Tahap penerimaan pelajar terhadap peruntukan Bahasa Melayu dalam Perlembagaan Persekutuan
Kajian ini bertujuan untuk mengkaji tahap pengetahuan, kefahaman dan penerimaan di kalangan pelajar Institut Pengajian Tinggi Awam terhadap peruntukan bahasa Melayu dalam Perlembagaan Persekutuan dalam konteks hubungan etnik di Malaysia. Kajian ini melibatkan seramai 800 responden yang dipilih dari...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Universiti Kebangsaan Malaysia
2012
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/5482/ http://journalarticle.ukm.my/5482/ http://journalarticle.ukm.my/5482/1/Tahap_Penerimaan_pelajar_terhadap_peruntukan_bahasa_melayu_dalam_perlembagaan_persekituan.pdf |
id |
ukm-5482 |
---|---|
recordtype |
eprints |
spelling |
ukm-54822016-12-14T06:38:35Z http://journalarticle.ukm.my/5482/ Tahap penerimaan pelajar terhadap peruntukan Bahasa Melayu dalam Perlembagaan Persekutuan Nazri Muslim, Abdul Latif Samian, Kajian ini bertujuan untuk mengkaji tahap pengetahuan, kefahaman dan penerimaan di kalangan pelajar Institut Pengajian Tinggi Awam terhadap peruntukan bahasa Melayu dalam Perlembagaan Persekutuan dalam konteks hubungan etnik di Malaysia. Kajian ini melibatkan seramai 800 responden yang dipilih dari empat buah IPTA. Data kajian diperolehi melalui soal selidik yang dianalisis menggunakan program SPSS. Statistik deskriptif seperti frekuensi, peratusan, min, statistik jadual silang (crosstabulation) dan correlation coefficient digunakan bagi menerangkan latar belakang responden dan menilai tahap pengetahuan, kefahaman dan penerimaan pelajar terhadap peruntukan bahasa Melayu dalam perlembagaan. Hasil kajian menunjukkan tahap pengetahuan, kefahaman dan penerimaan pelajar terhadap peruntukan bahasa Melayu dalam perlembagaan adalah tinggi secara keseluruhan. Begitu juga, tidak terdapat perbezaan yang ketara tahap pengetahuan, kefahaman dan penerimaan pelajar mengikut demografi. Namun,dari segi tahap penerimaan terdapat perbezaan yang agak ketara mengikut etnik, agama dan aliran pendidikan. Berdasarkan dapatan kajian, beberapa cadangan telah dikemukakan bagi menangani isu berkaitan dengan peruntukan bahasa Melayu. Seterusnya, kajian ini turut menyumbang kepada bidang ilmu kerana metodologinya berbentuk kuantitatif berbeza dengan kebanyakan kajian sebelum ini yang dilakukan secara kualitatif serta menghasilkan satu instrumen soal selidik untuk kajian selanjutnya. Universiti Kebangsaan Malaysia 2012-06 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/5482/1/Tahap_Penerimaan_pelajar_terhadap_peruntukan_bahasa_melayu_dalam_perlembagaan_persekituan.pdf Nazri Muslim, and Abdul Latif Samian, (2012) Tahap penerimaan pelajar terhadap peruntukan Bahasa Melayu dalam Perlembagaan Persekutuan. SARI: Jurnal Alam dan Tamadun Melayu, 30 (1). pp. 3-27. ISSN 0127-2721 http://www.sarionline.ukm.my/ |
repository_type |
Digital Repository |
institution_category |
Local University |
institution |
Universiti Kebangasaan Malaysia |
building |
UKM Institutional Repository |
collection |
Online Access |
language |
English |
description |
Kajian ini bertujuan untuk mengkaji tahap pengetahuan, kefahaman dan penerimaan di kalangan pelajar Institut Pengajian Tinggi Awam terhadap peruntukan bahasa Melayu dalam Perlembagaan Persekutuan dalam konteks hubungan etnik di Malaysia. Kajian ini melibatkan seramai 800 responden
yang dipilih dari empat buah IPTA. Data kajian diperolehi melalui soal selidik yang dianalisis menggunakan program SPSS. Statistik deskriptif seperti frekuensi, peratusan, min, statistik jadual silang (crosstabulation) dan
correlation coefficient digunakan bagi menerangkan latar belakang responden dan menilai tahap pengetahuan, kefahaman dan penerimaan pelajar terhadap peruntukan bahasa Melayu dalam perlembagaan. Hasil kajian menunjukkan tahap pengetahuan, kefahaman dan penerimaan pelajar terhadap peruntukan bahasa Melayu dalam perlembagaan adalah tinggi
secara keseluruhan. Begitu juga, tidak terdapat perbezaan yang ketara tahap pengetahuan, kefahaman dan penerimaan pelajar mengikut demografi. Namun,dari segi tahap penerimaan terdapat perbezaan yang agak ketara mengikut etnik, agama dan aliran pendidikan. Berdasarkan dapatan kajian, beberapa
cadangan telah dikemukakan bagi menangani isu berkaitan dengan peruntukan bahasa Melayu. Seterusnya, kajian ini turut menyumbang kepada bidang ilmu kerana metodologinya berbentuk kuantitatif berbeza dengan kebanyakan kajian sebelum ini yang dilakukan secara kualitatif serta menghasilkan satu instrumen soal selidik untuk kajian selanjutnya. |
format |
Article |
author |
Nazri Muslim, Abdul Latif Samian, |
spellingShingle |
Nazri Muslim, Abdul Latif Samian, Tahap penerimaan pelajar terhadap peruntukan Bahasa Melayu dalam Perlembagaan Persekutuan |
author_facet |
Nazri Muslim, Abdul Latif Samian, |
author_sort |
Nazri Muslim, |
title |
Tahap penerimaan pelajar terhadap peruntukan Bahasa Melayu
dalam Perlembagaan Persekutuan |
title_short |
Tahap penerimaan pelajar terhadap peruntukan Bahasa Melayu
dalam Perlembagaan Persekutuan |
title_full |
Tahap penerimaan pelajar terhadap peruntukan Bahasa Melayu
dalam Perlembagaan Persekutuan |
title_fullStr |
Tahap penerimaan pelajar terhadap peruntukan Bahasa Melayu
dalam Perlembagaan Persekutuan |
title_full_unstemmed |
Tahap penerimaan pelajar terhadap peruntukan Bahasa Melayu
dalam Perlembagaan Persekutuan |
title_sort |
tahap penerimaan pelajar terhadap peruntukan bahasa melayu
dalam perlembagaan persekutuan |
publisher |
Universiti Kebangsaan Malaysia |
publishDate |
2012 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/5482/ http://journalarticle.ukm.my/5482/ http://journalarticle.ukm.my/5482/1/Tahap_Penerimaan_pelajar_terhadap_peruntukan_bahasa_melayu_dalam_perlembagaan_persekituan.pdf |
first_indexed |
2023-09-18T19:44:15Z |
last_indexed |
2023-09-18T19:44:15Z |
_version_ |
1777405793727938560 |