Kesan tahap realistik karakter animasi talking-head ke atas emosi dan prestasi pelajar : satu kajian awal

Animasi talking-head merupakan animasi arahan yang mampu membantu pembelajaran kemahiran sebutan sesuatu perkataan secara betul dan tepat. Namun, kesilapan dalam penggunaan karakter animasi memberi kesan negatif kepada pelajar. Kajian ini memfokus kepada isu Uncanny Valley yang dapat memberi kesan...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Mohd Najib Hamdan, Ahmad Zamzuri Mohamad Ali
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2014
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/7921/
http://journalarticle.ukm.my/7921/
http://journalarticle.ukm.my/7921/1/6264-19035-1-PB.pdf
id ukm-7921
recordtype eprints
spelling ukm-79212016-12-14T06:45:39Z http://journalarticle.ukm.my/7921/ Kesan tahap realistik karakter animasi talking-head ke atas emosi dan prestasi pelajar : satu kajian awal Mohd Najib Hamdan, Ahmad Zamzuri Mohamad Ali, Animasi talking-head merupakan animasi arahan yang mampu membantu pembelajaran kemahiran sebutan sesuatu perkataan secara betul dan tepat. Namun, kesilapan dalam penggunaan karakter animasi memberi kesan negatif kepada pelajar. Kajian ini memfokus kepada isu Uncanny Valley yang dapat memberi kesan kepada emosi pelajar akibat daripada karakter animasi yang hampir menyerupai manusia. Justeru, kajian ini menilai penggunaan animasi talking-head yang berbeza tahap realistik terhadap pembelajaran sebutan perkataan di Kolej Komuniti. Penilaian keberkesanan animasi ini diukur melalui ujian sebutan dan ujian emosi mengguna soal selidik AEQ. Empat perisian animasi talking-head dengan tahap realistik berbeza dibangun untuk diuji dan setiap perisian tersebut dipelajari secara kendiri oleh sekumpulan pelajar yang terdiri daripada 20 orang. Jumlah keseluruhan sampel ialah 80 orang terdiri daripada pelajar di empat buah kolej komuniti di Perak. Ujian statistik deskriptif seperti nilai min, sisihan piawai dan peratus diguna bagi menjawab persoalan kajian. Dapatan kajian menunjukkan perisian animasi talking-headtiga dimensi tidak realistik (3D-TR) memperoleh peratusan tertinggi dari sudut emosi dan prestasi sebutan pelajar manakala perisian animasi talking-head tiga dimensi realistik (3D-R) memperoleh peratusan terendah dari kedua-dua aspek tersebut. Justeru, penggunaan karakter animasi tiga dimensi talking-head yang tidak realistik merupakan tahap realistik yang terbaik untuk membentuk emosi yang positif seterusnya berpotensi meningkat prestasi pelajar. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2014-12 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/7921/1/6264-19035-1-PB.pdf Mohd Najib Hamdan, and Ahmad Zamzuri Mohamad Ali, (2014) Kesan tahap realistik karakter animasi talking-head ke atas emosi dan prestasi pelajar : satu kajian awal. Asia-Pacific Journal of Information Technology and Multimedia, 3 (2). pp. 13-25. ISSN 2289-2192 http://www.ftsm.ukm.my/apjitm/
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Kebangasaan Malaysia
building UKM Institutional Repository
collection Online Access
language English
description Animasi talking-head merupakan animasi arahan yang mampu membantu pembelajaran kemahiran sebutan sesuatu perkataan secara betul dan tepat. Namun, kesilapan dalam penggunaan karakter animasi memberi kesan negatif kepada pelajar. Kajian ini memfokus kepada isu Uncanny Valley yang dapat memberi kesan kepada emosi pelajar akibat daripada karakter animasi yang hampir menyerupai manusia. Justeru, kajian ini menilai penggunaan animasi talking-head yang berbeza tahap realistik terhadap pembelajaran sebutan perkataan di Kolej Komuniti. Penilaian keberkesanan animasi ini diukur melalui ujian sebutan dan ujian emosi mengguna soal selidik AEQ. Empat perisian animasi talking-head dengan tahap realistik berbeza dibangun untuk diuji dan setiap perisian tersebut dipelajari secara kendiri oleh sekumpulan pelajar yang terdiri daripada 20 orang. Jumlah keseluruhan sampel ialah 80 orang terdiri daripada pelajar di empat buah kolej komuniti di Perak. Ujian statistik deskriptif seperti nilai min, sisihan piawai dan peratus diguna bagi menjawab persoalan kajian. Dapatan kajian menunjukkan perisian animasi talking-headtiga dimensi tidak realistik (3D-TR) memperoleh peratusan tertinggi dari sudut emosi dan prestasi sebutan pelajar manakala perisian animasi talking-head tiga dimensi realistik (3D-R) memperoleh peratusan terendah dari kedua-dua aspek tersebut. Justeru, penggunaan karakter animasi tiga dimensi talking-head yang tidak realistik merupakan tahap realistik yang terbaik untuk membentuk emosi yang positif seterusnya berpotensi meningkat prestasi pelajar.
format Article
author Mohd Najib Hamdan,
Ahmad Zamzuri Mohamad Ali,
spellingShingle Mohd Najib Hamdan,
Ahmad Zamzuri Mohamad Ali,
Kesan tahap realistik karakter animasi talking-head ke atas emosi dan prestasi pelajar : satu kajian awal
author_facet Mohd Najib Hamdan,
Ahmad Zamzuri Mohamad Ali,
author_sort Mohd Najib Hamdan,
title Kesan tahap realistik karakter animasi talking-head ke atas emosi dan prestasi pelajar : satu kajian awal
title_short Kesan tahap realistik karakter animasi talking-head ke atas emosi dan prestasi pelajar : satu kajian awal
title_full Kesan tahap realistik karakter animasi talking-head ke atas emosi dan prestasi pelajar : satu kajian awal
title_fullStr Kesan tahap realistik karakter animasi talking-head ke atas emosi dan prestasi pelajar : satu kajian awal
title_full_unstemmed Kesan tahap realistik karakter animasi talking-head ke atas emosi dan prestasi pelajar : satu kajian awal
title_sort kesan tahap realistik karakter animasi talking-head ke atas emosi dan prestasi pelajar : satu kajian awal
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2014
url http://journalarticle.ukm.my/7921/
http://journalarticle.ukm.my/7921/
http://journalarticle.ukm.my/7921/1/6264-19035-1-PB.pdf
first_indexed 2023-09-18T19:51:01Z
last_indexed 2023-09-18T19:51:01Z
_version_ 1777406219469717504