Perbezaan penggunaan strategi pembelajaran Bahasa Melayu dalam kalangan pelajar di Jerman berdasarkan jantina

Kajian ini dijalankan untuk meneliti perbezaan penggunaan strategi pembelajaran bahasa antara pelajar lelaki dengan pelajar perempuan di Jerman semasa mempelajari bahasa Melayu di dalam kelas, di luar kelas dan semasa menghadapi peperiksaan. Seramai 44 orang pelajar di Pusat Pengajian Asia Tenggara,...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Noor Zuhidayah Muhd Zulkifli, Siti Saniah Abu Bakar
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit UKM 2015
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/8597/
http://journalarticle.ukm.my/8597/
http://journalarticle.ukm.my/8597/1/61-70_Saniah_et_al.UPSI.docx
Description
Summary:Kajian ini dijalankan untuk meneliti perbezaan penggunaan strategi pembelajaran bahasa antara pelajar lelaki dengan pelajar perempuan di Jerman semasa mempelajari bahasa Melayu di dalam kelas, di luar kelas dan semasa menghadapi peperiksaan. Seramai 44 orang pelajar di Pusat Pengajian Asia Tenggara, Universiti Goethe Frankfurt, Jerman terlibat dalam kajian ini. Data kajian dikumpul melalui instrumen soal selidik, kemudian dianalisis menggunakan perisian SPSS versi 20 iaitu analisis deskriptif. Hasil kajian menunjukkan bahawa pelajar perempuan lebih kerap menggunakan strategi pembelajaran bahasa berbanding pelajar lelaki. Implikasi kajian ini dapat membantu para pelajar dan guru untuk mempelbagaikan strategi bagi meningkatkan tahap penguasaan pelajar terhadap bahasa Melayu.