Persepsi pensyarah terhadap penerimaan pelajar asing dalam teknik pengajaran kemahiran bertutur Bahasa Melayu
Kajian ini dijalankan untuk meninjau persepsi pensyarah terhadap penerimaan pelajar asing dalam teknik pengajaran kemahiran bertutur Bahasa Melayu yang digunakan. Data diperoleh berdasarkan temu bual yang dilakukan terhadap 10 orang responden yang terdiri daripada pensyarah di institusi pengajian ti...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit UKM
2013
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/6747/ http://journalarticle.ukm.my/6747/ http://journalarticle.ukm.my/6747/1/31-40__Saniah.UPSI.pdf |
Summary: | Kajian ini dijalankan untuk meninjau persepsi pensyarah terhadap penerimaan pelajar asing dalam teknik pengajaran kemahiran bertutur Bahasa Melayu yang digunakan. Data diperoleh berdasarkan temu bual yang dilakukan terhadap 10 orang responden yang terdiri daripada pensyarah di institusi pengajian tinggi awam dan swasta.Dapatan kajian menunjukkan terdapat 10 teknik pengajaran yang digunakan oleh responden yang ditemu bual iaitu penggunaan multimedia, penggunaan gambar, berstruktur, pengajaran berulang, pengayaan kosa kata, hafalan, teknik sintaksis, latihan dan pembentangan. Kesemua teknik yang digunakan diminati oleh pelajar namun, terdapat 3 teknik yang tidak diminati oleh sebahagian pelajar iaitu teknik pengayaan kosa kata, latihan dan pembentangan. |
---|