Sikap dan realiti penguasaan kemahiran Bahasa Arab pelajar program j-QAF
Pembelajaran bahasa Arab di peringkat sekolah rendah telah diwajibkan melalui program j-QAF. Hasrat murni ini memberi petunjuk bahawa bahasa Arab telah diberi status yang istimewa dalam sistem pendidikan di Malaysia secara rasminya. Namun hakikatnya mempelajari bahasa asing atau bahasa kedua bukanla...
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit UKM
2013
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/6327/ http://journalarticle.ukm.my/6327/ http://journalarticle.ukm.my/6327/1/3307-7240-1-SM.pdf |
id |
ukm-6327 |
---|---|
recordtype |
eprints |
spelling |
ukm-63272016-12-14T06:40:52Z http://journalarticle.ukm.my/6327/ Sikap dan realiti penguasaan kemahiran Bahasa Arab pelajar program j-QAF Ismail Muhamad, Wan Maizatul Akmar Wan Ahmad, Azman Che Mat, Pembelajaran bahasa Arab di peringkat sekolah rendah telah diwajibkan melalui program j-QAF. Hasrat murni ini memberi petunjuk bahawa bahasa Arab telah diberi status yang istimewa dalam sistem pendidikan di Malaysia secara rasminya. Namun hakikatnya mempelajari bahasa asing atau bahasa kedua bukanlah sesuatu yang mudah bagi sebahagian besar pelajar. Kajian ini bertujuan untuk mendapatkan gambaran sebenar sikap dan penguasaan bahasa Arab pelajar yang terlibat dalam program j-QAF secara empirikal. Sebanyak 159 peserta kajian dipilih daripada lapan buah sekolah rendah yang menjalankan program ini bagi kohort pertama. Soal selidik yang mengandungi item-item sesuai dan ujian kemahiran bahasa digunakan sebagai instrumen untuk mendapatkan data kajian yang dianalisis secara statistik deskriptif. Dapatan kajian terhadap sikap responden secara umumnya adalah positif dengan minat yang tinggi untuk mempelajari bahasa Arab, iaitu 66% diikuti dengan kesungguhan 63.52%, pencapaian 30.82% dan dorongan 29.56%. Manakala keputusan ujian bahasa menunjukkan bahawa 74.21 % pelajar berada pada tahap sederhana bagi komponen menulis, 60.38% pada tahap rendah bagi komponen bertutur dan 51.57% pada tahap sederhana bagi komponen membaca. Kesimpulannya, tahap kendiri pelajar terhadap bahasa Arab yang positif tidak menggambarkan pencapaian yang memuaskan. Kajian ini secara asasnya membuka ruang penelitian untuk diterokai bagi kesinambungan penyelidikan tentang sikap dan pencapaian pelajar Bahasa Arab, khususnya di peringkat sekolah rendah di Malaysia. Penerbit UKM 2013-05 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/6327/1/3307-7240-1-SM.pdf Ismail Muhamad, and Wan Maizatul Akmar Wan Ahmad, and Azman Che Mat, (2013) Sikap dan realiti penguasaan kemahiran Bahasa Arab pelajar program j-QAF. GEMA: Online Journal of Language Studies, 13 (2). pp. 81-97. ISSN 1675-8021 http://www.ukm.my/ppbl/Gema/gemahome.html |
repository_type |
Digital Repository |
institution_category |
Local University |
institution |
Universiti Kebangasaan Malaysia |
building |
UKM Institutional Repository |
collection |
Online Access |
language |
English |
description |
Pembelajaran bahasa Arab di peringkat sekolah rendah telah diwajibkan melalui program j-QAF. Hasrat murni ini memberi petunjuk bahawa bahasa Arab telah diberi status yang istimewa dalam sistem pendidikan di Malaysia secara rasminya. Namun hakikatnya mempelajari bahasa asing atau bahasa kedua bukanlah sesuatu yang mudah bagi sebahagian besar pelajar. Kajian ini bertujuan untuk mendapatkan gambaran sebenar sikap dan penguasaan bahasa Arab pelajar yang terlibat dalam program j-QAF secara empirikal. Sebanyak 159 peserta kajian dipilih daripada lapan buah sekolah rendah yang menjalankan program ini bagi kohort pertama. Soal selidik yang mengandungi item-item sesuai dan ujian kemahiran bahasa digunakan sebagai instrumen untuk mendapatkan data kajian yang dianalisis secara statistik deskriptif. Dapatan kajian terhadap sikap responden secara umumnya adalah positif dengan minat yang tinggi untuk mempelajari bahasa Arab, iaitu 66% diikuti dengan kesungguhan 63.52%, pencapaian 30.82% dan dorongan 29.56%. Manakala keputusan ujian bahasa menunjukkan bahawa 74.21 % pelajar berada pada tahap sederhana bagi komponen menulis, 60.38% pada tahap rendah bagi komponen bertutur dan 51.57% pada tahap sederhana bagi komponen membaca. Kesimpulannya, tahap kendiri pelajar terhadap bahasa Arab yang positif tidak menggambarkan pencapaian yang memuaskan. Kajian ini secara asasnya membuka ruang penelitian untuk diterokai bagi kesinambungan penyelidikan tentang sikap dan pencapaian pelajar Bahasa Arab, khususnya di peringkat sekolah rendah di Malaysia. |
format |
Article |
author |
Ismail Muhamad, Wan Maizatul Akmar Wan Ahmad, Azman Che Mat, |
spellingShingle |
Ismail Muhamad, Wan Maizatul Akmar Wan Ahmad, Azman Che Mat, Sikap dan realiti penguasaan kemahiran Bahasa Arab pelajar program j-QAF |
author_facet |
Ismail Muhamad, Wan Maizatul Akmar Wan Ahmad, Azman Che Mat, |
author_sort |
Ismail Muhamad, |
title |
Sikap dan realiti penguasaan kemahiran Bahasa Arab pelajar program j-QAF |
title_short |
Sikap dan realiti penguasaan kemahiran Bahasa Arab pelajar program j-QAF |
title_full |
Sikap dan realiti penguasaan kemahiran Bahasa Arab pelajar program j-QAF |
title_fullStr |
Sikap dan realiti penguasaan kemahiran Bahasa Arab pelajar program j-QAF |
title_full_unstemmed |
Sikap dan realiti penguasaan kemahiran Bahasa Arab pelajar program j-QAF |
title_sort |
sikap dan realiti penguasaan kemahiran bahasa arab pelajar program j-qaf |
publisher |
Penerbit UKM |
publishDate |
2013 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/6327/ http://journalarticle.ukm.my/6327/ http://journalarticle.ukm.my/6327/1/3307-7240-1-SM.pdf |
first_indexed |
2023-09-18T19:46:36Z |
last_indexed |
2023-09-18T19:46:36Z |
_version_ |
1777405941690400768 |