Pengesahan instrumen penerimaan pembelajaran-e

Makalah ini bertujuan untuk menentusahkan unsur-unsur utama yang dikenal pasti dalam mempengaruhi penerimaan pembelajaran-e dalam kalangan guru pra-perkhidmatan di Institut Pendidikan Guru (IPG). Borang soal selidik menggunakan skala Likert 7 mata telah diedarkan kepada 127 orang guru pra-perkhidmat...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Ros Ayu Abdullah, Mohd Lazim Abdullah, Wan Salihin Wong Abdullah, Mohd Rashid Ab Hamid
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2013
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/6890/
http://journalarticle.ukm.my/6890/
http://journalarticle.ukm.my/6890/1/jqma-9-2-paper1.pdf
id ukm-6890
recordtype eprints
spelling ukm-68902016-12-14T06:42:29Z http://journalarticle.ukm.my/6890/ Pengesahan instrumen penerimaan pembelajaran-e Ros Ayu Abdullah, Mohd Lazim Abdullah, Wan Salihin Wong Abdullah, Mohd Rashid Ab Hamid, Makalah ini bertujuan untuk menentusahkan unsur-unsur utama yang dikenal pasti dalam mempengaruhi penerimaan pembelajaran-e dalam kalangan guru pra-perkhidmatan di Institut Pendidikan Guru (IPG). Borang soal selidik menggunakan skala Likert 7 mata telah diedarkan kepada 127 orang guru pra-perkhidmatan di IPG Kampus Kota Bharu. Analisis faktor pengesahan digunakan untuk mengesahkan model pengukuran bagi item-item dalam instrumen penerimaan pembelajaran-e. Kesimpulannya, terdapat tujuh faktor yang ditentusahkan, iaitu jangkaan prestasi, jangkaan usaha, pengaruh sosial, keadaaan kemudahan, kesediaan, tingkah laku niat dan cadangan yang mempengaruhi penerimaan pembelajaran-e dalam kalangan guru pra-perkhidmatan. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2013-12 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/6890/1/jqma-9-2-paper1.pdf Ros Ayu Abdullah, and Mohd Lazim Abdullah, and Wan Salihin Wong Abdullah, and Mohd Rashid Ab Hamid, (2013) Pengesahan instrumen penerimaan pembelajaran-e. Journal of Quality Measurement and Analysis, 9 (2). pp. 1-10. ISSN 1823-5670 http://www.ukm.my/jqma/index.html
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Kebangasaan Malaysia
building UKM Institutional Repository
collection Online Access
language English
description Makalah ini bertujuan untuk menentusahkan unsur-unsur utama yang dikenal pasti dalam mempengaruhi penerimaan pembelajaran-e dalam kalangan guru pra-perkhidmatan di Institut Pendidikan Guru (IPG). Borang soal selidik menggunakan skala Likert 7 mata telah diedarkan kepada 127 orang guru pra-perkhidmatan di IPG Kampus Kota Bharu. Analisis faktor pengesahan digunakan untuk mengesahkan model pengukuran bagi item-item dalam instrumen penerimaan pembelajaran-e. Kesimpulannya, terdapat tujuh faktor yang ditentusahkan, iaitu jangkaan prestasi, jangkaan usaha, pengaruh sosial, keadaaan kemudahan, kesediaan, tingkah laku niat dan cadangan yang mempengaruhi penerimaan pembelajaran-e dalam kalangan guru pra-perkhidmatan.
format Article
author Ros Ayu Abdullah,
Mohd Lazim Abdullah,
Wan Salihin Wong Abdullah,
Mohd Rashid Ab Hamid,
spellingShingle Ros Ayu Abdullah,
Mohd Lazim Abdullah,
Wan Salihin Wong Abdullah,
Mohd Rashid Ab Hamid,
Pengesahan instrumen penerimaan pembelajaran-e
author_facet Ros Ayu Abdullah,
Mohd Lazim Abdullah,
Wan Salihin Wong Abdullah,
Mohd Rashid Ab Hamid,
author_sort Ros Ayu Abdullah,
title Pengesahan instrumen penerimaan pembelajaran-e
title_short Pengesahan instrumen penerimaan pembelajaran-e
title_full Pengesahan instrumen penerimaan pembelajaran-e
title_fullStr Pengesahan instrumen penerimaan pembelajaran-e
title_full_unstemmed Pengesahan instrumen penerimaan pembelajaran-e
title_sort pengesahan instrumen penerimaan pembelajaran-e
publisher Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2013
url http://journalarticle.ukm.my/6890/
http://journalarticle.ukm.my/6890/
http://journalarticle.ukm.my/6890/1/jqma-9-2-paper1.pdf
first_indexed 2023-09-18T19:48:11Z
last_indexed 2023-09-18T19:48:11Z
_version_ 1777406040958042112