Pulangan pendidikan antara generasi di Malaysia
Artikel ini bertujuan menganalisis kadar pulangan pendidikan antara generasi di Malaysia. Analisis ditumpukan kepada dua generasi yang utama iaitu ibu bapa dan anak. Data dalam kajian ini diperoleh daripada Projek Penyelidikan Arus Perdana UKM 2010 yang bertajuk ‘Impak Globalisasi Terhadap Struktu...
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
2013
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/8088/ http://journalarticle.ukm.my/8088/ http://journalarticle.ukm.my/8088/1/5571-13407-1-SM.pdf |
Summary: | Artikel ini bertujuan menganalisis kadar pulangan pendidikan antara generasi di Malaysia. Analisis ditumpukan kepada
dua generasi yang utama iaitu ibu bapa dan anak. Data dalam kajian ini diperoleh daripada Projek Penyelidikan Arus
Perdana UKM 2010 yang bertajuk ‘Impak Globalisasi Terhadap Struktur Pasaran Buruh di Malaysia’. Bagi tujuan ini,
tiga model ekonometrik dibentuk berasaskan kepada model persekolahan Mincer (1974). Logaritma upah bulanan
pekerja merupakan pemboleh ubah bersandar manakala pemboleh ubah tak bersandar terdiri daripada bilangan tahun
persekolahan, pengalaman bekerja, status generasi, jantina, kaum, sektor pekerjaan dan lokasi kediaman. Kaedah
Penganggaran Kuasa Dua Terkecil (OLS) digunakan untuk menganggarkan model yang telah dibentuk. Hasil kajian
menunjukkan kesemua pemboleh ubah yang diuji mempengaruhi kadar upah. Walau bagaimanapun, kadar pulangan
pendidikan bagi ibu adalah yang tertinggi iaitu 11.40% berbanding dengan bapa (11.29%) dan anak (8.98%). Ini
bermakna kadar pulangan pendidikan generasi pertama adalah lebih tinggi daripada kadar pulangan pendidikan
generasi kedua. Hasil kajian ini memberi implikasi dasar bahawa kerajaan harus menjana lebih banyak peluang
pekerjaan khususnya pekerjaan yang berkemahiran dan berteknologi tinggi untuk generasi kedua. Ini juga selaras
dengan matlamat kerajaan dalam mentransformasikan ekonomi ke arah negara berpendapatan tinggi. |
---|