Menilai kecekapan dan keberkesanan perkhidmatan bekalan air di Malaysia: satu pendekatan analisis penyampulan data

Kajian tentang prestasi industri perkhidmatan air telah dijalankan secara meluas dan kebanyakan kajian telah menggunakan model Analisis Penyampulan Data (APD) yang hanya mengukur skor kecekapan. Namun begitu, kajian untuk mengukur keberkesanan dalam industri perkhidmatan air amat jarang dilakukan...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Norbaizura Kamarudin, Wan Rosmanira Ismail, Nur Hidayah Abd Kader
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2014
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/8603/
http://journalarticle.ukm.my/8603/
http://journalarticle.ukm.my/8603/1/jqma-10-2-paper1.pdf
id ukm-8603
recordtype eprints
spelling ukm-86032016-12-14T06:47:41Z http://journalarticle.ukm.my/8603/ Menilai kecekapan dan keberkesanan perkhidmatan bekalan air di Malaysia: satu pendekatan analisis penyampulan data Norbaizura Kamarudin, Wan Rosmanira Ismail, Nur Hidayah Abd Kader, Kajian tentang prestasi industri perkhidmatan air telah dijalankan secara meluas dan kebanyakan kajian telah menggunakan model Analisis Penyampulan Data (APD) yang hanya mengukur skor kecekapan. Namun begitu, kajian untuk mengukur keberkesanan dalam industri perkhidmatan air amat jarang dilakukan. Kajian tentang kecekapan dan keberkesanan adalah penting untuk mengukur prestasi keseluruhan bagi sesebuah organisasi. Oleh sebab proses pengeluaran perkhidmatan air boleh dinyatakan sebagai proses dua peringkat, maka, dalam kajian ini, model APD dua peringkat untuk mengukur prestasi perkhidmatan air digunakan. Model ini membolehkan integrasi kecekapan dan keberkesanan perkhidmatan air serta memberikan penilaian prestasi keseluruhan perkhidmatan air Malaysia. Hasil yang diperoleh menunjukkan bahawa servis di kebanyakan daripada 14 buah negeri yang terlibat adalah cekap tetapi hanya empat buah negeri sahaja yang berkesan. Bagaimanapun, terdapat tiga buah negeri yang menunjukkan prestasi keseluruhannya dengan kecekapan penuh (cekap dan berkesan) dalam menghasilkan dan membekalkan air bersih kepada pengguna. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2014-12 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/8603/1/jqma-10-2-paper1.pdf Norbaizura Kamarudin, and Wan Rosmanira Ismail, and Nur Hidayah Abd Kader, (2014) Menilai kecekapan dan keberkesanan perkhidmatan bekalan air di Malaysia: satu pendekatan analisis penyampulan data. Journal of Quality Measurement and Analysis, 10 (2). pp. 1-13. ISSN 1823-5670 http://www.ukm.my/jqma/jqma10_2a.html
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Kebangasaan Malaysia
building UKM Institutional Repository
collection Online Access
language English
description Kajian tentang prestasi industri perkhidmatan air telah dijalankan secara meluas dan kebanyakan kajian telah menggunakan model Analisis Penyampulan Data (APD) yang hanya mengukur skor kecekapan. Namun begitu, kajian untuk mengukur keberkesanan dalam industri perkhidmatan air amat jarang dilakukan. Kajian tentang kecekapan dan keberkesanan adalah penting untuk mengukur prestasi keseluruhan bagi sesebuah organisasi. Oleh sebab proses pengeluaran perkhidmatan air boleh dinyatakan sebagai proses dua peringkat, maka, dalam kajian ini, model APD dua peringkat untuk mengukur prestasi perkhidmatan air digunakan. Model ini membolehkan integrasi kecekapan dan keberkesanan perkhidmatan air serta memberikan penilaian prestasi keseluruhan perkhidmatan air Malaysia. Hasil yang diperoleh menunjukkan bahawa servis di kebanyakan daripada 14 buah negeri yang terlibat adalah cekap tetapi hanya empat buah negeri sahaja yang berkesan. Bagaimanapun, terdapat tiga buah negeri yang menunjukkan prestasi keseluruhannya dengan kecekapan penuh (cekap dan berkesan) dalam menghasilkan dan membekalkan air bersih kepada pengguna.
format Article
author Norbaizura Kamarudin,
Wan Rosmanira Ismail,
Nur Hidayah Abd Kader,
spellingShingle Norbaizura Kamarudin,
Wan Rosmanira Ismail,
Nur Hidayah Abd Kader,
Menilai kecekapan dan keberkesanan perkhidmatan bekalan air di Malaysia: satu pendekatan analisis penyampulan data
author_facet Norbaizura Kamarudin,
Wan Rosmanira Ismail,
Nur Hidayah Abd Kader,
author_sort Norbaizura Kamarudin,
title Menilai kecekapan dan keberkesanan perkhidmatan bekalan air di Malaysia: satu pendekatan analisis penyampulan data
title_short Menilai kecekapan dan keberkesanan perkhidmatan bekalan air di Malaysia: satu pendekatan analisis penyampulan data
title_full Menilai kecekapan dan keberkesanan perkhidmatan bekalan air di Malaysia: satu pendekatan analisis penyampulan data
title_fullStr Menilai kecekapan dan keberkesanan perkhidmatan bekalan air di Malaysia: satu pendekatan analisis penyampulan data
title_full_unstemmed Menilai kecekapan dan keberkesanan perkhidmatan bekalan air di Malaysia: satu pendekatan analisis penyampulan data
title_sort menilai kecekapan dan keberkesanan perkhidmatan bekalan air di malaysia: satu pendekatan analisis penyampulan data
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2014
url http://journalarticle.ukm.my/8603/
http://journalarticle.ukm.my/8603/
http://journalarticle.ukm.my/8603/1/jqma-10-2-paper1.pdf
first_indexed 2023-09-18T19:52:47Z
last_indexed 2023-09-18T19:52:47Z
_version_ 1777406330517061632