Sekolah sebagai Unit Birokrasi Kuasa Bandar: satu kajian kes di SMA Kerajaan Sumatera Barat, Indonesia

Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap amalan pengurusan berasaskan sekolah (PBS) bagi menuju sekolah berkesan di Sumatera Barat, Indonesia. Selain itu, kajian juga bertujuan melihat hubungan antara amalan PBS dengan tahap sekolah berkesan dan sumbangan PBS bagi menuju sekolah berkesan di S...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Indra, Ristapawa, Mohd Izham Mohd Hamzah
Format: Article
Language:English
Published: penerbit ukm 2014
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/8396/
http://journalarticle.ukm.my/8396/
http://journalarticle.ukm.my/8396/1/Chap8.pdf
id ukm-8396
recordtype eprints
spelling ukm-83962016-12-14T06:47:06Z http://journalarticle.ukm.my/8396/ Sekolah sebagai Unit Birokrasi Kuasa Bandar: satu kajian kes di SMA Kerajaan Sumatera Barat, Indonesia Indra, Ristapawa Mohd Izham Mohd Hamzah, Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap amalan pengurusan berasaskan sekolah (PBS) bagi menuju sekolah berkesan di Sumatera Barat, Indonesia. Selain itu, kajian juga bertujuan melihat hubungan antara amalan PBS dengan tahap sekolah berkesan dan sumbangan PBS bagi menuju sekolah berkesan di Sumatera Barat. Kajian berbentuk tinjauan ini menggunakan soal selidik sebagai alat kajian. Jumlah sampel adalah seramai 46 orang pengetua sekolah, 138 orang timbalan pengetua dan 322 orang guru. Dapatan kajian menunjukkan bahawa tahap amalan PBS, secara keseluruhan pada tahap sangat tinggi (min = 4.33) mengikut pentadbir dan tahap tinggi (min = 4.28) mengikut guru. Manakala tahap sekolah berkesan adalah pada tahap tinggi (min = 4.29) mengikut pentadbir dan tahap sangat tinggi (min = 4.31) mengikut guru. Dapatan kajian juga menunjukkan bahawa terdapat hubungan yang signifikan positif pada tahap sederhana antara elemen-elemen PBS dalam aspek pengupayaan, proses keputusan partisipatif dan penglibatan ibu bapa dengan sekolah berkesan dan hubungan signifikan yang positif tahap rendah antara autonomi dengan sekolah berkesan. Kajian juga mendapati elemen-elemen PBS dalam aspek pengupayaan, proses keputusan partisipatif dan penglibatan ibu bapa menyumbang kepada keberkesanan sekolah, manakala elemen PBS dalam aspek autonomi tidak memberikan pengaruh ke atas keberkesanan sekolah. Dapatan kajian menunjukkan aspek autonomi daripada PBS sebagai elemen penting dalam autonomi sekolah belum diamalkan secara maksimum oleh pihak sekolah. Oleh itu, pihak kuasa bandar dan luar bandar harus memberikan kuasa autonomi sepenuhnya kepada pihak sekolah dan tidak menempatkan sekolah sebagai bagian daripada unit birokrasi bandar dan luar bandar. penerbit ukm 2014 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/8396/1/Chap8.pdf Indra, Ristapawa and Mohd Izham Mohd Hamzah, (2014) Sekolah sebagai Unit Birokrasi Kuasa Bandar: satu kajian kes di SMA Kerajaan Sumatera Barat, Indonesia. Jurnal Pendidikan Malaysia, 39 (2). pp. 141-148. ISSN 0126-6020 / 2180-0782 http://ejournal.ukm.my/jpend/
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Kebangasaan Malaysia
building UKM Institutional Repository
collection Online Access
language English
description Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap amalan pengurusan berasaskan sekolah (PBS) bagi menuju sekolah berkesan di Sumatera Barat, Indonesia. Selain itu, kajian juga bertujuan melihat hubungan antara amalan PBS dengan tahap sekolah berkesan dan sumbangan PBS bagi menuju sekolah berkesan di Sumatera Barat. Kajian berbentuk tinjauan ini menggunakan soal selidik sebagai alat kajian. Jumlah sampel adalah seramai 46 orang pengetua sekolah, 138 orang timbalan pengetua dan 322 orang guru. Dapatan kajian menunjukkan bahawa tahap amalan PBS, secara keseluruhan pada tahap sangat tinggi (min = 4.33) mengikut pentadbir dan tahap tinggi (min = 4.28) mengikut guru. Manakala tahap sekolah berkesan adalah pada tahap tinggi (min = 4.29) mengikut pentadbir dan tahap sangat tinggi (min = 4.31) mengikut guru. Dapatan kajian juga menunjukkan bahawa terdapat hubungan yang signifikan positif pada tahap sederhana antara elemen-elemen PBS dalam aspek pengupayaan, proses keputusan partisipatif dan penglibatan ibu bapa dengan sekolah berkesan dan hubungan signifikan yang positif tahap rendah antara autonomi dengan sekolah berkesan. Kajian juga mendapati elemen-elemen PBS dalam aspek pengupayaan, proses keputusan partisipatif dan penglibatan ibu bapa menyumbang kepada keberkesanan sekolah, manakala elemen PBS dalam aspek autonomi tidak memberikan pengaruh ke atas keberkesanan sekolah. Dapatan kajian menunjukkan aspek autonomi daripada PBS sebagai elemen penting dalam autonomi sekolah belum diamalkan secara maksimum oleh pihak sekolah. Oleh itu, pihak kuasa bandar dan luar bandar harus memberikan kuasa autonomi sepenuhnya kepada pihak sekolah dan tidak menempatkan sekolah sebagai bagian daripada unit birokrasi bandar dan luar bandar.
format Article
author Indra, Ristapawa
Mohd Izham Mohd Hamzah,
spellingShingle Indra, Ristapawa
Mohd Izham Mohd Hamzah,
Sekolah sebagai Unit Birokrasi Kuasa Bandar: satu kajian kes di SMA Kerajaan Sumatera Barat, Indonesia
author_facet Indra, Ristapawa
Mohd Izham Mohd Hamzah,
author_sort Indra, Ristapawa
title Sekolah sebagai Unit Birokrasi Kuasa Bandar: satu kajian kes di SMA Kerajaan Sumatera Barat, Indonesia
title_short Sekolah sebagai Unit Birokrasi Kuasa Bandar: satu kajian kes di SMA Kerajaan Sumatera Barat, Indonesia
title_full Sekolah sebagai Unit Birokrasi Kuasa Bandar: satu kajian kes di SMA Kerajaan Sumatera Barat, Indonesia
title_fullStr Sekolah sebagai Unit Birokrasi Kuasa Bandar: satu kajian kes di SMA Kerajaan Sumatera Barat, Indonesia
title_full_unstemmed Sekolah sebagai Unit Birokrasi Kuasa Bandar: satu kajian kes di SMA Kerajaan Sumatera Barat, Indonesia
title_sort sekolah sebagai unit birokrasi kuasa bandar: satu kajian kes di sma kerajaan sumatera barat, indonesia
publisher penerbit ukm
publishDate 2014
url http://journalarticle.ukm.my/8396/
http://journalarticle.ukm.my/8396/
http://journalarticle.ukm.my/8396/1/Chap8.pdf
first_indexed 2023-09-18T19:52:16Z
last_indexed 2023-09-18T19:52:16Z
_version_ 1777406298186317824