Idea- idea pendidikan dalam syair Imam Al-Shafi‘i
Ketokohan Imam al-Shafi„i dalam bidang sastera Arab sememangnya cukup dikenali. Diwan al-Shafi„i atau Antologi Imam al-Shafi„i membuktikan bahawa beliau adalah antara ulama yang banyak mengungkapkan syair-syair bertemakan ilmu dan pendidikan. Syair-syair al-Shafi„i yang bertemakan ilmu, padat dengan...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Universiti Kebangsaan Malaysia
2013
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/6767/ http://journalarticle.ukm.my/6767/ http://journalarticle.ukm.my/6767/1/31-86-1-SM.pdf |
id |
ukm-6767 |
---|---|
recordtype |
eprints |
spelling |
ukm-67672016-12-14T06:42:09Z http://journalarticle.ukm.my/6767/ Idea- idea pendidikan dalam syair Imam Al-Shafi‘i Haryati Adni, Tengku Ghani Tengku Jusoh, Ketokohan Imam al-Shafi„i dalam bidang sastera Arab sememangnya cukup dikenali. Diwan al-Shafi„i atau Antologi Imam al-Shafi„i membuktikan bahawa beliau adalah antara ulama yang banyak mengungkapkan syair-syair bertemakan ilmu dan pendidikan. Syair-syair al-Shafi„i yang bertemakan ilmu, padat dengan idea-idea pendidikan yang realistik dan berpaksikan kepada al-Quran dan Hadith. Syair Imam al-Shafi„i amat mudah difahami dan menggunakan laras bahasa yang indah di samping mesej yang padat dan semasa. Untuk ini, pendekatan yang digunakan dalam kajian ini ialah analisis teks. Dapatan kajian ini turut membuktikan bahawa syair adalah antara medium komunikasi yang digunakan oleh Imam al-Shafi„i untuk melontarkan ideologi pendidikannya di samping kata-kata hikmah dan penulisan buku. Gagasan dan idea beliau boleh dijadikan rujukan serta panduan dalam meningkatkan pemahaman tentang konsep ilmu. Universiti Kebangsaan Malaysia 2013 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/6767/1/31-86-1-SM.pdf Haryati Adni, and Tengku Ghani Tengku Jusoh, (2013) Idea- idea pendidikan dalam syair Imam Al-Shafi‘i. Al-Hikmah, 5 . pp. 49-59. ISSN 1985--6822 http://spaj.ukm.my/jalhikmah/jalhikmah/index |
repository_type |
Digital Repository |
institution_category |
Local University |
institution |
Universiti Kebangasaan Malaysia |
building |
UKM Institutional Repository |
collection |
Online Access |
language |
English |
description |
Ketokohan Imam al-Shafi„i dalam bidang sastera Arab sememangnya cukup dikenali. Diwan al-Shafi„i atau Antologi Imam al-Shafi„i membuktikan bahawa beliau adalah antara ulama yang banyak mengungkapkan syair-syair bertemakan ilmu dan pendidikan. Syair-syair al-Shafi„i yang bertemakan ilmu, padat dengan idea-idea pendidikan yang realistik dan berpaksikan kepada al-Quran dan Hadith. Syair Imam al-Shafi„i amat mudah difahami dan menggunakan laras bahasa yang indah di samping mesej yang padat dan semasa. Untuk ini, pendekatan yang digunakan dalam kajian ini ialah analisis teks. Dapatan kajian ini turut membuktikan bahawa syair adalah antara medium komunikasi yang digunakan oleh Imam al-Shafi„i untuk melontarkan ideologi pendidikannya di samping kata-kata hikmah dan penulisan buku. Gagasan dan idea beliau boleh dijadikan rujukan serta panduan dalam meningkatkan pemahaman tentang konsep ilmu. |
format |
Article |
author |
Haryati Adni, Tengku Ghani Tengku Jusoh, |
spellingShingle |
Haryati Adni, Tengku Ghani Tengku Jusoh, Idea- idea pendidikan dalam syair Imam Al-Shafi‘i |
author_facet |
Haryati Adni, Tengku Ghani Tengku Jusoh, |
author_sort |
Haryati Adni, |
title |
Idea- idea pendidikan dalam syair Imam Al-Shafi‘i |
title_short |
Idea- idea pendidikan dalam syair Imam Al-Shafi‘i |
title_full |
Idea- idea pendidikan dalam syair Imam Al-Shafi‘i |
title_fullStr |
Idea- idea pendidikan dalam syair Imam Al-Shafi‘i |
title_full_unstemmed |
Idea- idea pendidikan dalam syair Imam Al-Shafi‘i |
title_sort |
idea- idea pendidikan dalam syair imam al-shafi‘i |
publisher |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
publishDate |
2013 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/6767/ http://journalarticle.ukm.my/6767/ http://journalarticle.ukm.my/6767/1/31-86-1-SM.pdf |
first_indexed |
2023-09-18T19:47:49Z |
last_indexed |
2023-09-18T19:47:49Z |
_version_ |
1777406018120056832 |