Kesan pendekatan pembelajaran masteri terhadap pencapaian kemahiran membaca Bahasa Melayu murid pemulihan sekolah rendah

Kajian ini bertujuan mengenal pasti kesan Pendekatan Pembelajaran Masteri terhadap pencapaian dalam kemahiran membaca murid pemulihan di sekolah rendah. Kajian ini menggunakan reka bentuk kuasi eksperimen dengan menggunakan ujian pra dan pasca kepada 60 murid pemulihan yang mempunyai tahap pencapaia...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Abdull Sukor Shaari, Kalaidevi A/P Aplanaidu
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit UKM 2012
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/5724/
http://journalarticle.ukm.my/5724/
http://journalarticle.ukm.my/5724/1/94-105%2520Sukor%2520et%2520al.UUM.pdf
id ukm-5724
recordtype eprints
spelling ukm-57242016-12-14T06:39:19Z http://journalarticle.ukm.my/5724/ Kesan pendekatan pembelajaran masteri terhadap pencapaian kemahiran membaca Bahasa Melayu murid pemulihan sekolah rendah Abdull Sukor Shaari, Kalaidevi A/P Aplanaidu, Kajian ini bertujuan mengenal pasti kesan Pendekatan Pembelajaran Masteri terhadap pencapaian dalam kemahiran membaca murid pemulihan di sekolah rendah. Kajian ini menggunakan reka bentuk kuasi eksperimen dengan menggunakan ujian pra dan pasca kepada 60 murid pemulihan yang mempunyai tahap pencapaian yang rendah di dua buah sekolah luar bandar di Kedah. Sampel kajian sekolah A dipilih sebagai Kumpulan Eksperimen manakala sampel kajian sekolah B sebagai Kumpulan Kawalan. Dapatan kajian dianalisis menggunakan Statistical Package for Social Sciences for Windows Version 16.0 (SPSS). Analisis statistik inferensi ujian-t digunakan untuk membandingkan min-min pencapaian murid kumpulan eksperimen dan kumpulan kawalan. Berdasarkan analisis ujian-t kumpulan eksperimen yang diajar dengan menggunakan pendekatan masteri menunjukkan skor penguasaan yang lebih tinggi dalam kemahiran membaca jika dibandingkan dengan kumpulan kawalan yang diajar dengan menggunakan pendekatan konvensional. Penerbit UKM 2012-11 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/5724/1/94-105%2520Sukor%2520et%2520al.UUM.pdf Abdull Sukor Shaari, and Kalaidevi A/P Aplanaidu, (2012) Kesan pendekatan pembelajaran masteri terhadap pencapaian kemahiran membaca Bahasa Melayu murid pemulihan sekolah rendah. Jurnal Pendidikan Bahasa melayu ;Malay Language Education (MyLEJ), 2 (2). pp. 94-105. ISSN 2180-4842 http://www.ukm.my/jpbm/Current.aspx
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Kebangasaan Malaysia
building UKM Institutional Repository
collection Online Access
language English
description Kajian ini bertujuan mengenal pasti kesan Pendekatan Pembelajaran Masteri terhadap pencapaian dalam kemahiran membaca murid pemulihan di sekolah rendah. Kajian ini menggunakan reka bentuk kuasi eksperimen dengan menggunakan ujian pra dan pasca kepada 60 murid pemulihan yang mempunyai tahap pencapaian yang rendah di dua buah sekolah luar bandar di Kedah. Sampel kajian sekolah A dipilih sebagai Kumpulan Eksperimen manakala sampel kajian sekolah B sebagai Kumpulan Kawalan. Dapatan kajian dianalisis menggunakan Statistical Package for Social Sciences for Windows Version 16.0 (SPSS). Analisis statistik inferensi ujian-t digunakan untuk membandingkan min-min pencapaian murid kumpulan eksperimen dan kumpulan kawalan. Berdasarkan analisis ujian-t kumpulan eksperimen yang diajar dengan menggunakan pendekatan masteri menunjukkan skor penguasaan yang lebih tinggi dalam kemahiran membaca jika dibandingkan dengan kumpulan kawalan yang diajar dengan menggunakan pendekatan konvensional.
format Article
author Abdull Sukor Shaari,
Kalaidevi A/P Aplanaidu,
spellingShingle Abdull Sukor Shaari,
Kalaidevi A/P Aplanaidu,
Kesan pendekatan pembelajaran masteri terhadap pencapaian kemahiran membaca Bahasa Melayu murid pemulihan sekolah rendah
author_facet Abdull Sukor Shaari,
Kalaidevi A/P Aplanaidu,
author_sort Abdull Sukor Shaari,
title Kesan pendekatan pembelajaran masteri terhadap pencapaian kemahiran membaca Bahasa Melayu murid pemulihan sekolah rendah
title_short Kesan pendekatan pembelajaran masteri terhadap pencapaian kemahiran membaca Bahasa Melayu murid pemulihan sekolah rendah
title_full Kesan pendekatan pembelajaran masteri terhadap pencapaian kemahiran membaca Bahasa Melayu murid pemulihan sekolah rendah
title_fullStr Kesan pendekatan pembelajaran masteri terhadap pencapaian kemahiran membaca Bahasa Melayu murid pemulihan sekolah rendah
title_full_unstemmed Kesan pendekatan pembelajaran masteri terhadap pencapaian kemahiran membaca Bahasa Melayu murid pemulihan sekolah rendah
title_sort kesan pendekatan pembelajaran masteri terhadap pencapaian kemahiran membaca bahasa melayu murid pemulihan sekolah rendah
publisher Penerbit UKM
publishDate 2012
url http://journalarticle.ukm.my/5724/
http://journalarticle.ukm.my/5724/
http://journalarticle.ukm.my/5724/1/94-105%2520Sukor%2520et%2520al.UUM.pdf
first_indexed 2023-09-18T19:44:56Z
last_indexed 2023-09-18T19:44:56Z
_version_ 1777405836537102336