Pendekatan Islam dalam menangani masalah disiplin tegar dalam kalangan pelajar sekolah: satu kajian kes

Masalah disiplin dalam kalangan pelajar merupakan sesuatu yang lumrah dalam dunia pendidikan. Walaupun begitu, masalah disiplin tidak boleh dipandang ringan kerana sekolah merupakan tempat proses pengajaran dan pembelajaran berlaku serta memerlukan suasana yang kondusif supaya keberkesanan kedua-dua...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Khalim Zainal, Wan Zulkifli Wan Hassan
Format: Article
Language:English
Published: 2009
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/766/
http://journalarticle.ukm.my/766/1/6_0.pdf
id ukm-766
recordtype eprints
spelling ukm-7662016-12-14T06:28:06Z http://journalarticle.ukm.my/766/ Pendekatan Islam dalam menangani masalah disiplin tegar dalam kalangan pelajar sekolah: satu kajian kes Khalim Zainal, Wan Zulkifli Wan Hassan, Masalah disiplin dalam kalangan pelajar merupakan sesuatu yang lumrah dalam dunia pendidikan. Walaupun begitu, masalah disiplin tidak boleh dipandang ringan kerana sekolah merupakan tempat proses pengajaran dan pembelajaran berlaku serta memerlukan suasana yang kondusif supaya keberkesanan kedua-dua proses tersebut berjaya dimanfaatkan oleh pelajar. Namun, terdapat pelajar yang melakukan kesalahan disiplin berulang kali tanpa rasa takut dengan hukuman yang bakal diterima. Kumpulan pelajar ini dikategorikan sebagai pelajar bermasalah disiplin tegar. Tingkah laku mereka tentunya akan memberi kesan kepada pelajar lain di dalam bilik darjah, sedangkan sekolah merupakan tempat untuk melahirkan modal insan yang berkualiti. Menyedari kewujudan pelajar bermasalah disiplin tegar ini, satu penyelidikan telah dilakukan di sebuah sekolah menengah di pinggir bandaraya Kuala Lumpur. Sekolah tersebut telah memilih 10 pelajar bermasalah disiplin tegar yang terdiri daripada pelajar lelaki tingkatan 4. Semua pelajar ini adalah beragama Islam. Satu program pemulihan yang menggunakan pendekatan Islam telah digunakan bagi tujuan pemulihan tingkah laku pelajar tersebut. Pendekatan Islam didapati telah berjaya memulihkan pelajar bermasalah disiplin tegar tersebut. 2009 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/766/1/6_0.pdf Khalim Zainal, and Wan Zulkifli Wan Hassan, (2009) Pendekatan Islam dalam menangani masalah disiplin tegar dalam kalangan pelajar sekolah: satu kajian kes. JIAE: Journal of Islamic and Arabic Education, 1 (2). pp. 1-14. ISSN 1985-6236
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Kebangasaan Malaysia
building UKM Institutional Repository
collection Online Access
language English
description Masalah disiplin dalam kalangan pelajar merupakan sesuatu yang lumrah dalam dunia pendidikan. Walaupun begitu, masalah disiplin tidak boleh dipandang ringan kerana sekolah merupakan tempat proses pengajaran dan pembelajaran berlaku serta memerlukan suasana yang kondusif supaya keberkesanan kedua-dua proses tersebut berjaya dimanfaatkan oleh pelajar. Namun, terdapat pelajar yang melakukan kesalahan disiplin berulang kali tanpa rasa takut dengan hukuman yang bakal diterima. Kumpulan pelajar ini dikategorikan sebagai pelajar bermasalah disiplin tegar. Tingkah laku mereka tentunya akan memberi kesan kepada pelajar lain di dalam bilik darjah, sedangkan sekolah merupakan tempat untuk melahirkan modal insan yang berkualiti. Menyedari kewujudan pelajar bermasalah disiplin tegar ini, satu penyelidikan telah dilakukan di sebuah sekolah menengah di pinggir bandaraya Kuala Lumpur. Sekolah tersebut telah memilih 10 pelajar bermasalah disiplin tegar yang terdiri daripada pelajar lelaki tingkatan 4. Semua pelajar ini adalah beragama Islam. Satu program pemulihan yang menggunakan pendekatan Islam telah digunakan bagi tujuan pemulihan tingkah laku pelajar tersebut. Pendekatan Islam didapati telah berjaya memulihkan pelajar bermasalah disiplin tegar tersebut.
format Article
author Khalim Zainal,
Wan Zulkifli Wan Hassan,
spellingShingle Khalim Zainal,
Wan Zulkifli Wan Hassan,
Pendekatan Islam dalam menangani masalah disiplin tegar dalam kalangan pelajar sekolah: satu kajian kes
author_facet Khalim Zainal,
Wan Zulkifli Wan Hassan,
author_sort Khalim Zainal,
title Pendekatan Islam dalam menangani masalah disiplin tegar dalam kalangan pelajar sekolah: satu kajian kes
title_short Pendekatan Islam dalam menangani masalah disiplin tegar dalam kalangan pelajar sekolah: satu kajian kes
title_full Pendekatan Islam dalam menangani masalah disiplin tegar dalam kalangan pelajar sekolah: satu kajian kes
title_fullStr Pendekatan Islam dalam menangani masalah disiplin tegar dalam kalangan pelajar sekolah: satu kajian kes
title_full_unstemmed Pendekatan Islam dalam menangani masalah disiplin tegar dalam kalangan pelajar sekolah: satu kajian kes
title_sort pendekatan islam dalam menangani masalah disiplin tegar dalam kalangan pelajar sekolah: satu kajian kes
publishDate 2009
url http://journalarticle.ukm.my/766/
http://journalarticle.ukm.my/766/1/6_0.pdf
first_indexed 2023-09-18T19:31:43Z
last_indexed 2023-09-18T19:31:43Z
_version_ 1777405005653868544