Kesedaran terhadap peluang melanjutkan pengajian ke Institut Latihan Vokasinal (ILV) dalam kalangan pelajar Sekolah Menengah Vokasional (SMV) di Negeri Johor

Di Malaysia, terdapat banyak Institut Latihan Voksional (ILV) telah dibangunkan untuk memberi peluang kepada pelajar terutamanya pelajar jurusan vokasional agar mereka dapat melanjutkan pengajian ke peringkat lebih tinggi. Namun begitu, enrolmen pelajar ke ILV didapati kurang memuaskan. Justeru, kaj...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Noorazman Abd. Samad, Razali Hassan, Hairudin Harun, Daziemah Daud, Azman Hassan
Format: Article
Language:English
Published: Pusat Perkembangan Pelajar ,U.K.M 2014
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/8623/
http://journalarticle.ukm.my/8623/
http://journalarticle.ukm.my/8623/1/New_Profile_1_20150519100047979.DOC
id ukm-8623
recordtype eprints
spelling ukm-86232015-05-26T08:14:14Z http://journalarticle.ukm.my/8623/ Kesedaran terhadap peluang melanjutkan pengajian ke Institut Latihan Vokasinal (ILV) dalam kalangan pelajar Sekolah Menengah Vokasional (SMV) di Negeri Johor Noorazman Abd. Samad, Razali Hassan, Hairudin Harun, Daziemah Daud, Azman Hassan, Di Malaysia, terdapat banyak Institut Latihan Voksional (ILV) telah dibangunkan untuk memberi peluang kepada pelajar terutamanya pelajar jurusan vokasional agar mereka dapat melanjutkan pengajian ke peringkat lebih tinggi. Namun begitu, enrolmen pelajar ke ILV didapati kurang memuaskan. Justeru, kajian tentang tahap kesedaran dalam kalangan pelajar di SMV terhadap peluang melanjutkan pengajian ke ILV perlu dilakukan. Dalam kajian ini seramai 329 orang pelajar Tingkatan 4 aliran vokasional dan 202 orang pelajar Tingkatan 4 aliran kemahiran di tiga buah Sekolah Menengah Vokasional iaitu di Batu Pahat, Muar dan Kluang telah dipilih secara rawak. Satu set soal selidik telah digunakan sebagai instrumen kajian. Analisis deskriptif dan inferensi telah menggunakan perisian Statistic Package of Social Science (SPSS) versi 16.0. Dapatan kajian menunjukkan bahawa terdapat perbezaan yang signifikan antara kedua-dua kumpulan tentang tahap kesedaran terhadap peluang melanjutkan pengajian ke ILV di mana Hnoll ditolak. Pandangan responden Tingkatan 4 aliran vokasional terhadap peluang melanjutkan pengajian ke ILV adalah sederhana dengan nilai pekali kolerasi 0.61 dan signifikan (p) pada aras 0.00. Walau bagaimanapun, hubungan antara faktor dominan dengan tahap kesedaran bagi pelajar Tingkatan 4 aliran kemahiran terhadap peluang melanjutkan pengajian ke ILV tidak dapat disimpulkan kerana mempunyai hubungan yang sangat lemah iaitu dengan nilai pekali kolerasi 0.13. Didapati pelajar tingkatan 4 aliran vokasional mempunyai pandangan yang positif terhadap masa depan mereka untuk menyambung pelajaran di ILV atau mana-mana pusat pengajian tinggi manakala pelajar dari aliran kemahiran melihat peluang mereka melanjutkan pelajaran adalah sangat tipis dan mengambil keputusan untuk menceburi bidang pekerjaan selepas tamat latihan. Pusat Perkembangan Pelajar ,U.K.M 2014-12 Article PeerReviewed application/msword en http://journalarticle.ukm.my/8623/1/New_Profile_1_20150519100047979.DOC Noorazman Abd. Samad, and Razali Hassan, and Hairudin Harun, and Daziemah Daud, and Azman Hassan, (2014) Kesedaran terhadap peluang melanjutkan pengajian ke Institut Latihan Vokasinal (ILV) dalam kalangan pelajar Sekolah Menengah Vokasional (SMV) di Negeri Johor. Jurnal Personalia Pelajar (17). pp. 109-115. ISSN 0128-2735 http://www.ukm.my/pap/?page_id=265
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Kebangasaan Malaysia
building UKM Institutional Repository
collection Online Access
