Kejuruteraan perisian kursus multimedia matematik berasaskan model kecerdasan pelbagai (MI-MathS)

Pengajaran dan pembelajaran berbantukan komputer multimedia telah digunakan sebagai komponen utama dalam mereka bentuk dan mengimplementasi suasana pengajaran dan pembelajaran di dalam bilik darjah. Perbezaan individu memainkan peranan yang penting dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Pengajara...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Bushro Binti Ali, Halimah Badioze Zaman
Format: Article
Language:English
English
Published: Penerbit UKM 2008
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/5048/
http://journalarticle.ukm.my/5048/
http://journalarticle.ukm.my/5048/1/
http://journalarticle.ukm.my/5048/2/03.pdf
id ukm-5048
recordtype eprints
spelling ukm-50482016-12-14T06:37:38Z http://journalarticle.ukm.my/5048/ Kejuruteraan perisian kursus multimedia matematik berasaskan model kecerdasan pelbagai (MI-MathS) Bushro Binti Ali, Halimah Badioze Zaman, Pengajaran dan pembelajaran berbantukan komputer multimedia telah digunakan sebagai komponen utama dalam mereka bentuk dan mengimplementasi suasana pengajaran dan pembelajaran di dalam bilik darjah. Perbezaan individu memainkan peranan yang penting dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Pengajaran yang direka bentuk berasaskan pengajaran berbantukan teknologi multimedia dapat memenuhi keperluan pelajar yang mempunyai gaya pembelajaran dan kecerdasan yang berbeza. Kajian ini menggunakan teori kecerdasan pelbagai sebagai satu kriteria untuk menilai kecerdasan yang dimiliki oleh pelajar dalam membangunkan sebuah perisian multimedia, kerana teori ini dikenal pasti dapat meningkatkan motivasi dan pencapaian pelajar. Sehubungan dengan itu, pengkaji telah membangunkan sebuah perisian kursus multimedia berasaskan teori kecerdasan pelbagai bagi mempelajari topik trigonometri untuk pelajar tingkatan 4 (dipanggil MI-MathS). Kertas ini membincangkan model reka bentuk berarahan perisian yang merangkumi enam komponen iaitu: ciri kecerdasan pelbagai, hasil pembelajaran, teori pengajaran dan pembelajaran, pendekatan, strategi dan interaktiviti.Tiga jenis strategi pengajaran diterapkan ke dalam perisian MI-MathS iaitu strategi pengajaran linguistik verbal (VL), strategi pengajaran matematik logik (LM) dan strategi pengajaran ruang visual (VS). Dapatan kajian menunjukkan penggabungan antara multimedia dan teori kecerdasan pelbagai dapat meningkatkan pernyertaan aktif pelajar secara berkesan dalam proses pengajaran dan pembelajaran Penerbit UKM 2008 Article PeerReviewed text/html en http://journalarticle.ukm.my/5048/1/ application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/5048/2/03.pdf Bushro Binti Ali, and Halimah Badioze Zaman, (2008) Kejuruteraan perisian kursus multimedia matematik berasaskan model kecerdasan pelbagai (MI-MathS). Jurnal Teknologi Maklumat dan Multimedia, 5 . pp. 41-63. ISSN 1823-0113 http://www.ukm.my/jitm/vol5_2008_41-63.html
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Kebangasaan Malaysia
building UKM Institutional Repository
collection Online Access
language English
English
description Pengajaran dan pembelajaran berbantukan komputer multimedia telah digunakan sebagai komponen utama dalam mereka bentuk dan mengimplementasi suasana pengajaran dan pembelajaran di dalam bilik darjah. Perbezaan individu memainkan peranan yang penting dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Pengajaran yang direka bentuk berasaskan pengajaran berbantukan teknologi multimedia dapat memenuhi keperluan pelajar yang mempunyai gaya pembelajaran dan kecerdasan yang berbeza. Kajian ini menggunakan teori kecerdasan pelbagai sebagai satu kriteria untuk menilai kecerdasan yang dimiliki oleh pelajar dalam membangunkan sebuah perisian multimedia, kerana teori ini dikenal pasti dapat meningkatkan motivasi dan pencapaian pelajar. Sehubungan dengan itu, pengkaji telah membangunkan sebuah perisian kursus multimedia berasaskan teori kecerdasan pelbagai bagi mempelajari topik trigonometri untuk pelajar tingkatan 4 (dipanggil MI-MathS). Kertas ini membincangkan model reka bentuk berarahan perisian yang merangkumi enam komponen iaitu: ciri kecerdasan pelbagai, hasil pembelajaran, teori pengajaran dan pembelajaran, pendekatan, strategi dan interaktiviti.Tiga jenis strategi pengajaran diterapkan ke dalam perisian MI-MathS iaitu strategi pengajaran linguistik verbal (VL), strategi pengajaran matematik logik (LM) dan strategi pengajaran ruang visual (VS). Dapatan kajian menunjukkan penggabungan antara multimedia dan teori kecerdasan pelbagai dapat meningkatkan pernyertaan aktif pelajar secara berkesan dalam proses pengajaran dan pembelajaran
format Article
author Bushro Binti Ali,
Halimah Badioze Zaman,
spellingShingle Bushro Binti Ali,
Halimah Badioze Zaman,
Kejuruteraan perisian kursus multimedia matematik berasaskan model kecerdasan pelbagai (MI-MathS)
author_facet Bushro Binti Ali,
Halimah Badioze Zaman,
author_sort Bushro Binti Ali,
title Kejuruteraan perisian kursus multimedia matematik berasaskan model kecerdasan pelbagai (MI-MathS)
title_short Kejuruteraan perisian kursus multimedia matematik berasaskan model kecerdasan pelbagai (MI-MathS)
title_full Kejuruteraan perisian kursus multimedia matematik berasaskan model kecerdasan pelbagai (MI-MathS)
title_fullStr Kejuruteraan perisian kursus multimedia matematik berasaskan model kecerdasan pelbagai (MI-MathS)
title_full_unstemmed Kejuruteraan perisian kursus multimedia matematik berasaskan model kecerdasan pelbagai (MI-MathS)
title_sort kejuruteraan perisian kursus multimedia matematik berasaskan model kecerdasan pelbagai (mi-maths)
publisher Penerbit UKM
publishDate 2008
url http://journalarticle.ukm.my/5048/
http://journalarticle.ukm.my/5048/
http://journalarticle.ukm.my/5048/1/
http://journalarticle.ukm.my/5048/2/03.pdf
first_indexed 2023-09-18T19:43:13Z
last_indexed 2023-09-18T19:43:13Z
_version_ 1777405728881901568