Peranan pengetua dalam pengurusan kokurikulum dari perspektif guru Sekolah Menengah Kebangsaan Zon Keramat

Pengetua merupakan individu penting yang bertanggungjawab mengurus kurikulum dan kokurikulum. Namun secara realitinya berbanding kurikulum, penglibatan pengetua dalam menerajui pengurusan kokurikulum di sekolah adalah kurang. Mereka sering terikat dengan kerja-kerja yang rutin dalam mentadbir dan me...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Mohd Izham Mohd Hamzah, Norziana Ayob
Format: Article
Language:English
Published: penerbit ukm 2015
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/9438/
http://journalarticle.ukm.my/9438/
http://journalarticle.ukm.my/9438/1/Chap5new.pdf
id ukm-9438
recordtype eprints
spelling ukm-94382016-12-14T06:49:56Z http://journalarticle.ukm.my/9438/ Peranan pengetua dalam pengurusan kokurikulum dari perspektif guru Sekolah Menengah Kebangsaan Zon Keramat Mohd Izham Mohd Hamzah, Norziana Ayob, Pengetua merupakan individu penting yang bertanggungjawab mengurus kurikulum dan kokurikulum. Namun secara realitinya berbanding kurikulum, penglibatan pengetua dalam menerajui pengurusan kokurikulum di sekolah adalah kurang. Mereka sering terikat dengan kerja-kerja yang rutin dalam mentadbir dan mengurus sekolah. Hal ini secara tidak langsung membantutkan usaha untuk meningkatkan pengurusan kokurikulum sekolah. Kajian ini bertujuan untuk mengkaji perspektif guru penasihat kokurikulum terhadap peranan pengetua dalam pengurusan kokurikulum di sekolah sekolah menengah kebangsaan di Zon Keramat, Kuala Lumpur. Peranan pengetua dikaji berdasarkan aspek sebagai perancang, pengelola, pemimpin dan pengawal kokurikulum. Sampel kajian terdiri daripada 323 orang guru yang sedang berkhidmat dan memegang tugas sebagai Penasihat Kokurikulum di 12 buah sekolah menengah kebangsaan di Zon Keramat, Kuala Lumpur. Pemilihan sampel dibuat secara rawak mudah. Data kajian dikumpul menggunakan soal selidik yang telah dibuat kajian rintis terlebih dahulu bagi mendapatkan kesahan dan kebolehpercayaan instrumen kajian. Analisis deskriptif yang melibatkan min dan sisihan piawai mendapati perspektif guru terhadap peranan pengetua sebagai perancang (min = 3.79), pengelola (min = 3.81), pemimpin (min = 3.79), dan pengawal (min = 3.90), kesemuanya berada pada tahap tinggi. Kesimpulannya, dapatan kajian ini menunjukkan bahawa pentingnya pengetua di sekolah mempraktikkan peranan pengurusan yang berkesan agar para guru dan pelajar akan lebih bermotivasi dalam memastikan kejayaan pelaksanaan aktiviti kokurikulum di sekolah. penerbit ukm 2015 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/9438/1/Chap5new.pdf Mohd Izham Mohd Hamzah, and Norziana Ayob, (2015) Peranan pengetua dalam pengurusan kokurikulum dari perspektif guru Sekolah Menengah Kebangsaan Zon Keramat. Jurnal Pendidikan Malaysia, 40 (2). pp. 129-138. ISSN 0126-6020 / 2180-0782 http://www.ukm.my/jurfpend/articles_for_vol_40(2)_2015.html
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Kebangasaan Malaysia
building UKM Institutional Repository
collection Online Access
language English
description Pengetua merupakan individu penting yang bertanggungjawab mengurus kurikulum dan kokurikulum. Namun secara realitinya berbanding kurikulum, penglibatan pengetua dalam menerajui pengurusan kokurikulum di sekolah adalah kurang. Mereka sering terikat dengan kerja-kerja yang rutin dalam mentadbir dan mengurus sekolah. Hal ini secara tidak langsung membantutkan usaha untuk meningkatkan pengurusan kokurikulum sekolah. Kajian ini bertujuan untuk mengkaji perspektif guru penasihat kokurikulum terhadap peranan pengetua dalam pengurusan kokurikulum di sekolah sekolah menengah kebangsaan di Zon Keramat, Kuala Lumpur. Peranan pengetua dikaji berdasarkan aspek sebagai perancang, pengelola, pemimpin dan pengawal kokurikulum. Sampel kajian terdiri daripada 323 orang guru yang sedang berkhidmat dan memegang tugas sebagai Penasihat Kokurikulum di 12 buah sekolah menengah kebangsaan di Zon Keramat, Kuala Lumpur. Pemilihan sampel dibuat secara rawak mudah. Data kajian dikumpul menggunakan soal selidik yang telah dibuat kajian rintis terlebih dahulu bagi mendapatkan kesahan dan kebolehpercayaan instrumen kajian. Analisis deskriptif yang melibatkan min dan sisihan piawai mendapati perspektif guru terhadap peranan pengetua sebagai perancang (min = 3.79), pengelola (min = 3.81), pemimpin (min = 3.79), dan pengawal (min = 3.90), kesemuanya berada pada tahap tinggi. Kesimpulannya, dapatan kajian ini menunjukkan bahawa pentingnya pengetua di sekolah mempraktikkan peranan pengurusan yang berkesan agar para guru dan pelajar akan lebih bermotivasi dalam memastikan kejayaan pelaksanaan aktiviti kokurikulum di sekolah.
format Article
author Mohd Izham Mohd Hamzah,
Norziana Ayob,
spellingShingle Mohd Izham Mohd Hamzah,
Norziana Ayob,
Peranan pengetua dalam pengurusan kokurikulum dari perspektif guru Sekolah Menengah Kebangsaan Zon Keramat
author_facet Mohd Izham Mohd Hamzah,
Norziana Ayob,
author_sort Mohd Izham Mohd Hamzah,
title Peranan pengetua dalam pengurusan kokurikulum dari perspektif guru Sekolah Menengah Kebangsaan Zon Keramat
title_short Peranan pengetua dalam pengurusan kokurikulum dari perspektif guru Sekolah Menengah Kebangsaan Zon Keramat
title_full Peranan pengetua dalam pengurusan kokurikulum dari perspektif guru Sekolah Menengah Kebangsaan Zon Keramat
title_fullStr Peranan pengetua dalam pengurusan kokurikulum dari perspektif guru Sekolah Menengah Kebangsaan Zon Keramat
title_full_unstemmed Peranan pengetua dalam pengurusan kokurikulum dari perspektif guru Sekolah Menengah Kebangsaan Zon Keramat
title_sort peranan pengetua dalam pengurusan kokurikulum dari perspektif guru sekolah menengah kebangsaan zon keramat
publisher penerbit ukm
publishDate 2015
url http://journalarticle.ukm.my/9438/
http://journalarticle.ukm.my/9438/
http://journalarticle.ukm.my/9438/1/Chap5new.pdf
first_indexed 2023-09-18T19:54:52Z
last_indexed 2023-09-18T19:54:52Z
_version_ 1777406462328307712