Keberkesanan penggunaan perisian asas membaca
Penyelidikan penggunaan perisian atau komputer dalam pembelajaran membaca bertujuan untuk mengetahui keberkesanan proses pengenalan bunyi dan kata yang dikaitkan dengan gambar animasi. Penyelidikan yang menggunakan kaedah eksperimen kuasi ini dilakukan terhadap 86 orang murid darjah 1 Sekolah Ren...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit UKM
2012
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/4935/ http://journalarticle.ukm.my/4935/ http://journalarticle.ukm.my/4935/1/pp%2520629_644.pdf |
Summary: | Penyelidikan penggunaan perisian atau komputer dalam pembelajaran membaca
bertujuan untuk mengetahui keberkesanan proses pengenalan bunyi dan kata yang
dikaitkan dengan gambar animasi. Penyelidikan yang menggunakan kaedah eksperimen
kuasi ini dilakukan terhadap 86 orang murid darjah 1 Sekolah Rendah Nombor 021,
Pekanbaru yang terbahagi kepada kumpulan eksperimen sebanyak 42 orang dan
kumpulan kawalan sebanyak 44 orang. Penetapan murid sebagai sampel penyelidikan
dilakukan secara rawak. Metodologi pembangunan perisian pembelajaran membaca ini
merujuk kepada model ADDIE. Perisian dinilai daripada segi aspek rekabentuk (design),
pedagogi, isi (content), dan aspek teknikal (technical) sebelum digunakan dalam
pembelajaran membaca. Penyelidikan ini menggunakan satu set soalan asas membaca
sebagai instrumen mengumpul data untuk mengukur keberkesanan penggunaan perisian
Pembelajaran Berbantukan Komputer Asas Membaca. Dapatan kajian menunjukkan
bahawa penggunaan komputer dalam pembelajaran membaca menunjukkan
keberkesanan yang signifikan berbanding dengan pembelajaran membaca secara
tradisional. Penggunaan perisian dalam pembelajaran membaca juga berjaya
meningkatkan kemahiran membaca murid-murid secara signifikan. Dapatan kajian ini
juga mempunyai implikasi kepada murid-murid, guru dan strategi pembelajaran
membaca. |
---|