Persepsi guru terhadap penggunaan bahan bantu mengajar berasaskan teknologi multimedia dalam pengajaran j-QAF
Artikel ini membincangkan tahap penggunaan bahan bantu mengajar (BBM) berasaskan teknologi multimedia (TMm) dalam pengajaran guru j-QAF. Dalam meningkat kualiti pengajaran dan pembelajaran, penggunaan BBM berasaskan TMm dalam pengajaran dan pembelajaran (P&P) dilihat amat efektif dan sesuai kep...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Faculty of Education, Universiti Kebangsaan Malaysia
2010
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/783/ http://journalarticle.ukm.my/783/ http://journalarticle.ukm.my/783/1/20.pdf |
Summary: | Artikel ini membincangkan tahap penggunaan bahan bantu mengajar (BBM) berasaskan teknologi multimedia (TMm) dalam pengajaran guru j-QAF. Dalam meningkat kualiti pengajaran dan pembelajaran, penggunaan BBM berasaskan TMm dalam pengajaran dan pembelajaran (P&P) dilihat amat efektif dan sesuai kepada para pendidik. Artikel ini menjelaskan dapatan kajian berkaitan persepsi guru-guru j-QAF terhadap penggunaan BBM berasaskan TMm dalam pengajaran mereka . Kajian ini menggunakan satu set borang soal selidik yang diberikan secara rawak kepada 270 orang guru j-QAF yang mengajar di sekolah-sekolah rendah di Sarawak. Data dianalisa secara deskriptif bagi mencari taburan kekerapan, peratusan dan min. Ujian t juga dijalankan untuk melihat perbezaaan antara jantina, lokasi sekolah dan bidang penghkususan. Hasil kajian mendapati bahawa guru j-QAF mempunyai persepsi yang tinggi terhadap penggunaan BBM berasaskan TMm dalam pengajaran secara umum dengan nilai purata min 4.00. Kajian ini juga mendapati tidak terdapat perbezaan yang signifikan persepsi penggunaan BBM berasaskan TMm dalam kalangan guru berdasarkan jantina, lokasi sekolah dan bidang pengkhususan mereka. |
---|