Keberkesanan model konstruktivisme lima fasa needham dalam pengajaran komsas bahasa Melayu
Kajian ini bertujuan mengenal pasti sama ada pengajaran komponen sastera (Komsas) Bahasa Melayu menggunakan Model Lima Fasa Needham (1987) dapat meningkatkan pencapaian murid bukan Melayu. Kajian kuasi eksperimen ini dijalankan dengan menggunakan sebanyak 80 murid Cina di sebuah sekolah menengah di...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit UKM
2012
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/4642/ http://journalarticle.ukm.my/4642/ http://journalarticle.ukm.my/4642/1/79-92%2520Zuraini%2520%26%2520Sukor.pdf |
id |
ukm-4642 |
---|---|
recordtype |
eprints |
spelling |
ukm-46422016-12-14T06:36:34Z http://journalarticle.ukm.my/4642/ Keberkesanan model konstruktivisme lima fasa needham dalam pengajaran komsas bahasa Melayu Zurainu Mat Jasin, Abdull Sukor Shaari, Kajian ini bertujuan mengenal pasti sama ada pengajaran komponen sastera (Komsas) Bahasa Melayu menggunakan Model Lima Fasa Needham (1987) dapat meningkatkan pencapaian murid bukan Melayu. Kajian kuasi eksperimen ini dijalankan dengan menggunakan sebanyak 80 murid Cina di sebuah sekolah menengah di negeri Kedah. Mereka dibahagikan kepada dua kumpulan, iaitu kumpulan eksperimen diajar menggunakan Model konstruktivisme, manakala kumpulan kawalan diajar menggunakan pendekatan konvensional. Data yang diperoleh telah dianalisis dengan menggunakan ujian-t. Daripada analisis yang telah dijalankan, hasil kajian menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan antara kumpulan eksperimen dan kumpulan kawalan dalam ujian pos. Min skor Komsas bagi murid kumpulan pos eksperimen adalah lebih tinggi berbanding min skor kumpulan kawalan dalam ujian pasca. Penerbit UKM 2012-05 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/4642/1/79-92%2520Zuraini%2520%26%2520Sukor.pdf Zurainu Mat Jasin, and Abdull Sukor Shaari, (2012) Keberkesanan model konstruktivisme lima fasa needham dalam pengajaran komsas bahasa Melayu. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu ;Malay Language Education (MyLEJ), 2 (1). pp. 79-92. ISSN 2180-4842 http://www.ukm.my/jpbm/Current.aspx |
repository_type |
Digital Repository |
institution_category |
Local University |
institution |
Universiti Kebangasaan Malaysia |
building |
UKM Institutional Repository |
collection |
Online Access |
language |
English |
description |
Kajian ini bertujuan mengenal pasti sama ada pengajaran komponen sastera (Komsas) Bahasa Melayu menggunakan Model Lima Fasa Needham (1987) dapat meningkatkan pencapaian murid bukan Melayu. Kajian kuasi eksperimen ini dijalankan dengan menggunakan sebanyak 80 murid Cina di sebuah sekolah menengah di negeri Kedah. Mereka dibahagikan kepada dua kumpulan, iaitu kumpulan eksperimen diajar menggunakan Model konstruktivisme, manakala kumpulan kawalan diajar menggunakan pendekatan konvensional. Data yang diperoleh telah dianalisis dengan menggunakan ujian-t. Daripada analisis yang telah dijalankan, hasil kajian menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan antara kumpulan eksperimen dan kumpulan kawalan dalam ujian pos. Min skor Komsas bagi murid kumpulan pos eksperimen adalah lebih tinggi berbanding min skor kumpulan kawalan dalam ujian pasca. |
format |
Article |
author |
Zurainu Mat Jasin, Abdull Sukor Shaari, |
spellingShingle |
Zurainu Mat Jasin, Abdull Sukor Shaari, Keberkesanan model konstruktivisme lima fasa needham dalam pengajaran komsas bahasa Melayu |
author_facet |
Zurainu Mat Jasin, Abdull Sukor Shaari, |
author_sort |
Zurainu Mat Jasin, |
title |
Keberkesanan model konstruktivisme lima fasa needham dalam pengajaran komsas bahasa Melayu |
title_short |
Keberkesanan model konstruktivisme lima fasa needham dalam pengajaran komsas bahasa Melayu |
title_full |
Keberkesanan model konstruktivisme lima fasa needham dalam pengajaran komsas bahasa Melayu |
title_fullStr |
Keberkesanan model konstruktivisme lima fasa needham dalam pengajaran komsas bahasa Melayu |
title_full_unstemmed |
Keberkesanan model konstruktivisme lima fasa needham dalam pengajaran komsas bahasa Melayu |
title_sort |
keberkesanan model konstruktivisme lima fasa needham dalam pengajaran komsas bahasa melayu |
publisher |
Penerbit UKM |
publishDate |
2012 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/4642/ http://journalarticle.ukm.my/4642/ http://journalarticle.ukm.my/4642/1/79-92%2520Zuraini%2520%26%2520Sukor.pdf |
first_indexed |
2023-09-18T19:42:06Z |
last_indexed |
2023-09-18T19:42:06Z |
_version_ |
1777405658723778560 |