Pendidikan rentas sempadan dan isu kepuasan terhadap sistem penyampaian perkhidmatan – Kajian kes pelajar antarabangsa di Universiti Kebangsaan Malaysia
Memasarkan pendidikan tinggi kepada pelajar antarabangsa kini merupakan kaedah yang diiktiraf rasmi bagi meluas-lebar dan menaik-taraf ruang pendidikan Malaysia. Kejayaan usaha menyerlahkan pendidikan tinggi Malaysia ke persada dayasaing dunia tentunya amat bergantung kepada prestasi sistem penyam...
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Faculty of Social Sciences and Humanities, UKM,Bangi
2014
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/7865/ http://journalarticle.ukm.my/7865/ http://journalarticle.ukm.my/7865/1/9x.geografia-okt2014-zaimah_etal-edkatam.pdf |
Summary: | Memasarkan pendidikan tinggi kepada pelajar antarabangsa kini merupakan kaedah yang diiktiraf rasmi bagi
meluas-lebar dan menaik-taraf ruang pendidikan Malaysia. Kejayaan usaha menyerlahkan pendidikan tinggi
Malaysia ke persada dayasaing dunia tentunya amat bergantung kepada prestasi sistem penyampaian perkhidmatan
menurut penilaian pelanggan antarabangsa berkenaan. Artikel ini bertujuan membincangkan tahap kepuasan dalam
kalangan pelajar pasca siswazah antarabangsa terhadap kualiti sistem penyampaian di Universiti Kebangsaan
Malaysia (UKM) secara perbandingan mengikut jantina dan program pengajian siswazah. Seramai 369 pelajar
pasca siswazah terlibat dalam kajian ini dan borang kaji selidik digunakan sebagai instrumen kajian. Perkhidmatan
sistem penyampaian telah dikelaskan kepada 15 komponen, iaitu permohonan untuk kemasukan, proses pendaftaran,
proses penyeliaan, pengajaran dan pembelajaran penghantaran, kemudahan pengajaran dan pembelajaran,
perkhidmatan perpustakaan, kakitangan sokongan, penginapan pelajar, sistem pengangkutan kampus, kafeteria,
perkhidmatan sokongan kampus, keselamatan dan keselamatan, perhubungan pelajar, peperiksaan dan viva-voce,
kelayakan dan tamat pengajian. Hasil Ujian-t menunjukkan tahap kepuasan pelajar pasca siswazah antarabangsa
terhadap sistem penyampaian perkhidmatan UKM adalah sederhana. |
---|