Pengujian model gaya keibubapaan baumrind ke atas pencapaian akademik pelajar Sekolah Menengah

Baumrind (1966, 1967, 1991) secara konsisten menyifatkan prestasi tinggi akademik anak-anak berkorelasi positif dan signifikan dengan praktik gaya keibubapaan autoritatif berbanding permisif dan autoritarian. Artikel ini bertujuan menguji sejauhmana model Baumrind dapat diterima sebagai model asuhan...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Nik Hairi Omar, Azmi Abdul Manaf, Ahmad Shazili Ayob
Format: Article
Language:English
Published: Journal of Faculty of Social Sciences and Humanities. Universiti Kebangsaan Malaysia 2012
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/5015/
http://journalarticle.ukm.my/5015/
http://journalarticle.ukm.my/5015/1/hairi012.pdf
id ukm-5015
recordtype eprints
spelling ukm-50152016-12-14T06:37:32Z http://journalarticle.ukm.my/5015/ Pengujian model gaya keibubapaan baumrind ke atas pencapaian akademik pelajar Sekolah Menengah Nik Hairi Omar, Azmi Abdul Manaf, Ahmad Shazili Ayob, Baumrind (1966, 1967, 1991) secara konsisten menyifatkan prestasi tinggi akademik anak-anak berkorelasi positif dan signifikan dengan praktik gaya keibubapaan autoritatif berbanding permisif dan autoritarian. Artikel ini bertujuan menguji sejauhmana model Baumrind dapat diterima sebagai model asuhan yang deduktif dan universal seperti didakwa. Tiga objektif artikel ialah: (i) mengenal pasti jenis gaya keibubapaan, perbezaan dan tahap pengamalan, (ii) menguji kesignifikanan perhubungan antara gaya keibubapaan dengan pencapaian akademik, dan (iii) menentukan pengaruh faktor sosio-demografi terpilih selaku ‘confound variables’ ke atas perhubungan gaya keibubapaan dengan pencapaian akademik. Hasil tinjauan soal selidik secara rawak berkelompok ke atas sekumpulan 55 pelajar sekolah menengah mendapati ciri gaya keibubapaan paling dominan diterapkan ibu bapa adalah gaya autoritatif. Ujian Friedman selanjutnya mendapati pengamalan jenis gaya keibubapaan adalah berbeza secara signifikan (k<0.05) dengan hasil yang menunjukkan gaya autoritatif dipraktikkan di tahap tinggi sementara gaya autoritarian dan permisif di tahap sederhana dan rendah. Walau bagaimanapun pengujian korelasi sehala antara kesemua jenis gaya keibubapaan dengan pencapaian akademik menunjukkan hasil yang tidak signifikan (k>0.05). Dapatan juga menunjukkan kesemua pembolehubah sosio demografi tidak berpengaruh secara signifikan ke atas perhubungan antara gaya keibubapaan dengan pencapaian akademik. Berdasarkan penemuan, kajian menolak penggunaan model Baumrind sebagai sebuah model asuhan yang deduktif dan sejagat sebaliknya dirumuskan bahawa tinggi atau rendah pencapaian akademik pelajar tidak dipengaruhi jenis gaya keibubapaan yang diamalkan semata-mata. Kajian mengesyorkan supaya pengujian model Baumrind pada masa hadapan menggunakan pendekatan yang berbeza seperti model persamaan struktur (SEM) selain mengambil kira pengaruh elemen lain yang diabaikan seperti IQ, EQ dan persekitaran sekolah. Journal of Faculty of Social Sciences and Humanities. Universiti Kebangsaan Malaysia 2012-04 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/5015/1/hairi012.pdf Nik Hairi Omar, and Azmi Abdul Manaf, and Ahmad Shazili Ayob, (2012) Pengujian model gaya keibubapaan baumrind ke atas pencapaian akademik pelajar Sekolah Menengah. e-BANGI: Jurnal Sains Sosial dan Kemanusiaan, 7 (1 ( sp). pp. 105-120. ISSN 1823-884x http://pkukmweb.ukm.my/e-bangi/
