Penemberengan teks jawi tulisan tangan: satu pendekatan gabungan

Perisian kursus Matematik Sekolah Bestari telah diperkenalkan kepada 92 buah sekolah oleh Kementerian Pelajaran Malaysia melalui Projek Rintis Sekolah Bestari. Teknik penilaian empirik ujian pengguna melalui pemerhatian dengan menggunakan perakam video dibangunkan bertujuan untuk menilai kepenggunaa...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Azizah Jaafar, Halimah Badioze Zaman, Tengku Mohd. T. Sembok
Format: Article
Published: Penerbit UKM 2005
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/5009/
http://journalarticle.ukm.my/5009/
id ukm-5009
recordtype eprints
spelling ukm-50092012-06-07T02:03:21Z http://journalarticle.ukm.my/5009/ Penemberengan teks jawi tulisan tangan: satu pendekatan gabungan Azizah Jaafar, Halimah Badioze Zaman, Tengku Mohd. T. Sembok, Perisian kursus Matematik Sekolah Bestari telah diperkenalkan kepada 92 buah sekolah oleh Kementerian Pelajaran Malaysia melalui Projek Rintis Sekolah Bestari. Teknik penilaian empirik ujian pengguna melalui pemerhatian dengan menggunakan perakam video dibangunkan bertujuan untuk menilai kepenggunaan antara muka perisian kursus Sekolah Bestari. Teknik ini dinamakan Penerokaan Analisis Tugasan (PAT). Di samping kaedah pemerhatian, soal selidik juga digunakan. Petunjuk kepenggunaan yang digunakan dalam kajian ini ialah masa dan masalah kepenggunaan. Persepsi pengguna terhadap beberapa aspek utama perisian kursus Sekolah Bestari juga diambil kira sebagai petunjuk kepenggunaan. Petunjuk kepenggunaan yang diperoleh dalam kajian ini boleh digunakan sebagai garis panduan untuk menguji dan membandingkan keberkesanan teknik penilaian kepenggunaan lain yang digunakan dalam proses penilaian antara muka perisian kursus bagi mata pelajaran yang sama. Penerbit UKM 2005 Article PeerReviewed Azizah Jaafar, and Halimah Badioze Zaman, and Tengku Mohd. T. Sembok, (2005) Penemberengan teks jawi tulisan tangan: satu pendekatan gabungan. Jurnal Teknologi Maklumat dan Multimedia, 2 . pp. 105-131. ISSN 1823-0113 http://www.ukm.my/jitm/vol2_2005.html
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Kebangasaan Malaysia
building UKM Institutional Repository
collection Online Access
description Perisian kursus Matematik Sekolah Bestari telah diperkenalkan kepada 92 buah sekolah oleh Kementerian Pelajaran Malaysia melalui Projek Rintis Sekolah Bestari. Teknik penilaian empirik ujian pengguna melalui pemerhatian dengan menggunakan perakam video dibangunkan bertujuan untuk menilai kepenggunaan antara muka perisian kursus Sekolah Bestari. Teknik ini dinamakan Penerokaan Analisis Tugasan (PAT). Di samping kaedah pemerhatian, soal selidik juga digunakan. Petunjuk kepenggunaan yang digunakan dalam kajian ini ialah masa dan masalah kepenggunaan. Persepsi pengguna terhadap beberapa aspek utama perisian kursus Sekolah Bestari juga diambil kira sebagai petunjuk kepenggunaan. Petunjuk kepenggunaan yang diperoleh dalam kajian ini boleh digunakan sebagai garis panduan untuk menguji dan membandingkan keberkesanan teknik penilaian kepenggunaan lain yang digunakan dalam proses penilaian antara muka perisian kursus bagi mata pelajaran yang sama.
format Article
author Azizah Jaafar,
Halimah Badioze Zaman,
Tengku Mohd. T. Sembok,
spellingShingle Azizah Jaafar,
Halimah Badioze Zaman,
Tengku Mohd. T. Sembok,
Penemberengan teks jawi tulisan tangan: satu pendekatan gabungan
author_facet Azizah Jaafar,
Halimah Badioze Zaman,
Tengku Mohd. T. Sembok,
author_sort Azizah Jaafar,
title Penemberengan teks jawi tulisan tangan: satu pendekatan gabungan
title_short Penemberengan teks jawi tulisan tangan: satu pendekatan gabungan
title_full Penemberengan teks jawi tulisan tangan: satu pendekatan gabungan
title_fullStr Penemberengan teks jawi tulisan tangan: satu pendekatan gabungan
title_full_unstemmed Penemberengan teks jawi tulisan tangan: satu pendekatan gabungan
title_sort penemberengan teks jawi tulisan tangan: satu pendekatan gabungan
publisher Penerbit UKM
publishDate 2005
url http://journalarticle.ukm.my/5009/
http://journalarticle.ukm.my/5009/
first_indexed 2023-09-18T19:43:05Z
last_indexed 2023-09-18T19:43:05Z
_version_ 1777405720546770944