Penemberengan teks jawi tulisan tangan: satu pendekatan gabungan
Perisian kursus Matematik Sekolah Bestari telah diperkenalkan kepada 92 buah sekolah oleh Kementerian Pelajaran Malaysia melalui Projek Rintis Sekolah Bestari. Teknik penilaian empirik ujian pengguna melalui pemerhatian dengan menggunakan perakam video dibangunkan bertujuan untuk menilai kepenggunaa...
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Article |
Published: |
Penerbit UKM
2005
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/5009/ http://journalarticle.ukm.my/5009/ |
id |
ukm-5009 |
---|---|
recordtype |
eprints |
spelling |
ukm-50092012-06-07T02:03:21Z http://journalarticle.ukm.my/5009/ Penemberengan teks jawi tulisan tangan: satu pendekatan gabungan Azizah Jaafar, Halimah Badioze Zaman, Tengku Mohd. T. Sembok, Perisian kursus Matematik Sekolah Bestari telah diperkenalkan kepada 92 buah sekolah oleh Kementerian Pelajaran Malaysia melalui Projek Rintis Sekolah Bestari. Teknik penilaian empirik ujian pengguna melalui pemerhatian dengan menggunakan perakam video dibangunkan bertujuan untuk menilai kepenggunaan antara muka perisian kursus Sekolah Bestari. Teknik ini dinamakan Penerokaan Analisis Tugasan (PAT). Di samping kaedah pemerhatian, soal selidik juga digunakan. Petunjuk kepenggunaan yang digunakan dalam kajian ini ialah masa dan masalah kepenggunaan. Persepsi pengguna terhadap beberapa aspek utama perisian kursus Sekolah Bestari juga diambil kira sebagai petunjuk kepenggunaan. Petunjuk kepenggunaan yang diperoleh dalam kajian ini boleh digunakan sebagai garis panduan untuk menguji dan membandingkan keberkesanan teknik penilaian kepenggunaan lain yang digunakan dalam proses penilaian antara muka perisian kursus bagi mata pelajaran yang sama. Penerbit UKM 2005 Article PeerReviewed Azizah Jaafar, and Halimah Badioze Zaman, and Tengku Mohd. T. Sembok, (2005) Penemberengan teks jawi tulisan tangan: satu pendekatan gabungan. Jurnal Teknologi Maklumat dan Multimedia, 2 . pp. 105-131. ISSN 1823-0113 http://www.ukm.my/jitm/vol2_2005.html |
repository_type |
Digital Repository |
institution_category |
Local University |
institution |
Universiti Kebangasaan Malaysia |
building |
UKM Institutional Repository |
collection |
Online Access |
description |
Perisian kursus Matematik Sekolah Bestari telah diperkenalkan kepada 92 buah sekolah oleh Kementerian Pelajaran Malaysia melalui Projek Rintis Sekolah Bestari. Teknik penilaian empirik ujian pengguna melalui pemerhatian dengan menggunakan perakam video dibangunkan bertujuan untuk menilai kepenggunaan antara muka perisian kursus Sekolah Bestari. Teknik ini dinamakan Penerokaan Analisis Tugasan (PAT). Di samping kaedah pemerhatian, soal selidik juga digunakan. Petunjuk kepenggunaan yang digunakan dalam kajian ini ialah masa dan masalah kepenggunaan. Persepsi
pengguna terhadap beberapa aspek utama perisian kursus Sekolah Bestari juga diambil kira sebagai petunjuk kepenggunaan. Petunjuk kepenggunaan yang diperoleh dalam kajian ini boleh digunakan sebagai garis panduan untuk menguji dan membandingkan keberkesanan teknik penilaian
kepenggunaan lain yang digunakan dalam proses penilaian antara muka perisian kursus bagi mata pelajaran yang sama. |
format |
Article |
author |
Azizah Jaafar, Halimah Badioze Zaman, Tengku Mohd. T. Sembok, |
spellingShingle |
Azizah Jaafar, Halimah Badioze Zaman, Tengku Mohd. T. Sembok, Penemberengan teks jawi tulisan tangan: satu pendekatan gabungan |
author_facet |
Azizah Jaafar, Halimah Badioze Zaman, Tengku Mohd. T. Sembok, |
author_sort |
Azizah Jaafar, |
title |
Penemberengan teks jawi tulisan tangan: satu pendekatan gabungan |
title_short |
Penemberengan teks jawi tulisan tangan: satu pendekatan gabungan |
title_full |
Penemberengan teks jawi tulisan tangan: satu pendekatan gabungan |
title_fullStr |
Penemberengan teks jawi tulisan tangan: satu pendekatan gabungan |
title_full_unstemmed |
Penemberengan teks jawi tulisan tangan: satu pendekatan gabungan |
title_sort |
penemberengan teks jawi tulisan tangan: satu pendekatan gabungan |
publisher |
Penerbit UKM |
publishDate |
2005 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/5009/ http://journalarticle.ukm.my/5009/ |
first_indexed |
2023-09-18T19:43:05Z |
last_indexed |
2023-09-18T19:43:05Z |
_version_ |
1777405720546770944 |