Pembangunan satu pendekatan bagi memperkasakan sistem keselamatan makmal Sains sekolah di Malaysia
Keselamatan di makmal Sains sekolah harus diberi perhatian memandangkan pembelajaran masa kini menggalakkan pelajar terlibat aktif, iaitu dengan menjalankan sendiri penyiasatan melalui eksperimen tertentu. Sehubungan itu, Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) telah menyediakan garis panduan Pengurus...
Main Authors: | , , , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
penerbit ukm
2014
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/8398/ http://journalarticle.ukm.my/8398/ http://journalarticle.ukm.my/8398/1/Chap10.pdf |
id |
ukm-8398 |
---|---|
recordtype |
eprints |
spelling |
ukm-83982016-12-14T06:47:07Z http://journalarticle.ukm.my/8398/ Pembangunan satu pendekatan bagi memperkasakan sistem keselamatan makmal Sains sekolah di Malaysia Nur Liyana Ali, Goh, Choo Ta Sharifah Zarina Syed Zakaria, Mazlin Mokhtar, Sharina Abdul Halim, Keselamatan di makmal Sains sekolah harus diberi perhatian memandangkan pembelajaran masa kini menggalakkan pelajar terlibat aktif, iaitu dengan menjalankan sendiri penyiasatan melalui eksperimen tertentu. Sehubungan itu, Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) telah menyediakan garis panduan Pengurusan dan Keselamatan Makmal Sains Sekolah (PKMSS) serta menerapkan elemen-elemen keselamatan makmal di dalam buku teks dan buku amali berteraskan Sains. Akan tetapi, dokumen-dokumen ini tidak menyediakan satu pendekatan keselamatan makmal yang komprehensif dan mudah diingati oleh para pelajar. Maka dengan menganalisis dokumen-dokumen tersebut, kajian ini membangunkan satu pendekatan yang menyediakan tatacara yang teratur merangkumi komponen-komponen penting keselamatan makmal, supaya ia lebih komprehensif dan mudah diingati, khususnya untuk pelajar sekolah. Asas pembangunan pendekatan keselamatan makmal ini adalah berdasarkan kepada pendekatan 3R (reduce, reuse dan recycle). Pendekatan keselamatan makmal yang dibangunkan dalam kajian ini dikenali sebagai 5P (Prosedur Kerja, Peralatan Keselamatan, Pengendalian Eksperimen, Pembuangan Sisa Bahan Kimia dan Pelan Tindakan Kecemasan). Diharapkan pendekatan 5P ini dapat diterapkan oleh pihak berkepentingan pada masa depan, dan seterusnya membantu meningkatkan tahap keselamatan makmal Sains sekolah di Malaysia. penerbit ukm 2014 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/8398/1/Chap10.pdf Nur Liyana Ali, and Goh, Choo Ta and Sharifah Zarina Syed Zakaria, and Mazlin Mokhtar, and Sharina Abdul Halim, (2014) Pembangunan satu pendekatan bagi memperkasakan sistem keselamatan makmal Sains sekolah di Malaysia. Jurnal Pendidikan Malaysia, 39 (2). pp. 153-160. ISSN 0126-6020 / 2180-0782 http://ejournal.ukm.my/jpend/ |
repository_type |
Digital Repository |
institution_category |
Local University |
institution |
Universiti Kebangasaan Malaysia |
building |
UKM Institutional Repository |
collection |
Online Access |
language |
English |
description |
Keselamatan di makmal Sains sekolah harus diberi perhatian memandangkan pembelajaran masa kini menggalakkan pelajar terlibat aktif, iaitu dengan menjalankan sendiri penyiasatan melalui eksperimen tertentu. Sehubungan itu, Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) telah menyediakan garis panduan Pengurusan dan Keselamatan Makmal Sains Sekolah (PKMSS) serta menerapkan elemen-elemen keselamatan makmal di dalam buku teks dan buku amali berteraskan Sains. Akan tetapi, dokumen-dokumen ini tidak menyediakan satu pendekatan keselamatan makmal yang komprehensif dan mudah diingati oleh para pelajar. Maka dengan menganalisis dokumen-dokumen tersebut, kajian ini membangunkan satu pendekatan yang menyediakan tatacara yang teratur merangkumi komponen-komponen penting keselamatan makmal, supaya ia lebih komprehensif dan mudah diingati, khususnya untuk pelajar sekolah. Asas pembangunan pendekatan keselamatan makmal ini adalah berdasarkan kepada pendekatan 3R (reduce, reuse dan recycle). Pendekatan keselamatan makmal yang dibangunkan dalam kajian ini dikenali sebagai 5P (Prosedur Kerja, Peralatan Keselamatan, Pengendalian Eksperimen, Pembuangan Sisa Bahan Kimia dan Pelan Tindakan Kecemasan). Diharapkan pendekatan 5P ini dapat diterapkan oleh pihak berkepentingan pada masa depan, dan seterusnya membantu meningkatkan tahap keselamatan makmal Sains sekolah di Malaysia. |
format |
Article |
author |
Nur Liyana Ali, Goh, Choo Ta Sharifah Zarina Syed Zakaria, Mazlin Mokhtar, Sharina Abdul Halim, |
spellingShingle |
Nur Liyana Ali, Goh, Choo Ta Sharifah Zarina Syed Zakaria, Mazlin Mokhtar, Sharina Abdul Halim, Pembangunan satu pendekatan bagi memperkasakan sistem keselamatan makmal Sains sekolah di Malaysia |
author_facet |
Nur Liyana Ali, Goh, Choo Ta Sharifah Zarina Syed Zakaria, Mazlin Mokhtar, Sharina Abdul Halim, |
author_sort |
Nur Liyana Ali, |
title |
Pembangunan satu pendekatan bagi memperkasakan sistem keselamatan makmal Sains sekolah di Malaysia |
title_short |
Pembangunan satu pendekatan bagi memperkasakan sistem keselamatan makmal Sains sekolah di Malaysia |
title_full |
Pembangunan satu pendekatan bagi memperkasakan sistem keselamatan makmal Sains sekolah di Malaysia |
title_fullStr |
Pembangunan satu pendekatan bagi memperkasakan sistem keselamatan makmal Sains sekolah di Malaysia |
title_full_unstemmed |
Pembangunan satu pendekatan bagi memperkasakan sistem keselamatan makmal Sains sekolah di Malaysia |
title_sort |
pembangunan satu pendekatan bagi memperkasakan sistem keselamatan makmal sains sekolah di malaysia |
publisher |
penerbit ukm |
publishDate |
2014 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/8398/ http://journalarticle.ukm.my/8398/ http://journalarticle.ukm.my/8398/1/Chap10.pdf |
first_indexed |
2023-09-18T19:52:16Z |
last_indexed |
2023-09-18T19:52:16Z |
_version_ |
1777406298479919104 |