Kajian keberkesanan Program Pentaksiran Kerja Amali Sains (PEKA): satu penilaian di sekolah rendah

Kajian ini bertujuan untuk menilai pelaksanaan kurikulum Pentaksiran Kemahiran Amali (PEKA) sains di sekolah kebangsaan berdasarkan Model Penilaian Context, Input, Process, Product (CIPP). Reka bentuk kajian menggabungkan kaedah kuantitatif dan kualitatif yang melibatkan proses kaedah triangulasi. P...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mat Rasid Ishak
Format: Article
Language:English
Published: penerbit ukm 2014
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/8383/
http://journalarticle.ukm.my/8383/
http://journalarticle.ukm.my/8383/1/Chap1.pdf
id ukm-8383
recordtype eprints
spelling ukm-83832016-12-14T06:47:05Z http://journalarticle.ukm.my/8383/ Kajian keberkesanan Program Pentaksiran Kerja Amali Sains (PEKA): satu penilaian di sekolah rendah Mat Rasid Ishak, Kajian ini bertujuan untuk menilai pelaksanaan kurikulum Pentaksiran Kemahiran Amali (PEKA) sains di sekolah kebangsaan berdasarkan Model Penilaian Context, Input, Process, Product (CIPP). Reka bentuk kajian menggabungkan kaedah kuantitatif dan kualitatif yang melibatkan proses kaedah triangulasi. Pemilihan sampel kajian adalah menggunakan kaedah persampelan rawak mudah yang melibatkan seramai 20 orang guru sains dari 10 buah sekolah kebangsaan sekitar daerah Hulu Langat. Satu set soal selidik digunakan untuk mendapatkan data penilaian konteks, input dan proses yang diedarkan kepada guru, manakala satu set ujian digunakan untuk memperoleh data penilaian produk daripada murid. Temu bual dan pemerhatian berstruktur juga digunakan bagi memperoleh data kualitatif dalam penilaian proses untuk menghuraikan data kuantitatif. Dapatan kajian menunjukkan bahawa elemen-elemen penilaian konteks, iaitu kerelevanan kurikulum PEKA, persepsi guru terhadap PEKA, penilaian kendiri PEKA oleh guru adalah sederhana. Elemen-elemen penilaian input, iaitu peruntukan masa pengajaran dan kandungan kemahiran PEKA dalam buku teks juga sederhana, manakala elemen bekalan bahan bantu mengajar (BBM) berada pada tahap negatif. Dapatan penilaian proses pula mendapati hanya elemen penekanan dalam pengajaran positif, strategi, pendekatan, bentuk, teknik dan aktiviti pengajaran berada pada tahap sederhana, manakala penggunaan BBM, kaedah penilaian PEKA dan dapatan penilaian produk berada pada tahap negatif. Ujian khi kuasa dua digunakan untuk menentukan perkaitan antara jantina, umur dan kelayakan akademik dengan keberkesanan perlaksanaan PEKA. Berdasarkan demografi guru, dapatan menunjukkan bahawa terdapat hubungan yang signifikan antara faktor jantina dan umur dengan keberkesanan perlaksanaan PEKA, manakala dapatan bagi faktor kelayakan akademik pula menunjukkan sebaliknya. Secara kesimpulan, perlaksanaan PEKA mempunyai banyak lagi kelemahan yang perlu diperbaiki, diberi perhatian dan tindakan dengan perancangan yang teliti dalam membaiki kelemahan yang dikenal pasti. penerbit ukm 2014 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/8383/1/Chap1.pdf Mat Rasid Ishak, (2014) Kajian keberkesanan Program Pentaksiran Kerja Amali Sains (PEKA): satu penilaian di sekolah rendah. Jurnal Pendidikan Malaysia, 39 (2). pp. 83-93. ISSN 0126-6020 / 2180-0782 http://ejournal.ukm.my/jpend/
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Kebangasaan Malaysia
