Menilai kecekapan dan keberkesanan perkhidmatan bekalan air di Malaysia: satu pendekatan analisis penyampulan data
Kajian tentang prestasi industri perkhidmatan air telah dijalankan secara meluas dan kebanyakan kajian telah menggunakan model Analisis Penyampulan Data (APD) yang hanya mengukur skor kecekapan. Namun begitu, kajian untuk mengukur keberkesanan dalam industri perkhidmatan air amat jarang dilakukan...
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
2014
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/8603/ http://journalarticle.ukm.my/8603/ http://journalarticle.ukm.my/8603/1/jqma-10-2-paper1.pdf |
Summary: | Kajian tentang prestasi industri perkhidmatan air telah dijalankan secara meluas dan kebanyakan
kajian telah menggunakan model Analisis Penyampulan Data (APD) yang hanya mengukur skor
kecekapan. Namun begitu, kajian untuk mengukur keberkesanan dalam industri perkhidmatan
air amat jarang dilakukan. Kajian tentang kecekapan dan keberkesanan adalah penting untuk
mengukur prestasi keseluruhan bagi sesebuah organisasi. Oleh sebab proses pengeluaran
perkhidmatan air boleh dinyatakan sebagai proses dua peringkat, maka, dalam kajian ini,
model APD dua peringkat untuk mengukur prestasi perkhidmatan air digunakan. Model ini
membolehkan integrasi kecekapan dan keberkesanan perkhidmatan air serta memberikan
penilaian prestasi keseluruhan perkhidmatan air Malaysia. Hasil yang diperoleh menunjukkan
bahawa servis di kebanyakan daripada 14 buah negeri yang terlibat adalah cekap tetapi hanya
empat buah negeri sahaja yang berkesan. Bagaimanapun, terdapat tiga buah negeri yang
menunjukkan prestasi keseluruhannya dengan kecekapan penuh (cekap dan berkesan) dalam
menghasilkan dan membekalkan air bersih kepada pengguna. |
---|