Pendidikan dan pengajaran mata pelajaran sejarah di sekolah di Malaysia = the learning and teaching of history in Malaysian schools
Keputusan kerajaan Malaysia menjadikan matapelajaran sejarah Malaysia sebagai mata pelajaran wajib lulus di peringkat Sijil Pengajian Malaysia menjelang 2012 mendapat reaksi positif rakyat. Semua pihak bersetuju dengan keputusan mewajibkan mata pelajaran Sejarah, tetapi terdapat banyak persoalan ber...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit UKM
2012
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/6232/ http://journalarticle.ukm.my/6232/ http://journalarticle.ukm.my/6232/1/g.pdf |
Summary: | Keputusan kerajaan Malaysia menjadikan matapelajaran sejarah Malaysia sebagai mata pelajaran wajib lulus di peringkat Sijil Pengajian Malaysia menjelang 2012 mendapat reaksi positif rakyat. Semua pihak bersetuju dengan keputusan mewajibkan mata pelajaran Sejarah, tetapi terdapat banyak persoalan berkaitan dengan kandungan silabusnya. Sesetengah pihak mendesak agar kandungan silabusnya dikaji semula termasuklah, antara lain, menilai semula sejarah setiap bangsa di Malaysia dan pemimpin-pemimpinnya. Artikel ini membandingkan kejayaan dan kegagalan pendidikan sejarah di beberapa negara maju seperti di Britain, Australia dan Kanada untuk melihat sama ada Malaysia boleh belajar dari pengalaman mereka. Artikel ini juga membincangkan kandungan buku sejarah Tingkatan Lima, khususnya berkaitan dengan apa yang sepatutnya diberi keutamaan tentang sejarah Malaysia, selain membincangkan kerelevanan sejarah Malaysia dengan objektif pendidikan. Akhirnya, artikel ini membincangkan masalah berkaitan dengan pengajaran subjek Sejarah di sekolah. |
---|