building UKM Institutional Repository
collection Online Access
language English
description Kajian ini bertujuan untuk menilai pelaksanaan kurikulum Pentaksiran Kemahiran Amali (PEKA) sains di sekolah kebangsaan berdasarkan Model Penilaian Context, Input, Process, Product (CIPP). Reka bentuk kajian menggabungkan kaedah kuantitatif dan kualitatif yang melibatkan proses kaedah triangulasi. Pemilihan sampel kajian adalah menggunakan kaedah persampelan rawak mudah yang melibatkan seramai 20 orang guru sains dari 10 buah sekolah kebangsaan sekitar daerah Hulu Langat. Satu set soal selidik digunakan untuk mendapatkan data penilaian konteks, input dan proses yang diedarkan kepada guru, manakala satu set ujian digunakan untuk memperoleh data penilaian produk daripada murid. Temu bual dan pemerhatian berstruktur juga digunakan bagi memperoleh data kualitatif dalam penilaian proses untuk menghuraikan data kuantitatif. Dapatan kajian menunjukkan bahawa elemen-elemen penilaian konteks, iaitu kerelevanan kurikulum PEKA, persepsi guru terhadap PEKA, penilaian kendiri PEKA oleh guru adalah sederhana. Elemen-elemen penilaian input, iaitu peruntukan masa pengajaran dan kandungan kemahiran PEKA dalam buku teks juga sederhana, manakala elemen bekalan bahan bantu mengajar (BBM) berada pada tahap negatif. Dapatan penilaian proses pula mendapati hanya elemen penekanan dalam pengajaran positif, strategi, pendekatan, bentuk, teknik dan aktiviti pengajaran berada pada tahap sederhana, manakala penggunaan BBM, kaedah penilaian PEKA dan dapatan penilaian produk berada pada tahap negatif. Ujian khi kuasa dua digunakan untuk menentukan perkaitan antara jantina, umur dan kelayakan akademik dengan keberkesanan perlaksanaan PEKA. Berdasarkan demografi guru, dapatan menunjukkan bahawa terdapat hubungan yang signifikan antara faktor jantina dan umur dengan keberkesanan perlaksanaan PEKA, manakala dapatan bagi faktor kelayakan akademik pula menunjukkan sebaliknya. Secara kesimpulan, perlaksanaan PEKA mempunyai banyak lagi kelemahan yang perlu diperbaiki, diberi perhatian dan tindakan dengan perancangan yang teliti dalam membaiki kelemahan yang dikenal pasti.
format Article
author Mat Rasid Ishak,
spellingShingle Mat Rasid Ishak,
Kajian keberkesanan Program Pentaksiran Kerja Amali Sains (PEKA): satu penilaian di sekolah rendah
author_facet Mat Rasid Ishak,
author_sort Mat Rasid Ishak,
title Kajian keberkesanan Program Pentaksiran Kerja Amali Sains (PEKA): satu penilaian di sekolah rendah
title_short Kajian keberkesanan Program Pentaksiran Kerja Amali Sains (PEKA): satu penilaian di sekolah rendah
title_full Kajian keberkesanan Program Pentaksiran Kerja Amali Sains (PEKA): satu penilaian di sekolah rendah
title_fullStr Kajian keberkesanan Program Pentaksiran Kerja Amali Sains (PEKA): satu penilaian di sekolah rendah
title_full_unstemmed Kajian keberkesanan Program Pentaksiran Kerja Amali Sains (PEKA): satu penilaian di sekolah rendah
title_sort kajian keberkesanan program pentaksiran kerja amali sains (peka): satu penilaian di sekolah rendah
publisher penerbit ukm
publishDate 2014
url http://journalarticle.ukm.my/8383/
http://journalarticle.ukm.my/8383/
http://journalarticle.ukm.my/8383/1/Chap1.pdf
first_indexed 2023-09-18T19:52:15Z
last_indexed 2023-09-18T19:52:15Z
_version_ 1777406297146130432