Penggunaan modul multimedia interaktif dengan agen pedagogi dalam pembelajaran elektrokimia: kesan terhadap pemahaman konsep dalam elektrokimia(Application of interactive multimedia module with pedagogical agent in the learning of electrochemistry: effects on conceptual understanding in electrochemistry)
Tajuk Elektrokimia didapati sukar dipelajari kerana konsep abstrak yang melibatkan tahap perwakilan makroskopik, mikroskopik dan simbolik. Kajian lepas menunjukkan bahawa animasi dan simulasi menggunakan teknologi maklumat dan komunikasi (TMK) boleh membantu pelajar membayangkan dan seterusnya mempe...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Universiti Kebangsaan Malaysia
2012
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/5537/ http://journalarticle.ukm.my/5537/ http://journalarticle.ukm.my/5537/1/17%2520Tien%2520Tien%2520Lee.pdf |
id |
ukm-5537 |
---|---|
recordtype |
eprints |
spelling |
ukm-55372016-12-14T06:38:45Z http://journalarticle.ukm.my/5537/ Penggunaan modul multimedia interaktif dengan agen pedagogi dalam pembelajaran elektrokimia: kesan terhadap pemahaman konsep dalam elektrokimia(Application of interactive multimedia module with pedagogical agent in the learning of electrochemistry: effects on conceptual understanding in electrochemistry) Lee, Tien Tien Kamisah Osman, Tajuk Elektrokimia didapati sukar dipelajari kerana konsep abstrak yang melibatkan tahap perwakilan makroskopik, mikroskopik dan simbolik. Kajian lepas menunjukkan bahawa animasi dan simulasi menggunakan teknologi maklumat dan komunikasi (TMK) boleh membantu pelajar membayangkan dan seterusnya memperkuatkan pemahaman mereka dalam mempelajari tajuk kimia yang abstrak. Ekoran daripada itu, modul multimedia interaktif dengan agen pedagogi (MMIAP) yang dinamakan Makmal EK (Elektrokimia) dibangunkan dalam usaha membantu pelajar dalam mempelajari Elektrokimia. Reka bentuk penyiasatan kuasi eksperimen dengan ujian pra/pos kumpulan kawalan tidak setara dijalankan dalam usaha untuk menilai keberkesanan MMIAP Makmal EK terhadap pemahaman konsep pelajar dalam mempelajari elektrokimia. Seramai 127 orang pelajar tingkatan empat dari dua buah sekolah menengah terlibat dalam kajian ini. Setiap sekolah mempunyai sebuah kumpulan rawatan dan sebuah kumpulan kawalan yang diajar oleh guru kimia yang sama. Ujian pencapaian pra dan pos diberikan untuk menilai pemahaman konsep Elektrokimia pelajar sebelum dan selepas mempelajari kimia. Hasil kajian menunjukkan bahawa intervensi seperti yang direkabentuk dalam kajian menghasilkan perbezaan yang bererti antara kumpulan kawalan dan kumpulan rawatan dalam memahami konsep Elekotrokimia. Universiti Kebangsaan Malaysia 2012-10 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/5537/1/17%2520Tien%2520Tien%2520Lee.pdf Lee, Tien Tien and Kamisah Osman, (2012) Penggunaan modul multimedia interaktif dengan agen pedagogi dalam pembelajaran elektrokimia: kesan terhadap pemahaman konsep dalam elektrokimia(Application of interactive multimedia module with pedagogical agent in the learning of electrochemistry: effects on conceptual understanding in electrochemistry). Sains Malaysiana, 41 (10). pp. 1301-1307. ISSN 0126-6039 http://www.ukm.my/jsm/contents.html |
repository_type |
Digital Repository |
institution_category |
Local University |
institution |
Universiti Kebangasaan Malaysia |
building |
UKM Institutional Repository |
collection |
Online Access |
language |
English |
description |
