Faktor pentadbir dan pengetua dalam kecemerlangan guru cemerlang Pendidikan Islam dan guru di sekolah menengah: satu kajian kes
Artikel ini bertujuan membincangkan faktor pentadbir dan pengetua dalam kecemerlangan Guru Cemerlang Pendidikan Islam (GCPI) serta guru sekolah yang lain melalui satu kajian kes. Kajian dilaksanakan di lapan buah sekolah menengah di Malaysia yang melibat temu bual bersama GCPI, rakan guru, pelajar,...
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Faculty of Education, Universiti Kebangsaan Malaysia
2010
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/772/ http://journalarticle.ukm.my/772/ http://journalarticle.ukm.my/772/1/11_1.pdf |
id |
ukm-772 |
---|---|
recordtype |
eprints |
spelling |
ukm-7722016-12-14T06:28:08Z http://journalarticle.ukm.my/772/ Faktor pentadbir dan pengetua dalam kecemerlangan guru cemerlang Pendidikan Islam dan guru di sekolah menengah: satu kajian kes Kamarul Azmi Jasmi, Ab. Halim Tamuri, Mohd Izham Mohd Hamzah, Artikel ini bertujuan membincangkan faktor pentadbir dan pengetua dalam kecemerlangan Guru Cemerlang Pendidikan Islam (GCPI) serta guru sekolah yang lain melalui satu kajian kes. Kajian dilaksanakan di lapan buah sekolah menengah di Malaysia yang melibat temu bual bersama GCPI, rakan guru, pelajar, dan pengetua atau Penolong Kanan sekolah. Hasil temu bual ini kemudian disusun tadbir dengan program N’Vivo versi 7.0 untuk menghasilkan tema dan jadual matriks berkaitan dengan faktor pentadbir dan Pengetua dalam membantu kecemerlangan GCPI dan guru-guru di sekolah. Hasil dapatan kajian menunjukkan terdapat beberapa kreateria penting pentadbir yang dianggap membantu kepada kecemerlangan GCPI dan guru-guru di sekolah iaitu, pentadbir yang berwawasan, berkebolehan memahami guru lain, berkebolehan merancang aktiviti, adil dalam dalam memberi peluang, adil dalam memberi penghargaan, mempertahankan pelaksanaan program yang dirancang, berani membuat keputusan, terbuka, dan tegas dalam membuat keputusan. Dalam aspek pentadbiran sekolah, kelapan-lapan kriteria ini membentuk satu model faktor luaran kecemerlangan GCPI dan guru-guru di sekolah. Faculty of Education, Universiti Kebangsaan Malaysia 2010 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/772/1/11_1.pdf Kamarul Azmi Jasmi, and Ab. Halim Tamuri, and Mohd Izham Mohd Hamzah, (2010) Faktor pentadbir dan pengetua dalam kecemerlangan guru cemerlang Pendidikan Islam dan guru di sekolah menengah: satu kajian kes. JIAE: Journal of Islamic and Arabic Education, 2 (1). pp. 13-20. ISSN 1985-6236 http://www.ukm.my/jiae/pdf/11_1.pdf |
repository_type |
Digital Repository |
institution_category |
Local University |
institution |
Universiti Kebangasaan Malaysia |
building |
UKM Institutional Repository |
collection |
Online Access |
language |
English |
description |
Artikel ini bertujuan membincangkan faktor pentadbir dan pengetua dalam kecemerlangan Guru Cemerlang Pendidikan Islam (GCPI) serta guru sekolah yang lain melalui satu kajian kes. Kajian dilaksanakan di lapan buah sekolah menengah di Malaysia yang melibat temu bual bersama GCPI, rakan guru, pelajar, dan pengetua atau Penolong Kanan sekolah. Hasil temu bual ini kemudian disusun tadbir dengan program N’Vivo versi 7.0 untuk menghasilkan tema dan jadual matriks berkaitan dengan faktor pentadbir dan Pengetua dalam membantu kecemerlangan GCPI dan guru-guru di sekolah. Hasil dapatan kajian menunjukkan terdapat beberapa kreateria penting pentadbir yang dianggap membantu kepada kecemerlangan GCPI dan guru-guru di sekolah iaitu, pentadbir yang berwawasan, berkebolehan memahami guru lain, berkebolehan merancang aktiviti, adil dalam dalam memberi peluang, adil dalam memberi penghargaan, mempertahankan pelaksanaan program yang dirancang, berani membuat keputusan, terbuka, dan tegas dalam membuat keputusan. Dalam aspek pentadbiran sekolah, kelapan-lapan kriteria ini membentuk satu model faktor luaran kecemerlangan GCPI dan guru-guru di sekolah. |
format |
Article |
author |
Kamarul Azmi Jasmi, Ab. Halim Tamuri, Mohd Izham Mohd Hamzah, |
spellingShingle |
Kamarul Azmi Jasmi, Ab. Halim Tamuri, Mohd Izham Mohd Hamzah, Faktor pentadbir dan pengetua dalam kecemerlangan guru cemerlang Pendidikan Islam dan guru di sekolah menengah: satu kajian kes |
author_facet |
Kamarul Azmi Jasmi, Ab. Halim Tamuri, Mohd Izham Mohd Hamzah, |
author_sort |
Kamarul Azmi Jasmi, |
title |
Faktor pentadbir dan pengetua dalam kecemerlangan guru cemerlang Pendidikan Islam dan guru di sekolah menengah: satu kajian kes |
title_short |
Faktor pentadbir dan pengetua dalam kecemerlangan guru cemerlang Pendidikan Islam dan guru di sekolah menengah: satu kajian kes |
title_full |
Faktor pentadbir dan pengetua dalam kecemerlangan guru cemerlang Pendidikan Islam dan guru di sekolah menengah: satu kajian kes |
title_fullStr |
Faktor pentadbir dan pengetua dalam kecemerlangan guru cemerlang Pendidikan Islam dan guru di sekolah menengah: satu kajian kes |
title_full_unstemmed |
Faktor pentadbir dan pengetua dalam kecemerlangan guru cemerlang Pendidikan Islam dan guru di sekolah menengah: satu kajian kes |
title_sort |
faktor pentadbir dan pengetua dalam kecemerlangan guru cemerlang pendidikan islam dan guru di sekolah menengah: satu kajian kes |
publisher |
Faculty of Education, Universiti Kebangsaan Malaysia |
publishDate |
2010 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/772/ http://journalarticle.ukm.my/772/ http://journalarticle.ukm.my/772/1/11_1.pdf |
first_indexed |
2023-09-18T19:31:44Z |
last_indexed |
2023-09-18T19:31:44Z |
_version_ |
1777405006535720960 |