Penggunaan bahasa Ibunda dalam pengajaran bahasa Melayu dalam kalangan murid peribumu di Sekolah Pedalaman Sarawak
Usaha penerapan dan penghayatan Bahasa Melayu sebagai bahasa kedua dalam kalangan murid sekolah rendah berbangsa Iban merupakan satu cabaran kepada para pendidik di kawasan pendalaman Sarawak. Namun, penggunaan bahasa ibunda dikenal pasti sebagai satu pendekatan yang berkesan dalam aktiviti pengaj...
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Article |
Published: |
Penerbit UKM
2014
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/7115/ http://journalarticle.ukm.my/7115/ |
Summary: | Usaha penerapan dan penghayatan Bahasa Melayu sebagai bahasa
kedua dalam kalangan murid sekolah rendah berbangsa Iban merupakan satu cabaran kepada para pendidik di kawasan pendalaman Sarawak. Namun, penggunaan bahasa ibunda dikenal pasti sebagai satu pendekatan yang berkesan dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran (P&P) Bahasa Melayu. Kajian ini
adalah tentang penggunaan Bahasa Iban dalam aktiviti P&P mata pelajaran Bahasa Melayu dalam kalangan murid sekolah rendah berbangsa Iban. Kajian kes ini telah dijalankan di dua buah sekolah rendah, di kawasan pedalaman negeri
Sarawak. Aktiviti pengajaran dan pembelajaran dijalankan dengan menggunakan bahasa Iban sebagai wahana komunikasi untuk memastikan murid dapat menguasai objektif mata pelajaran Bahasa Melayu. Kaedah kuasi eksperimental
dijalankan untuk melihat tahap pemahaman murid apabila bahasa pertama digunakan dalam aktiviti pengajaran bahasa kedua. Hasil kajian ini menunjukkan bahawa murid Tahun 1 dapat mencapai objektif mata pelajaran Bahasa Melayu
iaitu dapat memahami petikan dengan baik dan dapat menjawab soalan pemahaman dengan lebih tepat apabila bahasa pertama digunakan untuk mengukuhkan pemahaman murid. Perkongsian hasil kajian ini penting khususnya
bagi guru-guru yang mengajar mata pelajaran Bahasa Melayu khususnya di sekolah-sekolah rendah yang majoriti muridnya terdiri daripada kaum peribumi kerana murid juga lebih reseptif terhadap kaedah pengajaran ini. |
---|