Amalan pengajaran guru Pendidikan Islam berkesan berteraskan konsep mu‘allim
Dalam pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran pendidikan Islam, guru pendidikan Islam dilihat dalam masyarakat sebagai contoh terbaik atau role model yang membentuk insan yang berakhlak dan bertakwa. Justeru, artikel ini bertujuan untuk membincangkan amalan pengajaran guru pendidikan Islam yang berk...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Faculty of Education, Universiti Kebangsaan Malaysia
2010
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/777/ http://journalarticle.ukm.my/777/ http://journalarticle.ukm.my/777/1/14.pdf |
id |
ukm-777 |
---|---|
recordtype |
eprints |
spelling |
ukm-7772016-12-14T06:28:08Z http://journalarticle.ukm.my/777/ Amalan pengajaran guru Pendidikan Islam berkesan berteraskan konsep mu‘allim Ab. Halim Tamuri, Mohamad Khairul Azman Ajuhary, Dalam pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran pendidikan Islam, guru pendidikan Islam dilihat dalam masyarakat sebagai contoh terbaik atau role model yang membentuk insan yang berakhlak dan bertakwa. Justeru, artikel ini bertujuan untuk membincangkan amalan pengajaran guru pendidikan Islam yang berkesan dan beberapa komponen teras kesediaan yang perlu ada pada setiap guru pendidikan Islam. Perbincangan akan diasaskan kepada amalan pengajaran guru pendidikan Islam yang berteraskan kepada konsep mu‘allim. Selain itu, empat komponen utama dalam kesediaan guru juga akan dibincangkan, iaitu kemahiran dalam pengajaran dan pembelajaran, penguasaan ilmu, motivasi, dan personaliti guru pendidikan Islam. Faculty of Education, Universiti Kebangsaan Malaysia 2010 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/777/1/14.pdf Ab. Halim Tamuri, and Mohamad Khairul Azman Ajuhary, (2010) Amalan pengajaran guru Pendidikan Islam berkesan berteraskan konsep mu‘allim. JIAE: Journal of Islamic and Arabic Education, 2 (1). pp. 43-56. ISSN 1985-6236 http://www.ukm.my/jiae/pdf/14.pdf |
repository_type |
Digital Repository |
institution_category |
Local University |
institution |
Universiti Kebangasaan Malaysia |
building |
UKM Institutional Repository |
collection |
Online Access |
language |
English |
description |
Dalam pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran pendidikan Islam, guru pendidikan Islam dilihat dalam masyarakat sebagai contoh terbaik atau role model yang membentuk insan yang berakhlak dan bertakwa. Justeru, artikel ini bertujuan untuk membincangkan amalan pengajaran guru pendidikan Islam yang berkesan dan beberapa komponen teras kesediaan yang perlu ada pada setiap guru pendidikan Islam. Perbincangan akan diasaskan kepada amalan pengajaran guru pendidikan Islam yang berteraskan kepada konsep mu‘allim. Selain itu, empat komponen utama dalam kesediaan guru juga akan dibincangkan, iaitu kemahiran dalam pengajaran dan pembelajaran, penguasaan ilmu, motivasi, dan personaliti guru pendidikan Islam. |
format |
Article |
author |
Ab. Halim Tamuri, Mohamad Khairul Azman Ajuhary, |
spellingShingle |
Ab. Halim Tamuri, Mohamad Khairul Azman Ajuhary, Amalan pengajaran guru Pendidikan Islam berkesan berteraskan konsep mu‘allim |
author_facet |
Ab. Halim Tamuri, Mohamad Khairul Azman Ajuhary, |
author_sort |
Ab. Halim Tamuri, |
title |
Amalan pengajaran guru Pendidikan Islam berkesan berteraskan konsep mu‘allim |
title_short |
Amalan pengajaran guru Pendidikan Islam berkesan berteraskan konsep mu‘allim |
title_full |
Amalan pengajaran guru Pendidikan Islam berkesan berteraskan konsep mu‘allim |
title_fullStr |
Amalan pengajaran guru Pendidikan Islam berkesan berteraskan konsep mu‘allim |
title_full_unstemmed |
Amalan pengajaran guru Pendidikan Islam berkesan berteraskan konsep mu‘allim |
title_sort |
amalan pengajaran guru pendidikan islam berkesan berteraskan konsep mu‘allim |
publisher |
Faculty of Education, Universiti Kebangsaan Malaysia |
publishDate |
2010 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/777/ http://journalarticle.ukm.my/777/ http://journalarticle.ukm.my/777/1/14.pdf |
first_indexed |
2023-09-18T19:31:45Z |
last_indexed |
2023-09-18T19:31:45Z |
_version_ |
1777405007132360704 |