Keberkesanan penggunaan perisian asas membaca

Penyelidikan penggunaan perisian atau komputer dalam pembelajaran membaca bertujuan untuk mengetahui keberkesanan proses pengenalan bunyi dan kata yang dikaitkan dengan gambar animasi. Penyelidikan yang menggunakan kaedah eksperimen kuasi ini dilakukan terhadap 86 orang murid darjah 1 Sekolah Ren...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Auzar
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit UKM 2012
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/4935/
http://journalarticle.ukm.my/4935/
http://journalarticle.ukm.my/4935/1/pp%2520629_644.pdf
id ukm-4935
recordtype eprints
spelling ukm-49352016-12-14T06:37:21Z http://journalarticle.ukm.my/4935/ Keberkesanan penggunaan perisian asas membaca Auzar, Penyelidikan penggunaan perisian atau komputer dalam pembelajaran membaca bertujuan untuk mengetahui keberkesanan proses pengenalan bunyi dan kata yang dikaitkan dengan gambar animasi. Penyelidikan yang menggunakan kaedah eksperimen kuasi ini dilakukan terhadap 86 orang murid darjah 1 Sekolah Rendah Nombor 021, Pekanbaru yang terbahagi kepada kumpulan eksperimen sebanyak 42 orang dan kumpulan kawalan sebanyak 44 orang. Penetapan murid sebagai sampel penyelidikan dilakukan secara rawak. Metodologi pembangunan perisian pembelajaran membaca ini merujuk kepada model ADDIE. Perisian dinilai daripada segi aspek rekabentuk (design), pedagogi, isi (content), dan aspek teknikal (technical) sebelum digunakan dalam pembelajaran membaca. Penyelidikan ini menggunakan satu set soalan asas membaca sebagai instrumen mengumpul data untuk mengukur keberkesanan penggunaan perisian Pembelajaran Berbantukan Komputer Asas Membaca. Dapatan kajian menunjukkan bahawa penggunaan komputer dalam pembelajaran membaca menunjukkan keberkesanan yang signifikan berbanding dengan pembelajaran membaca secara tradisional. Penggunaan perisian dalam pembelajaran membaca juga berjaya meningkatkan kemahiran membaca murid-murid secara signifikan. Dapatan kajian ini juga mempunyai implikasi kepada murid-murid, guru dan strategi pembelajaran membaca. Penerbit UKM 2012-05 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/4935/1/pp%2520629_644.pdf Auzar, (2012) Keberkesanan penggunaan perisian asas membaca. GEMA: Online Journal of Language Studies, 12 (2 (spe). pp. 629-644. ISSN 1675-8021 http://pkukmweb.ukm.my/~ppbl/Gema/gemahome.html
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Kebangasaan Malaysia
building UKM Institutional Repository
collection Online Access
language English
description Penyelidikan penggunaan perisian atau komputer dalam pembelajaran membaca bertujuan untuk mengetahui keberkesanan proses pengenalan bunyi dan kata yang dikaitkan dengan gambar animasi. Penyelidikan yang menggunakan kaedah eksperimen kuasi ini dilakukan terhadap 86 orang murid darjah 1 Sekolah Rendah Nombor 021, Pekanbaru yang terbahagi kepada kumpulan eksperimen sebanyak 42 orang dan kumpulan kawalan sebanyak 44 orang. Penetapan murid sebagai sampel penyelidikan dilakukan secara rawak. Metodologi pembangunan perisian pembelajaran membaca ini merujuk kepada model ADDIE. Perisian dinilai daripada segi aspek rekabentuk (design), pedagogi, isi (content), dan aspek teknikal (technical) sebelum digunakan dalam pembelajaran membaca. Penyelidikan ini menggunakan satu set soalan asas membaca sebagai instrumen mengumpul data untuk mengukur keberkesanan penggunaan perisian Pembelajaran Berbantukan Komputer Asas Membaca. Dapatan kajian menunjukkan bahawa penggunaan komputer dalam pembelajaran membaca menunjukkan keberkesanan yang signifikan berbanding dengan pembelajaran membaca secara tradisional. Penggunaan perisian dalam pembelajaran membaca juga berjaya meningkatkan kemahiran membaca murid-murid secara signifikan. Dapatan kajian ini juga mempunyai implikasi kepada murid-murid, guru dan strategi pembelajaran membaca.
format Article
author Auzar,
spellingShingle Auzar,
Keberkesanan penggunaan perisian asas membaca
author_facet Auzar,
author_sort Auzar,
title Keberkesanan penggunaan perisian asas membaca
title_short Keberkesanan penggunaan perisian asas membaca
title_full Keberkesanan penggunaan perisian asas membaca
title_fullStr Keberkesanan penggunaan perisian asas membaca
title_full_unstemmed Keberkesanan penggunaan perisian asas membaca
title_sort keberkesanan penggunaan perisian asas membaca
publisher Penerbit UKM
publishDate 2012
url http://journalarticle.ukm.my/4935/
http://journalarticle.ukm.my/4935/
http://journalarticle.ukm.my/4935/1/pp%2520629_644.pdf
first_indexed 2023-09-18T19:42:56Z
last_indexed 2023-09-18T19:42:56Z
_version_ 1777405710921891840