Impak cukai dan caj perkhidmatan terhadap permintaan makanan di restoran

Dewasa ini, kerancakan pertumbuhan industri makanan dan minuman terutama sekali di bandar sebenarnya turut disertai oleh permintaan pengguna terhadap kualiti perkhidmatan dan layanan yang baik daripada industri tersebut. Lantas, bagi memenuhi kehendak pengguna itu, banyak restoran dilihat mula men...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Norain Mod Asri, Wook Endut, Salwah Bulis, Atikah Azmi
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2014
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/8409/
http://journalarticle.ukm.my/8409/
http://journalarticle.ukm.my/8409/1/jeko_48%281%29-9.pdf
id ukm-8409
recordtype eprints
spelling ukm-84092016-12-14T06:47:09Z http://journalarticle.ukm.my/8409/ Impak cukai dan caj perkhidmatan terhadap permintaan makanan di restoran Norain Mod Asri, Wook Endut, Salwah Bulis, Atikah Azmi, Dewasa ini, kerancakan pertumbuhan industri makanan dan minuman terutama sekali di bandar sebenarnya turut disertai oleh permintaan pengguna terhadap kualiti perkhidmatan dan layanan yang baik daripada industri tersebut. Lantas, bagi memenuhi kehendak pengguna itu, banyak restoran dilihat mula mengenakan caj perkhidmatan yang diyakini mampu bertindak sebagai pengukur prestasi pelayan di restoran. Dalam masa yang sama, kerajaan Malaysia juga mengenakan cukai perkhidmatan terhadap restoran berskala besar memandangkan restoran ini kebiasaannya dikunjungi oleh pelanggan yang berkemampuan sahaja. Kedua-dua fenomena ini telah mewujudkan dua persoalan penting. Pertama, adakah cukai dan caj perkhidmatan mempengaruhi kekerapan kunjungan, jumlah perbelanjaan bagi setiap kunjungan dan keputusan pengguna untuk makan di restoran atau bawa pulang makanan tersebut? Kedua, adakah pengguna bersetuju dan berpuashati terhadap pelaksanaan cukai dan caj perkhidmatan di restoran tersebut? Dengan mengaplikasi model logit dan kuasa dua terkecil terhadap data primer yang diperolehi menerusi pengedaran soalselidik sekitar Bandar Baru Bangi, Kajang dan Putrajaya, dapatan kajian membuktikan responden cenderung meningkatkan kekerapan kunjungan serta cenderung berpuashati terhadap cukai dan caj perkhidmatan apabila ia signifikan dipengaruhi secara positif oleh faktor harga berpatutan selepas dikenakan cukai dan/atau caj perkhidmatan. Namun begitu, analisis terhadap persepsi responden menunjukkan responden tidak berpuashati dengan kadar cukai dan kadar caj perkhidmatan yang dikenakan disebabkan makanan sudah mahal dan tidak setimpal dengan layanan yang diberikan oleh pihak pengurusan restoran. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2014 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/8409/1/jeko_48%281%29-9.pdf Norain Mod Asri, and Wook Endut, and Salwah Bulis, and Atikah Azmi, (2014) Impak cukai dan caj perkhidmatan terhadap permintaan makanan di restoran. Jurnal Ekonomi Malaysia, 48 (1). pp. 99-116. ISSN 0127-1962 http://www.ukm.my/fep/jem/index.html
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Kebangasaan Malaysia
building UKM Institutional Repository
collection Online Access
language English
description Dewasa ini, kerancakan pertumbuhan industri makanan dan minuman terutama sekali di bandar sebenarnya turut disertai oleh permintaan pengguna terhadap kualiti perkhidmatan dan layanan yang baik daripada industri tersebut. Lantas, bagi memenuhi kehendak pengguna itu, banyak restoran dilihat mula mengenakan caj perkhidmatan yang diyakini mampu bertindak sebagai pengukur prestasi pelayan di restoran. Dalam masa yang sama, kerajaan Malaysia juga mengenakan cukai perkhidmatan terhadap restoran berskala besar memandangkan restoran ini kebiasaannya dikunjungi oleh pelanggan yang berkemampuan sahaja. Kedua-dua fenomena ini telah mewujudkan dua persoalan penting. Pertama, adakah cukai dan caj perkhidmatan mempengaruhi kekerapan kunjungan, jumlah perbelanjaan bagi setiap kunjungan dan keputusan pengguna untuk makan di restoran atau bawa pulang makanan tersebut? Kedua, adakah pengguna bersetuju dan berpuashati terhadap pelaksanaan cukai dan caj perkhidmatan di restoran tersebut? Dengan mengaplikasi model logit dan kuasa dua terkecil terhadap data primer yang diperolehi menerusi pengedaran soalselidik sekitar Bandar Baru Bangi, Kajang dan Putrajaya, dapatan kajian membuktikan responden cenderung meningkatkan kekerapan kunjungan serta cenderung berpuashati terhadap cukai dan caj perkhidmatan apabila ia signifikan dipengaruhi secara positif oleh faktor harga berpatutan selepas dikenakan cukai dan/atau caj perkhidmatan. Namun begitu, analisis terhadap persepsi responden menunjukkan responden tidak berpuashati dengan kadar cukai dan kadar caj perkhidmatan yang dikenakan disebabkan makanan sudah mahal dan tidak setimpal dengan layanan yang diberikan oleh pihak pengurusan restoran.
format Article
author Norain Mod Asri,
Wook Endut,
Salwah Bulis,
Atikah Azmi,
spellingShingle Norain Mod Asri,
Wook Endut,
Salwah Bulis,
Atikah Azmi,
Impak cukai dan caj perkhidmatan terhadap permintaan makanan di restoran
author_facet Norain Mod Asri,
Wook Endut,
Salwah Bulis,
Atikah Azmi,
author_sort Norain Mod Asri,
title Impak cukai dan caj perkhidmatan terhadap permintaan makanan di restoran
title_short Impak cukai dan caj perkhidmatan terhadap permintaan makanan di restoran
title_full Impak cukai dan caj perkhidmatan terhadap permintaan makanan di restoran
title_fullStr Impak cukai dan caj perkhidmatan terhadap permintaan makanan di restoran
title_full_unstemmed Impak cukai dan caj perkhidmatan terhadap permintaan makanan di restoran
title_sort impak cukai dan caj perkhidmatan terhadap permintaan makanan di restoran
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2014
url http://journalarticle.ukm.my/8409/
http://journalarticle.ukm.my/8409/
http://journalarticle.ukm.my/8409/1/jeko_48%281%29-9.pdf
first_indexed 2023-09-18T19:52:17Z
last_indexed 2023-09-18T19:52:17Z
_version_ 1777406299790639104