Pengajaran kemahiran komunikasi bagi murid-murid bermasalah pembelajaran teruk.

Murid-murid bermasalah pembelajaran teruk tanpa pertuturan turut mendapat peluang untuk belajar dalam Program Integrasi Pendidikan Khas Bermasalah Pembelajaran. Mereka berkomunikasi dengan guru dan rakan-rakan menggunakan bahasa isyarat sendiri. Perkara ini tentu menyukarkan mereka kerana tidak bole...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Noor Aini Ahmad, Zamri Mahamod, Zahara Aziz
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit UKM 2012
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/5716/
http://journalarticle.ukm.my/5716/
http://journalarticle.ukm.my/5716/1/11-18%2520Noor%2520Aini%2520et%2520al.UPSI.pdf
id ukm-5716
recordtype eprints
spelling ukm-57162016-12-14T06:39:17Z http://journalarticle.ukm.my/5716/ Pengajaran kemahiran komunikasi bagi murid-murid bermasalah pembelajaran teruk. Noor Aini Ahmad, Zamri Mahamod, Zahara Aziz, Murid-murid bermasalah pembelajaran teruk tanpa pertuturan turut mendapat peluang untuk belajar dalam Program Integrasi Pendidikan Khas Bermasalah Pembelajaran. Mereka berkomunikasi dengan guru dan rakan-rakan menggunakan bahasa isyarat sendiri. Perkara ini tentu menyukarkan mereka kerana tidak boleh berinteraksi secara bebas dengan orang di sekeliling mereka. Murid-murid bermasalah pembelajaran teruk tanpa pertuturan boleh mendapat manfaat daripada sistem pendidikan yang mereka hadiri jika guru dan murid menggunakan komunikasi augmentatif dan alternatif dalam proses P&P. Satu kajian kualitatif telah dijalankan secara naratif inkuiri sebagai kaedah kajian. Data dikumpul melalui pemerhatian di dalam bilik darjah, temu bual dan analisis bukti dokumen. Hasil kajian mendapati murid bermasalah pembelajaran teruk tanpa pertuturan belajar kemahiran bahasa menggunakan isyarat tangan dan berbantukan gambar yang mana boleh dianggap sebagai kaedah tradisional. Proses P&P kemahiran bukan lisan dapat dijalankan dengan lebih berkesan jika guru dapat menguasai dan mempunyai pengetahuan berkaitan terapi pertuturan. Sebagai cadangan, komunikasi augmentatif dan alternatif boleh digunakan sebagai satu pendekatan pengajaran untuk membantu murid-murid bermasalah pembelajaran teruk tanpa pertuturan. Bagi melaksanakannya sebagai inovasi P&P, ibu bapa, guru-guru Pendidikan Khas dan Pembantu pengurusan murid perlu diberi pengetahuan menerusi siri latihan dan bengkel Penerbit UKM 2012-11 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/5716/1/11-18%2520Noor%2520Aini%2520et%2520al.UPSI.pdf Noor Aini Ahmad, and Zamri Mahamod, and Zahara Aziz, (2012) Pengajaran kemahiran komunikasi bagi murid-murid bermasalah pembelajaran teruk. Jurnal Pendidikan Bahasa melayu ;Malay Language Education (MyLEJ), 2 (2). pp. 11-18. ISSN 2180-4842 http://www.ukm.my/jpbm/Current.aspx
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Kebangasaan Malaysia
building UKM Institutional Repository
collection Online Access
language English
description Murid-murid bermasalah pembelajaran teruk tanpa pertuturan turut mendapat peluang untuk belajar dalam Program Integrasi Pendidikan Khas Bermasalah Pembelajaran. Mereka berkomunikasi dengan guru dan rakan-rakan menggunakan bahasa isyarat sendiri. Perkara ini tentu menyukarkan mereka kerana tidak boleh berinteraksi secara bebas dengan orang di sekeliling mereka. Murid-murid bermasalah pembelajaran teruk tanpa pertuturan boleh mendapat manfaat daripada sistem pendidikan yang mereka hadiri jika guru dan murid menggunakan komunikasi augmentatif dan alternatif dalam proses P&P. Satu kajian kualitatif telah dijalankan secara naratif inkuiri sebagai kaedah kajian. Data dikumpul melalui pemerhatian di dalam bilik darjah, temu bual dan analisis bukti dokumen. Hasil kajian mendapati murid bermasalah pembelajaran teruk tanpa pertuturan belajar kemahiran bahasa menggunakan isyarat tangan dan berbantukan gambar yang mana boleh dianggap sebagai kaedah tradisional. Proses P&P kemahiran bukan lisan dapat dijalankan dengan lebih berkesan jika guru dapat menguasai dan mempunyai pengetahuan berkaitan terapi pertuturan. Sebagai cadangan, komunikasi augmentatif dan alternatif boleh digunakan sebagai satu pendekatan pengajaran untuk membantu murid-murid bermasalah pembelajaran teruk tanpa pertuturan. Bagi melaksanakannya sebagai inovasi P&P, ibu bapa, guru-guru Pendidikan Khas dan Pembantu pengurusan murid perlu diberi pengetahuan menerusi siri latihan dan bengkel
format Article
author Noor Aini Ahmad,
Zamri Mahamod,
Zahara Aziz,
spellingShingle Noor Aini Ahmad,
Zamri Mahamod,
Zahara Aziz,
Pengajaran kemahiran komunikasi bagi murid-murid bermasalah pembelajaran teruk.
author_facet Noor Aini Ahmad,
Zamri Mahamod,
Zahara Aziz,
author_sort Noor Aini Ahmad,
title Pengajaran kemahiran komunikasi bagi murid-murid bermasalah pembelajaran teruk.
title_short Pengajaran kemahiran komunikasi bagi murid-murid bermasalah pembelajaran teruk.
title_full Pengajaran kemahiran komunikasi bagi murid-murid bermasalah pembelajaran teruk.
title_fullStr Pengajaran kemahiran komunikasi bagi murid-murid bermasalah pembelajaran teruk.
title_full_unstemmed Pengajaran kemahiran komunikasi bagi murid-murid bermasalah pembelajaran teruk.
title_sort pengajaran kemahiran komunikasi bagi murid-murid bermasalah pembelajaran teruk.
publisher Penerbit UKM
publishDate 2012
url http://journalarticle.ukm.my/5716/
http://journalarticle.ukm.my/5716/
http://journalarticle.ukm.my/5716/1/11-18%2520Noor%2520Aini%2520et%2520al.UPSI.pdf
first_indexed 2023-09-18T19:44:54Z
last_indexed 2023-09-18T19:44:54Z
_version_ 1777405835358502912