language English
description Di Malaysia, terdapat banyak Institut Latihan Voksional (ILV) telah dibangunkan untuk memberi peluang kepada pelajar terutamanya pelajar jurusan vokasional agar mereka dapat melanjutkan pengajian ke peringkat lebih tinggi. Namun begitu, enrolmen pelajar ke ILV didapati kurang memuaskan. Justeru, kajian tentang tahap kesedaran dalam kalangan pelajar di SMV terhadap peluang melanjutkan pengajian ke ILV perlu dilakukan. Dalam kajian ini seramai 329 orang pelajar Tingkatan 4 aliran vokasional dan 202 orang pelajar Tingkatan 4 aliran kemahiran di tiga buah Sekolah Menengah Vokasional iaitu di Batu Pahat, Muar dan Kluang telah dipilih secara rawak. Satu set soal selidik telah digunakan sebagai instrumen kajian. Analisis deskriptif dan inferensi telah menggunakan perisian Statistic Package of Social Science (SPSS) versi 16.0. Dapatan kajian menunjukkan bahawa terdapat perbezaan yang signifikan antara kedua-dua kumpulan tentang tahap kesedaran terhadap peluang melanjutkan pengajian ke ILV di mana Hnoll ditolak. Pandangan responden Tingkatan 4 aliran vokasional terhadap peluang melanjutkan pengajian ke ILV adalah sederhana dengan nilai pekali kolerasi 0.61 dan signifikan (p) pada aras 0.00. Walau bagaimanapun, hubungan antara faktor dominan dengan tahap kesedaran bagi pelajar Tingkatan 4 aliran kemahiran terhadap peluang melanjutkan pengajian ke ILV tidak dapat disimpulkan kerana mempunyai hubungan yang sangat lemah iaitu dengan nilai pekali kolerasi 0.13. Didapati pelajar tingkatan 4 aliran vokasional mempunyai pandangan yang positif terhadap masa depan mereka untuk menyambung pelajaran di ILV atau mana-mana pusat pengajian tinggi manakala pelajar dari aliran kemahiran melihat peluang mereka melanjutkan pelajaran adalah sangat tipis dan mengambil keputusan untuk menceburi bidang pekerjaan selepas tamat latihan.
format Article
author Noorazman Abd. Samad,
Razali Hassan,
Hairudin Harun,
Daziemah Daud,
Azman Hassan,
spellingShingle Noorazman Abd. Samad,
Razali Hassan,
Hairudin Harun,
Daziemah Daud,
Azman Hassan,
Kesedaran terhadap peluang melanjutkan pengajian ke Institut Latihan Vokasinal (ILV) dalam kalangan pelajar Sekolah Menengah Vokasional (SMV) di Negeri Johor
author_facet Noorazman Abd. Samad,
Razali Hassan,
Hairudin Harun,
Daziemah Daud,
Azman Hassan,
author_sort Noorazman Abd. Samad,
title Kesedaran terhadap peluang melanjutkan pengajian ke Institut Latihan Vokasinal (ILV) dalam kalangan pelajar Sekolah Menengah Vokasional (SMV) di Negeri Johor
title_short Kesedaran terhadap peluang melanjutkan pengajian ke Institut Latihan Vokasinal (ILV) dalam kalangan pelajar Sekolah Menengah Vokasional (SMV) di Negeri Johor
title_full Kesedaran terhadap peluang melanjutkan pengajian ke Institut Latihan Vokasinal (ILV) dalam kalangan pelajar Sekolah Menengah Vokasional (SMV) di Negeri Johor
title_fullStr Kesedaran terhadap peluang melanjutkan pengajian ke Institut Latihan Vokasinal (ILV) dalam kalangan pelajar Sekolah Menengah Vokasional (SMV) di Negeri Johor
title_full_unstemmed Kesedaran terhadap peluang melanjutkan pengajian ke Institut Latihan Vokasinal (ILV) dalam kalangan pelajar Sekolah Menengah Vokasional (SMV) di Negeri Johor
title_sort kesedaran terhadap peluang melanjutkan pengajian ke institut latihan vokasinal (ilv) dalam kalangan pelajar sekolah menengah vokasional (smv) di negeri johor
publisher Pusat Perkembangan Pelajar ,U.K.M
publishDate 2014
url http://journalarticle.ukm.my/8623/
http://journalarticle.ukm.my/8623/
http://journalarticle.ukm.my/8623/1/New_Profile_1_20150519100047979.DOC
first_indexed 2023-09-18T19:52:50Z
last_indexed 2023-09-18T19:52:50Z
_version_ 1777406333466705920