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Kebangasaan Malaysia
building UKM Institutional Repository
collection Online Access
language English
description Baumrind (1966, 1967, 1991) secara konsisten menyifatkan prestasi tinggi akademik anak-anak berkorelasi positif dan signifikan dengan praktik gaya keibubapaan autoritatif berbanding permisif dan autoritarian. Artikel ini bertujuan menguji sejauhmana model Baumrind dapat diterima sebagai model asuhan yang deduktif dan universal seperti didakwa. Tiga objektif artikel ialah: (i) mengenal pasti jenis gaya keibubapaan, perbezaan dan tahap pengamalan, (ii) menguji kesignifikanan perhubungan antara gaya keibubapaan dengan pencapaian akademik, dan (iii) menentukan pengaruh faktor sosio-demografi terpilih selaku ‘confound variables’ ke atas perhubungan gaya keibubapaan dengan pencapaian akademik. Hasil tinjauan soal selidik secara rawak berkelompok ke atas sekumpulan 55 pelajar sekolah menengah mendapati ciri gaya keibubapaan paling dominan diterapkan ibu bapa adalah gaya autoritatif. Ujian Friedman selanjutnya mendapati pengamalan jenis gaya keibubapaan adalah berbeza secara signifikan (k<0.05) dengan hasil yang menunjukkan gaya autoritatif dipraktikkan di tahap tinggi sementara gaya autoritarian dan permisif di tahap sederhana dan rendah. Walau bagaimanapun pengujian korelasi sehala antara kesemua jenis gaya keibubapaan dengan pencapaian akademik menunjukkan hasil yang tidak signifikan (k>0.05). Dapatan juga menunjukkan kesemua pembolehubah sosio demografi tidak berpengaruh secara signifikan ke atas perhubungan antara gaya keibubapaan dengan pencapaian akademik. Berdasarkan penemuan, kajian menolak penggunaan model Baumrind sebagai sebuah model asuhan yang deduktif dan sejagat sebaliknya dirumuskan bahawa tinggi atau rendah pencapaian akademik pelajar tidak dipengaruhi jenis gaya keibubapaan yang diamalkan semata-mata. Kajian mengesyorkan supaya pengujian model Baumrind pada masa hadapan menggunakan pendekatan yang berbeza seperti model persamaan struktur (SEM) selain mengambil kira pengaruh elemen lain yang diabaikan seperti IQ, EQ dan persekitaran sekolah.
format Article
author Nik Hairi Omar,
Azmi Abdul Manaf,
Ahmad Shazili Ayob,
spellingShingle Nik Hairi Omar,
Azmi Abdul Manaf,
Ahmad Shazili Ayob,
Pengujian model gaya keibubapaan baumrind ke atas pencapaian akademik pelajar Sekolah Menengah
author_facet Nik Hairi Omar,
Azmi Abdul Manaf,
Ahmad Shazili Ayob,
author_sort Nik Hairi Omar,
title Pengujian model gaya keibubapaan baumrind ke atas pencapaian akademik pelajar Sekolah Menengah
title_short Pengujian model gaya keibubapaan baumrind ke atas pencapaian akademik pelajar Sekolah Menengah
title_full Pengujian model gaya keibubapaan baumrind ke atas pencapaian akademik pelajar Sekolah Menengah
title_fullStr Pengujian model gaya keibubapaan baumrind ke atas pencapaian akademik pelajar Sekolah Menengah
title_full_unstemmed Pengujian model gaya keibubapaan baumrind ke atas pencapaian akademik pelajar Sekolah Menengah
title_sort pengujian model gaya keibubapaan baumrind ke atas pencapaian akademik pelajar sekolah menengah
publisher Journal of Faculty of Social Sciences and Humanities. Universiti Kebangsaan Malaysia
publishDate 2012
url http://journalarticle.ukm.my/5015/
http://journalarticle.ukm.my/5015/
http://journalarticle.ukm.my/5015/1/hairi012.pdf
first_indexed 2023-09-18T19:43:09Z
last_indexed 2023-09-18T19:43:09Z
_version_ 1777405724232515584