Strategi model pembangunan insan seimbang pengajian agama(PISPA) berdasarkan teori perubahan sosiaL Ibn Khaldun dalam pengajian agama di Universiti Kebangsaan Malaysia

Artikel ini merupakan satu kajian membentuk satu model pembangunan insan seimbang Pengajian Agama (PISPA) berdasarkan Teori Perubahan Sosial Ibn Khaldun dalam Pengajian Agama di Universiti Kebangsaan Malaysia. Kajian bertujuan menunjukkan faktor-faktor yang berkaitan serta sumbangannya terhadap pemb...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Zaizul Ab. Rahman, Indriaty Ismail, Khaidzir Ismail
Format: Article
Language:English
Published: Universiti Kebangsaan Malaysia 2014
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/8202/
http://journalarticle.ukm.my/8202/
http://journalarticle.ukm.my/8202/1/71-385-2-PB.pdf
id ukm-8202
recordtype eprints
spelling ukm-82022016-12-14T06:46:32Z http://journalarticle.ukm.my/8202/ Strategi model pembangunan insan seimbang pengajian agama(PISPA) berdasarkan teori perubahan sosiaL Ibn Khaldun dalam pengajian agama di Universiti Kebangsaan Malaysia Zaizul Ab. Rahman, Indriaty Ismail, Khaidzir Ismail, Artikel ini merupakan satu kajian membentuk satu model pembangunan insan seimbang Pengajian Agama (PISPA) berdasarkan Teori Perubahan Sosial Ibn Khaldun dalam Pengajian Agama di Universiti Kebangsaan Malaysia. Kajian bertujuan menunjukkan faktor-faktor yang berkaitan serta sumbangannya terhadap pembangunan insan seimbang dalam pengajian agama dalam kalangan pelajar-pelajar di Universiti Kebangsaan Malaysia. Dapatan kajian menunjukkan bahawa faktor-faktor yang menyumbangkan terhadap pembangunan insan seimbang pengajian agama (PISPA) berdasarkan teori perubahan sosial Ibn Khaldun. Kajian ini juga telah menjanakan ciri-ciri insan seimbang Pengajian Agama berdasarkan teori perubahan sosial Ibn Khaldun yang seharusnya menjadi hasil akhir model kajian. Universiti Kebangsaan Malaysia 2014 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/8202/1/71-385-2-PB.pdf Zaizul Ab. Rahman, and Indriaty Ismail, and Khaidzir Ismail, (2014) Strategi model pembangunan insan seimbang pengajian agama(PISPA) berdasarkan teori perubahan sosiaL Ibn Khaldun dalam pengajian agama di Universiti Kebangsaan Malaysia. Al-Hikmah, 6 (2). pp. 43-52. ISSN 1985--6822 http://spaj.ukm.my/jalhikmah/jalhikmah/index
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Kebangasaan Malaysia
building UKM Institutional Repository
collection Online Access
language English
description Artikel ini merupakan satu kajian membentuk satu model pembangunan insan seimbang Pengajian Agama (PISPA) berdasarkan Teori Perubahan Sosial Ibn Khaldun dalam Pengajian Agama di Universiti Kebangsaan Malaysia. Kajian bertujuan menunjukkan faktor-faktor yang berkaitan serta sumbangannya terhadap pembangunan insan seimbang dalam pengajian agama dalam kalangan pelajar-pelajar di Universiti Kebangsaan Malaysia. Dapatan kajian menunjukkan bahawa faktor-faktor yang menyumbangkan terhadap pembangunan insan seimbang pengajian agama (PISPA) berdasarkan teori perubahan sosial Ibn Khaldun. Kajian ini juga telah menjanakan ciri-ciri insan seimbang Pengajian Agama berdasarkan teori perubahan sosial Ibn Khaldun yang seharusnya menjadi hasil akhir model kajian.
format Article
author Zaizul Ab. Rahman,
Indriaty Ismail,
Khaidzir Ismail,
spellingShingle Zaizul Ab. Rahman,
Indriaty Ismail,
Khaidzir Ismail,
Strategi model pembangunan insan seimbang pengajian agama(PISPA) berdasarkan teori perubahan sosiaL Ibn Khaldun dalam pengajian agama di Universiti Kebangsaan Malaysia
author_facet Zaizul Ab. Rahman,
Indriaty Ismail,
Khaidzir Ismail,
author_sort Zaizul Ab. Rahman,
title Strategi model pembangunan insan seimbang pengajian agama(PISPA) berdasarkan teori perubahan sosiaL Ibn Khaldun dalam pengajian agama di Universiti Kebangsaan Malaysia
title_short Strategi model pembangunan insan seimbang pengajian agama(PISPA) berdasarkan teori perubahan sosiaL Ibn Khaldun dalam pengajian agama di Universiti Kebangsaan Malaysia
title_full Strategi model pembangunan insan seimbang pengajian agama(PISPA) berdasarkan teori perubahan sosiaL Ibn Khaldun dalam pengajian agama di Universiti Kebangsaan Malaysia
title_fullStr Strategi model pembangunan insan seimbang pengajian agama(PISPA) berdasarkan teori perubahan sosiaL Ibn Khaldun dalam pengajian agama di Universiti Kebangsaan Malaysia
title_full_unstemmed Strategi model pembangunan insan seimbang pengajian agama(PISPA) berdasarkan teori perubahan sosiaL Ibn Khaldun dalam pengajian agama di Universiti Kebangsaan Malaysia
title_sort strategi model pembangunan insan seimbang pengajian agama(pispa) berdasarkan teori perubahan sosial ibn khaldun dalam pengajian agama di universiti kebangsaan malaysia
publisher Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2014
url http://journalarticle.ukm.my/8202/
http://journalarticle.ukm.my/8202/
http://journalarticle.ukm.my/8202/1/71-385-2-PB.pdf
first_indexed 2023-09-18T19:51:46Z
last_indexed 2023-09-18T19:51:46Z
_version_ 1777406266689191936