Amalan pengajaran guru Pendidikan Islam berkesan berteraskan konsep mu‘allim

Dalam pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran pendidikan Islam, guru pendidikan Islam dilihat dalam masyarakat sebagai contoh terbaik atau role model yang membentuk insan yang berakhlak dan bertakwa. Justeru, artikel ini bertujuan untuk membincangkan amalan pengajaran guru pendidikan Islam yang berk...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Ab. Halim Tamuri, Mohamad Khairul Azman Ajuhary
Format: Article
Language:English
Published: Faculty of Education, Universiti Kebangsaan Malaysia 2010
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/777/
http://journalarticle.ukm.my/777/
http://journalarticle.ukm.my/777/1/14.pdf
id ukm-777
recordtype eprints
spelling ukm-7772016-12-14T06:28:08Z http://journalarticle.ukm.my/777/ Amalan pengajaran guru Pendidikan Islam berkesan berteraskan konsep mu‘allim Ab. Halim Tamuri, Mohamad Khairul Azman Ajuhary, Dalam pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran pendidikan Islam, guru pendidikan Islam dilihat dalam masyarakat sebagai contoh terbaik atau role model yang membentuk insan yang berakhlak dan bertakwa. Justeru, artikel ini bertujuan untuk membincangkan amalan pengajaran guru pendidikan Islam yang berkesan dan beberapa komponen teras kesediaan yang perlu ada pada setiap guru pendidikan Islam. Perbincangan akan diasaskan kepada amalan pengajaran guru pendidikan Islam yang berteraskan kepada konsep mu‘allim. Selain itu, empat komponen utama dalam kesediaan guru juga akan dibincangkan, iaitu kemahiran dalam pengajaran dan pembelajaran, penguasaan ilmu, motivasi, dan personaliti guru pendidikan Islam. Faculty of Education, Universiti Kebangsaan Malaysia 2010 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/777/1/14.pdf Ab. Halim Tamuri, and Mohamad Khairul Azman Ajuhary, (2010) Amalan pengajaran guru Pendidikan Islam berkesan berteraskan konsep mu‘allim. JIAE: Journal of Islamic and Arabic Education, 2 (1). pp. 43-56. ISSN 1985-6236 http://www.ukm.my/jiae/pdf/14.pdf
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Kebangasaan Malaysia
building UKM Institutional Repository
collection Online Access
language English
description Dalam pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran pendidikan Islam, guru pendidikan Islam dilihat dalam masyarakat sebagai contoh terbaik atau role model yang membentuk insan yang berakhlak dan bertakwa. Justeru, artikel ini bertujuan untuk membincangkan amalan pengajaran guru pendidikan Islam yang berkesan dan beberapa komponen teras kesediaan yang perlu ada pada setiap guru pendidikan Islam. Perbincangan akan diasaskan kepada amalan pengajaran guru pendidikan Islam yang berteraskan kepada konsep mu‘allim. Selain itu, empat komponen utama dalam kesediaan guru juga akan dibincangkan, iaitu kemahiran dalam pengajaran dan pembelajaran, penguasaan ilmu, motivasi, dan personaliti guru pendidikan Islam.
format Article
author Ab. Halim Tamuri,
Mohamad Khairul Azman Ajuhary,
spellingShingle Ab. Halim Tamuri,
Mohamad Khairul Azman Ajuhary,
Amalan pengajaran guru Pendidikan Islam berkesan berteraskan konsep mu‘allim
author_facet Ab. Halim Tamuri,
Mohamad Khairul Azman Ajuhary,
author_sort Ab. Halim Tamuri,
title Amalan pengajaran guru Pendidikan Islam berkesan berteraskan konsep mu‘allim
title_short Amalan pengajaran guru Pendidikan Islam berkesan berteraskan konsep mu‘allim
title_full Amalan pengajaran guru Pendidikan Islam berkesan berteraskan konsep mu‘allim
title_fullStr Amalan pengajaran guru Pendidikan Islam berkesan berteraskan konsep mu‘allim
title_full_unstemmed Amalan pengajaran guru Pendidikan Islam berkesan berteraskan konsep mu‘allim
title_sort amalan pengajaran guru pendidikan islam berkesan berteraskan konsep mu‘allim
publisher Faculty of Education, Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2010
url http://journalarticle.ukm.my/777/
http://journalarticle.ukm.my/777/
http://journalarticle.ukm.my/777/1/14.pdf
first_indexed 2023-09-18T19:31:45Z
last_indexed 2023-09-18T19:31:45Z
_version_ 1777405007132360704