Perkembangan dan masalah pembelajaran al-Quran dalam program j-QAF di Malaysia

Malaysia telah berusaha keras mewujudkan budaya al-Quran dalam sistem pendidikan.Usaha ini terbukti dengan pengenalan satu program yang mengenengahkan ilmu al-Quran sebagai asas dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Program tersebut dinamakan sebagai program j-QAF dan diperkenalkan di sekolah-...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Daud Ismail, Wan Mohd Khairul Firdaus Wan Khairuldin, Mahadi Mohammad
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2014
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/8166/
http://journalarticle.ukm.my/8166/
http://journalarticle.ukm.my/8166/1/7711-20069-1-SM.pdf
Description
Summary:Malaysia telah berusaha keras mewujudkan budaya al-Quran dalam sistem pendidikan.Usaha ini terbukti dengan pengenalan satu program yang mengenengahkan ilmu al-Quran sebagai asas dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Program tersebut dinamakan sebagai program j-QAF dan diperkenalkan di sekolah-sekolah rendah kebangsaan seluruh Malaysia. Program j-QAF mula dilaksanakan pada tahun 2005 dengan harapan membina masyarakat bertamadun dan global berpaksikan ilmu-ilmu al-Quran.Tujuan kertas ini adalah untuk menilai sejauh mana keberkesanan program j-QAF dalam mencapai objektif utama pelaksanaannya di Malaysia.