Sumbangan elemen metakognitif terhadap pencapaian penulisan karangan
Tinjauan literatur dan laporan kajian lepas menyokong kepentingan peranan metakognitif dalam pembelajaran pelajar. Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti sumbangan elemen meta-kognitif terhadap pencapaian pelajar dalam penulisan karangan. Reka bentuk eksperimen kuasi kumpulan kawalan tidak serup...
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit UKM
2013
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/6751/ http://journalarticle.ukm.my/6751/ http://journalarticle.ukm.my/6751/1/79-91_Sahlan.IPG.pdf |
id |
ukm-6751 |
---|---|
recordtype |
eprints |
spelling |
ukm-67512016-12-14T06:42:06Z http://journalarticle.ukm.my/6751/ Sumbangan elemen metakognitif terhadap pencapaian penulisan karangan Shahlan Surat, Shalinawati Ramli, Semah Rahman, Tinjauan literatur dan laporan kajian lepas menyokong kepentingan peranan metakognitif dalam pembelajaran pelajar. Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti sumbangan elemen meta-kognitif terhadap pencapaian pelajar dalam penulisan karangan. Reka bentuk eksperimen kuasi kumpulan kawalan tidak serupa digunakan kerana kajian ini menggunakan kelas-kelas sedia ada. Sampel kajian adalah seramai 136 orang pelajar dari tiga buah sekolah di Malaysia (satu kumpulan rawatan dan satu kumpulan kawalan dari setiap sekolah). Jumlah pelajar dalam kumpulan eksperimen ialah 65 orang dan jumlah pelajar dalam kumpulan kawalan ialah 71 orang. Pelajar dalam kumpulan eksperimen diberi pendedahan strategi 4-META selama 12 minggu. Manakala bagi kumpulan kawalan, proses pengajaran dijalankan menggunakan kaedah konvensional. Guru yang mengajar kumpulan eksperimen dilatih menggunakan strategi 4META oleh pengkaji. Sebelum intervensi dijalankan, keduadua kumpulan diberikan ujian pra bagi mengukur pencapaian awal dalam penulisan. Selain itu soal selidik Indikator Keberkesanan Proses Pengajaran dan Pembelajaran (InKePPP)digunakan untuk mengukur kesedaran meta-kognitif, meta-tumpuan, meta-pemahaman dan refleksi meta-kognitif. Selepas intervensi dijalankan, ujian pos ditadbirkan kepada semua kumpulan rawatan dan kumpulan kawalan. Data dianalisis menggunakan statistik deskriptif dan inferens berdasarkan objektif kajian. Analisis regresi berganda stepwise mendapati dua pemboleh ubah bebas memberi sumbangan terhadap variasi dalam skor penulisan karangan dalam kalangan pelajar. Pemboleh ubah bebas tersebut ialah kesedaran meta-kognitif dan refleksi meta-kognitif. Dapatan kajian menyokong kepentingan kesedaran meta-kognisi dan refleksi meta-kognitif untuk membantu meningkatkan pencapaian pelajar dalam penulisan. Penerbit UKM 2013-11 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/6751/1/79-91_Sahlan.IPG.pdf Shahlan Surat, and Shalinawati Ramli, and Semah Rahman, (2013) Sumbangan elemen metakognitif terhadap pencapaian penulisan karangan. Jurnal Pendidikan Bahasa melayu ;Malay Language Education (MyLEJ), 3 (2). pp. 79-91. ISSN 2180-4842 http://www.ukm.my/jpbm/Current.aspx |
repository_type |
Digital Repository |
institution_category |
Local University |
institution |
Universiti Kebangasaan Malaysia |
building |
UKM Institutional Repository |
collection |
Online Access |
language |
English |
description |
Tinjauan literatur dan laporan kajian lepas menyokong kepentingan peranan metakognitif dalam pembelajaran pelajar. Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti sumbangan
elemen meta-kognitif terhadap pencapaian pelajar dalam penulisan karangan. Reka bentuk eksperimen kuasi kumpulan kawalan tidak serupa digunakan kerana kajian ini menggunakan
kelas-kelas sedia ada. Sampel kajian adalah seramai 136 orang pelajar dari tiga buah sekolah di Malaysia (satu kumpulan rawatan dan satu kumpulan kawalan dari setiap sekolah). Jumlah pelajar dalam kumpulan eksperimen ialah 65 orang dan jumlah pelajar dalam kumpulan kawalan ialah 71 orang. Pelajar dalam kumpulan eksperimen diberi pendedahan
strategi 4-META selama 12 minggu. Manakala bagi kumpulan kawalan, proses pengajaran dijalankan menggunakan kaedah konvensional. Guru yang mengajar kumpulan eksperimen
dilatih menggunakan strategi 4META oleh pengkaji. Sebelum intervensi dijalankan, keduadua kumpulan diberikan ujian pra bagi mengukur pencapaian awal dalam penulisan. Selain
itu soal selidik Indikator Keberkesanan Proses Pengajaran dan Pembelajaran (InKePPP)digunakan untuk mengukur kesedaran meta-kognitif, meta-tumpuan, meta-pemahaman dan
refleksi meta-kognitif. Selepas intervensi dijalankan, ujian pos ditadbirkan kepada semua kumpulan rawatan dan kumpulan kawalan. Data dianalisis menggunakan statistik deskriptif dan inferens berdasarkan objektif kajian. Analisis regresi berganda stepwise mendapati dua pemboleh ubah bebas memberi sumbangan terhadap variasi dalam skor penulisan karangan dalam kalangan pelajar. Pemboleh ubah bebas tersebut ialah kesedaran meta-kognitif dan refleksi meta-kognitif. Dapatan kajian menyokong kepentingan kesedaran meta-kognisi dan refleksi meta-kognitif untuk membantu meningkatkan pencapaian pelajar dalam penulisan. |
format |
Article |
author |
Shahlan Surat, Shalinawati Ramli, Semah Rahman, |
spellingShingle |
Shahlan Surat, Shalinawati Ramli, Semah Rahman, Sumbangan elemen metakognitif terhadap pencapaian penulisan karangan |
author_facet |
Shahlan Surat, Shalinawati Ramli, Semah Rahman, |
author_sort |
Shahlan Surat, |
title |
Sumbangan elemen metakognitif terhadap pencapaian penulisan karangan |
title_short |
Sumbangan elemen metakognitif terhadap pencapaian penulisan karangan |
title_full |
Sumbangan elemen metakognitif terhadap pencapaian penulisan karangan |
title_fullStr |
Sumbangan elemen metakognitif terhadap pencapaian penulisan karangan |
title_full_unstemmed |
Sumbangan elemen metakognitif terhadap pencapaian penulisan karangan |
title_sort |
sumbangan elemen metakognitif terhadap pencapaian penulisan karangan |
publisher |
Penerbit UKM |
publishDate |
2013 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/6751/ http://journalarticle.ukm.my/6751/ http://journalarticle.ukm.my/6751/1/79-91_Sahlan.IPG.pdf |
first_indexed |
2023-09-18T19:47:47Z |
last_indexed |
2023-09-18T19:47:47Z |
_version_ |
1777406015813189632 |