Masyarakat Jepun dalam pelancongan : satu penelitian budaya
Statistik kedatangan pelancong antarabangsa ke Malaysia menunjukkan Jepun sentiasa menduduki tangga 10 ke bawah dalam senarai bilangan warganegara yang berkunjung ke negara ini bermula tahun 1998 sehingga tahun 2012. Malah pada tahun 2012, jumlah pelancong Jepun ke Malaysia meningkat sehingg...
Main Authors: | , , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Universiti Kebangsaan Malaysian
2013
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/6910/ http://journalarticle.ukm.my/6910/ http://journalarticle.ukm.my/6910/1/V29_2_87-106.pdf |
Summary: | Statistik kedatangan pelancong antarabangsa ke Malaysia
menunjukkan Jepun sentiasa menduduki tangga 10 ke bawah
dalam senarai bilangan warganegara yang berkunjung ke negara
ini bermula tahun 1998 sehingga tahun 2012. Malah pada tahun
2012, jumlah pelancong Jepun ke Malaysia meningkat sehingga
empat kali ganda iaitu 21.5% berbanding pada 2011 sebanyak
7.0%. Jumlah ini menunjukkan peningkatan terbesar berbanding
pada lapan tahun sebelumnya daripada tahun 2005-2011. Adalah
tidak mustahil pada masa yang akan datang pelancong Jepun
menjadi pelancong antarabangsa utama di Malaysia. Kertas
kerja ini akan menyoroti ciri-ciri tingkah laku yang terdapat pada pelancong Jepun semasa melancong ke negara luar. Pencirian pola-pola tingkah laku pelancong Jepun ini berdasarkan dari sudut budaya masyarakat Jepun. Memahami tingkah laku pelancong Jepun dari aspek budaya merupakan satu nilai tambah dalam pelancongan Malaysia dan dapat menghindari salah faham yang akan menimbulkan konflik. Objektif kertas kerja ini ialah memberi pemahaman yang lebih mendalam terhadap tingkah laku pelancong Jepun kepada para agen pelancongan yang berurusan secara langsung dengan pelancong. Kertas kerja ini diharapkan dapat menjana panduan secara teori dan praktikal terhadap penambahbaikan kualiti pelancongan Malaysia agar menepati cita rasa para pelancong Jepun. |
---|