseling dalam kalangan pelajar pintar dan berbakat
title_fullStr Pola isu, persepsi, serta pengalaman perkhidmatan bimbingan dan kaunseling dalam kalangan pelajar pintar dan berbakat
title_full_unstemmed Pola isu, persepsi, serta pengalaman perkhidmatan bimbingan dan kaunseling dalam kalangan pelajar pintar dan berbakat
title_sort pola isu, persepsi, serta pengalaman perkhidmatan bimbingan dan kaunseling dalam kalangan pelajar pintar dan berbakat
publisher penerbit ukm
publishDate 2015
url http://journalarticle.ukm.my/9442/
http://journalarticle.ukm.my/9442/
http://journalarticle.ukm.my/9442/1/Chap9new.pdf
first_indexed 2023-09-18T19:54:53Z
last_indexed 2023-09-18T19:54:53Z
_version_ 1777406462935433216