Tajuk Elektrokimia didapati sukar dipelajari kerana konsep abstrak yang melibatkan tahap perwakilan makroskopik, mikroskopik dan simbolik. Kajian lepas menunjukkan bahawa animasi dan simulasi menggunakan teknologi maklumat dan komunikasi (TMK) boleh membantu pelajar membayangkan dan seterusnya memperkuatkan pemahaman mereka dalam mempelajari tajuk kimia yang abstrak. Ekoran daripada itu, modul multimedia interaktif dengan agen pedagogi (MMIAP) yang dinamakan Makmal EK (Elektrokimia) dibangunkan dalam usaha membantu pelajar dalam mempelajari Elektrokimia. Reka bentuk penyiasatan kuasi eksperimen dengan ujian pra/pos kumpulan kawalan tidak setara dijalankan dalam usaha untuk menilai keberkesanan MMIAP Makmal EK terhadap pemahaman konsep pelajar dalam mempelajari elektrokimia. Seramai 127 orang pelajar tingkatan empat dari dua buah sekolah menengah terlibat dalam kajian ini. Setiap sekolah mempunyai sebuah kumpulan rawatan dan sebuah kumpulan kawalan yang diajar oleh guru kimia yang sama. Ujian pencapaian pra dan pos diberikan untuk menilai pemahaman konsep Elektrokimia pelajar sebelum dan selepas mempelajari kimia. Hasil kajian menunjukkan bahawa intervensi seperti yang direkabentuk dalam kajian menghasilkan perbezaan yang bererti antara kumpulan kawalan dan kumpulan rawatan dalam memahami konsep Elekotrokimia. |
format |
Article |
author |
Lee, Tien Tien Kamisah Osman, |
spellingShingle |
Lee, Tien Tien Kamisah Osman, Penggunaan modul multimedia interaktif dengan agen pedagogi dalam pembelajaran elektrokimia: kesan terhadap pemahaman konsep dalam elektrokimia(Application of interactive multimedia module with pedagogical agent in the learning of electrochemistry: effects on conceptual understanding in electrochemistry) |
author_facet |
Lee, Tien Tien Kamisah Osman, |
author_sort |
Lee, Tien Tien |
title |
Penggunaan modul multimedia interaktif dengan agen pedagogi
dalam pembelajaran elektrokimia: kesan terhadap
pemahaman konsep dalam elektrokimia(Application of interactive multimedia module with pedagogical agent in the learning of electrochemistry: effects on conceptual understanding in electrochemistry) |
title_short |
Penggunaan modul multimedia interaktif dengan agen pedagogi
dalam pembelajaran elektrokimia: kesan terhadap
pemahaman konsep dalam elektrokimia(Application of interactive multimedia module with pedagogical agent in the learning of electrochemistry: effects on conceptual understanding in electrochemistry) |
title_full |
Penggunaan modul multimedia interaktif dengan agen pedagogi
dalam pembelajaran elektrokimia: kesan terhadap
pemahaman konsep dalam elektrokimia(Application of interactive multimedia module with pedagogical agent in the learning of electrochemistry: effects on conceptual understanding in electrochemistry) |
title_fullStr |
Penggunaan modul multimedia interaktif dengan agen pedagogi
dalam pembelajaran elektrokimia: kesan terhadap
pemahaman konsep dalam elektrokimia(Application of interactive multimedia module with pedagogical agent in the learning of electrochemistry: effects on conceptual understanding in electrochemistry) |
title_full_unstemmed |
Penggunaan modul multimedia interaktif dengan agen pedagogi
dalam pembelajaran elektrokimia: kesan terhadap
pemahaman konsep dalam elektrokimia(Application of interactive multimedia module with pedagogical agent in the learning of electrochemistry: effects on conceptual understanding in electrochemistry) |
title_sort |
penggunaan modul multimedia interaktif dengan agen pedagogi
dalam pembelajaran elektrokimia: kesan terhadap
pemahaman konsep dalam elektrokimia(application of interactive multimedia module with pedagogical agent in the learning of electrochemistry: effects on conceptual understanding in electrochemistry) |
publisher |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
publishDate |
2012 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/5537/ http://journalarticle.ukm.my/5537/ http://journalarticle.ukm.my/5537/1/17%2520Tien%2520Tien%2520Lee.pdf |
first_indexed |
2023-09-18T19:44:24Z |
last_indexed |
2023-09-18T19:44:24Z |
_version_ |
1777405803756519424 |