Penambahbaikan antara muka sistem penilaian pengajaran kursus (SPPK) UKM
Sistem Penilaian Pengajaran Kursus (SPPK) ialah sistem yang disediakan untuk menilai kualiti pengajaran kursus di UKM daripada perspektif pelajar. Walau bagaimanapun, sistem telah diubah namanya kepada Sistem Pengajaran dan Penilaian pada tahun 2012 kerana mengambil kira elemen penyeliaan dalam prog...
Main Authors: | , , , , , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia
2013
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/6497/ http://journalarticle.ukm.my/6497/ http://journalarticle.ukm.my/6497/1/RN_AJTLHE_90-Azizah.pdf |
id |
ukm-6497 |
---|---|
recordtype |
eprints |
spelling |
ukm-64972016-12-14T06:41:21Z http://journalarticle.ukm.my/6497/ Penambahbaikan antara muka sistem penilaian pengajaran kursus (SPPK) UKM Azizah Jaafar, Shahrir Abdullah, Azian Abd. Latif, Thomas Paraidathathu, Wan Noorina Wan Ahmad, Sity Daud, Juhana Salim, Sistem Penilaian Pengajaran Kursus (SPPK) ialah sistem yang disediakan untuk menilai kualiti pengajaran kursus di UKM daripada perspektif pelajar. Walau bagaimanapun, sistem telah diubah namanya kepada Sistem Pengajaran dan Penilaian pada tahun 2012 kerana mengambil kira elemen penyeliaan dalam program pengajian, terutamanya program pengajian siswazah. SPPK merupakan salah satu sistem maklum balas pelajar yang memberi input penting untuk penambahbaikan kualiti program pengajian secara berterusan yang dijalankan di semua fakulti. Satu kajian dijalankan terhadap SPPK UKM tersebut. Fokus kajian adalah untuk mengenal pasti masalah kepenggunaan yang terdapat dalam SPPK yang ditambah baik yang mana dalam kajian ini dipanggil SPPKP. Kajian penambahbaikan SPPK dilakukan berasaskan hasil penilaian kepenggunaan yang dijalankan. Kajian untuk mendapatkan maklum balas pelajar terhadap antara muka SPPKP dilakukan. Kajian penilaian kepenggunaan ini dijalankan melalui persampelan rawak berstrata terhadap pelajar UKM. Kaedah kajian ialah pemerhatian melalui penjejakan anak mata, soal selidik dan temu bual. Hasil kajian dapat menyingkap masalah kepenggunaan yang berkemungkinan masih lagi memberi impak kepada keberkesanan antara muka SPPKP yang telah direka bentuk. Cadangan penambahbaikan dicadangkan pada akhir kajian. Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia 2013-07 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/6497/1/RN_AJTLHE_90-Azizah.pdf Azizah Jaafar, and Shahrir Abdullah, and Azian Abd. Latif, and Thomas Paraidathathu, and Wan Noorina Wan Ahmad, and Sity Daud, and Juhana Salim, (2013) Penambahbaikan antara muka sistem penilaian pengajaran kursus (SPPK) UKM. AJTLHE: ASEAN Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 5 (2). pp. 75-76. ISSN 1985-5826 http://www.ukm.my/jtlhe/ |
repository_type |
Digital Repository |
institution_category |
Local University |
institution |
Universiti Kebangasaan Malaysia |
building |
UKM Institutional Repository |
collection |
Online Access |
language |
English |
description |
Sistem Penilaian Pengajaran Kursus (SPPK) ialah sistem yang disediakan untuk menilai kualiti pengajaran kursus di UKM daripada perspektif pelajar. Walau bagaimanapun, sistem telah diubah namanya kepada Sistem Pengajaran dan Penilaian pada tahun 2012 kerana mengambil kira elemen penyeliaan dalam program pengajian, terutamanya program pengajian siswazah. SPPK merupakan salah satu sistem maklum balas pelajar yang memberi input penting untuk penambahbaikan kualiti program pengajian secara berterusan yang dijalankan di semua fakulti. Satu kajian dijalankan terhadap SPPK UKM tersebut. Fokus kajian adalah untuk mengenal pasti masalah kepenggunaan yang terdapat dalam SPPK yang ditambah baik yang mana dalam kajian ini dipanggil SPPKP. Kajian penambahbaikan SPPK dilakukan berasaskan hasil penilaian kepenggunaan yang dijalankan. Kajian untuk mendapatkan maklum balas pelajar terhadap antara muka SPPKP dilakukan. Kajian penilaian kepenggunaan ini dijalankan melalui persampelan rawak berstrata terhadap pelajar UKM. Kaedah kajian ialah pemerhatian melalui penjejakan anak mata, soal selidik dan temu bual. Hasil kajian dapat menyingkap masalah kepenggunaan yang berkemungkinan masih lagi memberi impak kepada keberkesanan antara muka SPPKP yang telah direka bentuk. Cadangan penambahbaikan dicadangkan pada akhir kajian. |
format |
Article |
author |
Azizah Jaafar, Shahrir Abdullah, Azian Abd. Latif, Thomas Paraidathathu, Wan Noorina Wan Ahmad, Sity Daud, Juhana Salim, |
spellingShingle |
Azizah Jaafar, Shahrir Abdullah, Azian Abd. Latif, Thomas Paraidathathu, Wan Noorina Wan Ahmad, Sity Daud, Juhana Salim, Penambahbaikan antara muka sistem penilaian pengajaran kursus (SPPK) UKM |
author_facet |
Azizah Jaafar, Shahrir Abdullah, Azian Abd. Latif, Thomas Paraidathathu, Wan Noorina Wan Ahmad, Sity Daud, Juhana Salim, |
author_sort |
Azizah Jaafar, |
title |
Penambahbaikan antara muka sistem penilaian pengajaran kursus (SPPK) UKM |
title_short |
Penambahbaikan antara muka sistem penilaian pengajaran kursus (SPPK) UKM |
title_full |
Penambahbaikan antara muka sistem penilaian pengajaran kursus (SPPK) UKM |
title_fullStr |
Penambahbaikan antara muka sistem penilaian pengajaran kursus (SPPK) UKM |
title_full_unstemmed |
Penambahbaikan antara muka sistem penilaian pengajaran kursus (SPPK) UKM |
title_sort |
penambahbaikan antara muka sistem penilaian pengajaran kursus (sppk) ukm |
publisher |
Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia |
publishDate |
2013 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/6497/ http://journalarticle.ukm.my/6497/ http://journalarticle.ukm.my/6497/1/RN_AJTLHE_90-Azizah.pdf |
first_indexed |
2023-09-18T19:47:04Z |
last_indexed |
2023-09-18T19:47:04Z |
_version_ |
1777405971342032896 |