Penilaian kepenggunaan reka bentuk antara muka perisian kursus matematik Sekolah Bestari

Perisian kursus Matematik Sekolah Bestari telah diperkenalkan kepada 92 buah sekolah oleh Kementerian Pelajaran Malaysia melalui Projek Rintis Sekolah Bestari. Teknik penilaian empirik ujian pengguna melalui pemerhatian dengan menggunakan perakam video dibangunkan bertujuan untuk menilai kepenggunaa...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Azizah Jaafar, Halimah Badioze Zaman, Tengku Mohd Tengku Sembok
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit UKM 2006
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/5037/
http://journalarticle.ukm.my/5037/
http://journalarticle.ukm.my/5037/1/04-Jamaludin.pdf
id ukm-5037
recordtype eprints
spelling ukm-50372016-12-14T06:37:36Z http://journalarticle.ukm.my/5037/ Penilaian kepenggunaan reka bentuk antara muka perisian kursus matematik Sekolah Bestari Azizah Jaafar, Halimah Badioze Zaman, Tengku Mohd Tengku Sembok, Perisian kursus Matematik Sekolah Bestari telah diperkenalkan kepada 92 buah sekolah oleh Kementerian Pelajaran Malaysia melalui Projek Rintis Sekolah Bestari. Teknik penilaian empirik ujian pengguna melalui pemerhatian dengan menggunakan perakam video dibangunkan bertujuan untuk menilai kepenggunaan antara muka perisian kursus Sekolah Bestari. Teknik ini dinamakan Penerokaan Analisis Tugasan (PAT). Di samping kaedah pemerhatian, soal selidik juga digunakan. Petunjuk kepenggunaan yang digunakan dalam kajian ini ialah masa dan masalah kepenggunaan. Persepsi pengguna terhadap beberapa aspek utama perisian kursus Sekolah Bestari juga diambil kira sebagai petunjuk kepenggunaan. Petunjuk kepenggunaan yang diperoleh dalam kajian ini boleh digunakan sebagai garis panduan untuk menguji dan membandingkan keberkesanan teknik penilaian kepenggunaan lain yang digunakan dalam proses penilaian antara muka perisian kursus bagi mata pelajaran yang sama. Penerbit UKM 2006 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/5037/1/04-Jamaludin.pdf Azizah Jaafar, and Halimah Badioze Zaman, and Tengku Mohd Tengku Sembok, (2006) Penilaian kepenggunaan reka bentuk antara muka perisian kursus matematik Sekolah Bestari. Jurnal Teknologi Maklumat dan Multimedia, 3 . pp. 89-106. ISSN 1823-0113 http://www.ukm.my/jitm/vol3_2006_89-106.html
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Kebangasaan Malaysia
building UKM Institutional Repository
collection Online Access
language English
description Perisian kursus Matematik Sekolah Bestari telah diperkenalkan kepada 92 buah sekolah oleh Kementerian Pelajaran Malaysia melalui Projek Rintis Sekolah Bestari. Teknik penilaian empirik ujian pengguna melalui pemerhatian dengan menggunakan perakam video dibangunkan bertujuan untuk menilai kepenggunaan antara muka perisian kursus Sekolah Bestari. Teknik ini dinamakan Penerokaan Analisis Tugasan (PAT). Di samping kaedah pemerhatian, soal selidik juga digunakan. Petunjuk kepenggunaan yang digunakan dalam kajian ini ialah masa dan masalah kepenggunaan. Persepsi pengguna terhadap beberapa aspek utama perisian kursus Sekolah Bestari juga diambil kira sebagai petunjuk kepenggunaan. Petunjuk kepenggunaan yang diperoleh dalam kajian ini boleh digunakan sebagai garis panduan untuk menguji dan membandingkan keberkesanan teknik penilaian kepenggunaan lain yang digunakan dalam proses penilaian antara muka perisian kursus bagi mata pelajaran yang sama.
format Article
author Azizah Jaafar,
Halimah Badioze Zaman,
Tengku Mohd Tengku Sembok,
spellingShingle Azizah Jaafar,
Halimah Badioze Zaman,
Tengku Mohd Tengku Sembok,
Penilaian kepenggunaan reka bentuk antara muka perisian kursus matematik Sekolah Bestari
author_facet Azizah Jaafar,
Halimah Badioze Zaman,
Tengku Mohd Tengku Sembok,
author_sort Azizah Jaafar,
title Penilaian kepenggunaan reka bentuk antara muka perisian kursus matematik Sekolah Bestari
title_short Penilaian kepenggunaan reka bentuk antara muka perisian kursus matematik Sekolah Bestari
title_full Penilaian kepenggunaan reka bentuk antara muka perisian kursus matematik Sekolah Bestari
title_fullStr Penilaian kepenggunaan reka bentuk antara muka perisian kursus matematik Sekolah Bestari
title_full_unstemmed Penilaian kepenggunaan reka bentuk antara muka perisian kursus matematik Sekolah Bestari
title_sort penilaian kepenggunaan reka bentuk antara muka perisian kursus matematik sekolah bestari
publisher Penerbit UKM
publishDate 2006
url http://journalarticle.ukm.my/5037/
http://journalarticle.ukm.my/5037/
http://journalarticle.ukm.my/5037/1/04-Jamaludin.pdf
first_indexed 2023-09-18T19:43:12Z
last_indexed 2023-09-18T19:43:12Z
_version_ 1777405727419138048