Pengesahan instrumen penerimaan pembelajaran-e
Makalah ini bertujuan untuk menentusahkan unsur-unsur utama yang dikenal pasti dalam mempengaruhi penerimaan pembelajaran-e dalam kalangan guru pra-perkhidmatan di Institut Pendidikan Guru (IPG). Borang soal selidik menggunakan skala Likert 7 mata telah diedarkan kepada 127 orang guru pra-perkhidmat...
Main Authors: | , , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
2013
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/6890/ http://journalarticle.ukm.my/6890/ http://journalarticle.ukm.my/6890/1/jqma-9-2-paper1.pdf |
id |
ukm-6890 |
---|---|
recordtype |
eprints |
spelling |
ukm-68902016-12-14T06:42:29Z http://journalarticle.ukm.my/6890/ Pengesahan instrumen penerimaan pembelajaran-e Ros Ayu Abdullah, Mohd Lazim Abdullah, Wan Salihin Wong Abdullah, Mohd Rashid Ab Hamid, Makalah ini bertujuan untuk menentusahkan unsur-unsur utama yang dikenal pasti dalam mempengaruhi penerimaan pembelajaran-e dalam kalangan guru pra-perkhidmatan di Institut Pendidikan Guru (IPG). Borang soal selidik menggunakan skala Likert 7 mata telah diedarkan kepada 127 orang guru pra-perkhidmatan di IPG Kampus Kota Bharu. Analisis faktor pengesahan digunakan untuk mengesahkan model pengukuran bagi item-item dalam instrumen penerimaan pembelajaran-e. Kesimpulannya, terdapat tujuh faktor yang ditentusahkan, iaitu jangkaan prestasi, jangkaan usaha, pengaruh sosial, keadaaan kemudahan, kesediaan, tingkah laku niat dan cadangan yang mempengaruhi penerimaan pembelajaran-e dalam kalangan guru pra-perkhidmatan. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2013-12 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/6890/1/jqma-9-2-paper1.pdf Ros Ayu Abdullah, and Mohd Lazim Abdullah, and Wan Salihin Wong Abdullah, and Mohd Rashid Ab Hamid, (2013) Pengesahan instrumen penerimaan pembelajaran-e. Journal of Quality Measurement and Analysis, 9 (2). pp. 1-10. ISSN 1823-5670 http://www.ukm.my/jqma/index.html |
repository_type |
Digital Repository |
institution_category |
Local University |
institution |
Universiti Kebangasaan Malaysia |
building |
UKM Institutional Repository |
collection |
Online Access |
language |
English |
description |
Makalah ini bertujuan untuk menentusahkan unsur-unsur utama yang dikenal pasti dalam mempengaruhi penerimaan pembelajaran-e dalam kalangan guru pra-perkhidmatan di Institut Pendidikan Guru (IPG). Borang soal selidik menggunakan skala Likert 7 mata telah diedarkan kepada 127 orang guru pra-perkhidmatan di IPG Kampus Kota Bharu. Analisis faktor pengesahan digunakan untuk mengesahkan model pengukuran bagi item-item dalam instrumen penerimaan pembelajaran-e. Kesimpulannya, terdapat tujuh faktor yang ditentusahkan, iaitu jangkaan prestasi, jangkaan usaha, pengaruh sosial, keadaaan kemudahan, kesediaan, tingkah laku niat dan cadangan yang mempengaruhi penerimaan pembelajaran-e dalam kalangan guru pra-perkhidmatan. |
format |
Article |
author |
Ros Ayu Abdullah, Mohd Lazim Abdullah, Wan Salihin Wong Abdullah, Mohd Rashid Ab Hamid, |
spellingShingle |
Ros Ayu Abdullah, Mohd Lazim Abdullah, Wan Salihin Wong Abdullah, Mohd Rashid Ab Hamid, Pengesahan instrumen penerimaan pembelajaran-e |
author_facet |
Ros Ayu Abdullah, Mohd Lazim Abdullah, Wan Salihin Wong Abdullah, Mohd Rashid Ab Hamid, |
author_sort |
Ros Ayu Abdullah, |
title |
Pengesahan instrumen penerimaan pembelajaran-e |
title_short |
Pengesahan instrumen penerimaan pembelajaran-e |
title_full |
Pengesahan instrumen penerimaan pembelajaran-e |
title_fullStr |
Pengesahan instrumen penerimaan pembelajaran-e |
title_full_unstemmed |
Pengesahan instrumen penerimaan pembelajaran-e |
title_sort |
pengesahan instrumen penerimaan pembelajaran-e |
publisher |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia |
publishDate |
2013 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/6890/ http://journalarticle.ukm.my/6890/ http://journalarticle.ukm.my/6890/1/jqma-9-2-paper1.pdf |
first_indexed |
2023-09-18T19:48:11Z |
last_indexed |
2023-09-18T19:48:11Z |
_version_ |
1777406040958042112 |