Motivasi diri dan dorongan ibu bapa terhadap minat akademik belia

Pencapaian akademik merupakan wadah untuk mengubah kehidupan belia di kawasan berisiko tinggi. Pencapaian akademik yang baik ini boleh dicapai sekiranya belia mempunyai motivasi diri dan mendapat sokongan ibu bapa dalam aspek pembelajaran. Artikel ini bertujuan untuk mengukur faktor motivasi diri da...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Sheau g, Tsuey Chon, Juliana Rosmidah Jaafar, Samsudin A. Rahim, Nurhana Zainal, Subhi, N, Nor Ba’yah Abdur Kadir
Format: Article
Language:English
Published: Journal of Faculty of Social Sciences and Humanities. Universiti Kebangsaan Malaysia 2012
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/5021/
http://journalarticle.ukm.my/5021/
http://journalarticle.ukm.my/5021/1/sheau012.pdf
id ukm-5021
recordtype eprints
spelling ukm-50212016-12-14T06:37:34Z http://journalarticle.ukm.my/5021/ Motivasi diri dan dorongan ibu bapa terhadap minat akademik belia Sheau g, Tsuey Chon Juliana Rosmidah Jaafar, Samsudin A. Rahim, Nurhana Zainal, Subhi, N Nor Ba’yah Abdur Kadir, Pencapaian akademik merupakan wadah untuk mengubah kehidupan belia di kawasan berisiko tinggi. Pencapaian akademik yang baik ini boleh dicapai sekiranya belia mempunyai motivasi diri dan mendapat sokongan ibu bapa dalam aspek pembelajaran. Artikel ini bertujuan untuk mengukur faktor motivasi diri dan dorongan ibu bapa terhadap minat akademik belia di kawasan Projek Perumahan Rakyat (PPR) Pantai Dalam, Kuala Lumpur. Kajian kuantitatif ini menggunakan data yang dikumpul dengan menggunakan borang soal selidik. Seramai 744 orang belia berusia antara 12 hingga 25 tahun terlibat dalam kajian ini. Hasil kajian mendapati bahawa motivasi diri dan dorongan ibu bapa mempunyai perkaitan positif dengan minat terhadap akademik pelajar. Artikel ini mendapati bahawa motivasi diri adalah faktor utama diikuti dengan sokongan ibu bapa yang juga memberi kesan positif kepada minat terhadap akademik pelajar. Hasil kajian ini menunjukkan bahawa untuk kejayaan dalam bidang akademik dalam kalangan belia berisiko tinggi perlu mempunyai kesedaran tentang kepentingan faktor dalaman diri, di samping mendapat bimbingan dan galakan daripada ibu bapa. Bagi kajian selanjutnya, pengkaji yang lain boleh meneliti persekitaran kejiranan yang positif dan perkaitannya dengan kejayaan belia dalam kehidupan Journal of Faculty of Social Sciences and Humanities. Universiti Kebangsaan Malaysia 2012-04 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/5021/1/sheau012.pdf Sheau g, Tsuey Chon and Juliana Rosmidah Jaafar, and Samsudin A. Rahim, and Nurhana Zainal, and Subhi, N and Nor Ba’yah Abdur Kadir, (2012) Motivasi diri dan dorongan ibu bapa terhadap minat akademik belia. e-BANGI: Jurnal Sains Sosial dan Kemanusiaan, 7 (1 (spe). pp. 26-33. ISSN 1823-884x http://pkukmweb.ukm.my/e-bangi
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Kebangasaan Malaysia
building UKM Institutional Repository
collection Online Access
language English
description Pencapaian akademik merupakan wadah untuk mengubah kehidupan belia di kawasan berisiko tinggi. Pencapaian akademik yang baik ini boleh dicapai sekiranya belia mempunyai motivasi diri dan mendapat sokongan ibu bapa dalam aspek pembelajaran. Artikel ini bertujuan untuk mengukur faktor motivasi diri dan dorongan ibu bapa terhadap minat akademik belia di kawasan Projek Perumahan Rakyat (PPR) Pantai Dalam, Kuala Lumpur. Kajian kuantitatif ini menggunakan data yang dikumpul dengan menggunakan borang soal selidik. Seramai 744 orang belia berusia antara 12 hingga 25 tahun terlibat dalam kajian ini. Hasil kajian mendapati bahawa motivasi diri dan dorongan ibu bapa mempunyai perkaitan positif dengan minat terhadap akademik pelajar. Artikel ini mendapati bahawa motivasi diri adalah faktor utama diikuti dengan sokongan ibu bapa yang juga memberi kesan positif kepada minat terhadap akademik pelajar. Hasil kajian ini menunjukkan bahawa untuk kejayaan dalam bidang akademik dalam kalangan belia berisiko tinggi perlu mempunyai kesedaran tentang kepentingan faktor dalaman diri, di samping mendapat bimbingan dan galakan daripada ibu bapa. Bagi kajian selanjutnya, pengkaji yang lain boleh meneliti persekitaran kejiranan yang positif dan perkaitannya dengan kejayaan belia dalam kehidupan
format Article
author Sheau g, Tsuey Chon
Juliana Rosmidah Jaafar,
Samsudin A. Rahim,
Nurhana Zainal,
Subhi, N
Nor Ba’yah Abdur Kadir,
spellingShingle Sheau g, Tsuey Chon
Juliana Rosmidah Jaafar,
Samsudin A. Rahim,
Nurhana Zainal,
Subhi, N
Nor Ba’yah Abdur Kadir,
Motivasi diri dan dorongan ibu bapa terhadap minat akademik belia
author_facet Sheau g, Tsuey Chon
Juliana Rosmidah Jaafar,
Samsudin A. Rahim,
Nurhana Zainal,
Subhi, N
Nor Ba’yah Abdur Kadir,
author_sort Sheau g, Tsuey Chon
title Motivasi diri dan dorongan ibu bapa terhadap minat akademik belia
title_short Motivasi diri dan dorongan ibu bapa terhadap minat akademik belia
title_full Motivasi diri dan dorongan ibu bapa terhadap minat akademik belia
title_fullStr Motivasi diri dan dorongan ibu bapa terhadap minat akademik belia
title_full_unstemmed Motivasi diri dan dorongan ibu bapa terhadap minat akademik belia
title_sort motivasi diri dan dorongan ibu bapa terhadap minat akademik belia
publisher Journal of Faculty of Social Sciences and Humanities. Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2012
url http://journalarticle.ukm.my/5021/
http://journalarticle.ukm.my/5021/
http://journalarticle.ukm.my/5021/1/sheau012.pdf
first_indexed 2023-09-18T19:43:09Z
last_indexed 2023-09-18T19:43:09Z
_version_ 1777405725119610880