Keberkesanan model konstruktivisme lima fasa needham dalam pengajaran komsas bahasa Melayu

Kajian ini bertujuan mengenal pasti sama ada pengajaran komponen sastera (Komsas) Bahasa Melayu menggunakan Model Lima Fasa Needham (1987) dapat meningkatkan pencapaian murid bukan Melayu. Kajian kuasi eksperimen ini dijalankan dengan menggunakan sebanyak 80 murid Cina di sebuah sekolah menengah di...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Zurainu Mat Jasin, Abdull Sukor Shaari
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit UKM 2012
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/4642/
http://journalarticle.ukm.my/4642/
http://journalarticle.ukm.my/4642/1/79-92%2520Zuraini%2520%26%2520Sukor.pdf
id ukm-4642
recordtype eprints
spelling ukm-46422016-12-14T06:36:34Z http://journalarticle.ukm.my/4642/ Keberkesanan model konstruktivisme lima fasa needham dalam pengajaran komsas bahasa Melayu Zurainu Mat Jasin, Abdull Sukor Shaari, Kajian ini bertujuan mengenal pasti sama ada pengajaran komponen sastera (Komsas) Bahasa Melayu menggunakan Model Lima Fasa Needham (1987) dapat meningkatkan pencapaian murid bukan Melayu. Kajian kuasi eksperimen ini dijalankan dengan menggunakan sebanyak 80 murid Cina di sebuah sekolah menengah di negeri Kedah. Mereka dibahagikan kepada dua kumpulan, iaitu kumpulan eksperimen diajar menggunakan Model konstruktivisme, manakala kumpulan kawalan diajar menggunakan pendekatan konvensional. Data yang diperoleh telah dianalisis dengan menggunakan ujian-t. Daripada analisis yang telah dijalankan, hasil kajian menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan antara kumpulan eksperimen dan kumpulan kawalan dalam ujian pos. Min skor Komsas bagi murid kumpulan pos eksperimen adalah lebih tinggi berbanding min skor kumpulan kawalan dalam ujian pasca. Penerbit UKM 2012-05 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/4642/1/79-92%2520Zuraini%2520%26%2520Sukor.pdf Zurainu Mat Jasin, and Abdull Sukor Shaari, (2012) Keberkesanan model konstruktivisme lima fasa needham dalam pengajaran komsas bahasa Melayu. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu ;Malay Language Education (MyLEJ), 2 (1). pp. 79-92. ISSN 2180-4842 http://www.ukm.my/jpbm/Current.aspx
repository_type Digital Repository
institution_category Local University
institution Universiti Kebangasaan Malaysia
building UKM Institutional Repository
collection Online Access
language English
description Kajian ini bertujuan mengenal pasti sama ada pengajaran komponen sastera (Komsas) Bahasa Melayu menggunakan Model Lima Fasa Needham (1987) dapat meningkatkan pencapaian murid bukan Melayu. Kajian kuasi eksperimen ini dijalankan dengan menggunakan sebanyak 80 murid Cina di sebuah sekolah menengah di negeri Kedah. Mereka dibahagikan kepada dua kumpulan, iaitu kumpulan eksperimen diajar menggunakan Model konstruktivisme, manakala kumpulan kawalan diajar menggunakan pendekatan konvensional. Data yang diperoleh telah dianalisis dengan menggunakan ujian-t. Daripada analisis yang telah dijalankan, hasil kajian menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan antara kumpulan eksperimen dan kumpulan kawalan dalam ujian pos. Min skor Komsas bagi murid kumpulan pos eksperimen adalah lebih tinggi berbanding min skor kumpulan kawalan dalam ujian pasca.
format Article
author Zurainu Mat Jasin,
Abdull Sukor Shaari,
spellingShingle Zurainu Mat Jasin,
Abdull Sukor Shaari,
Keberkesanan model konstruktivisme lima fasa needham dalam pengajaran komsas bahasa Melayu
author_facet Zurainu Mat Jasin,
Abdull Sukor Shaari,
author_sort Zurainu Mat Jasin,
title Keberkesanan model konstruktivisme lima fasa needham dalam pengajaran komsas bahasa Melayu
title_short Keberkesanan model konstruktivisme lima fasa needham dalam pengajaran komsas bahasa Melayu
title_full Keberkesanan model konstruktivisme lima fasa needham dalam pengajaran komsas bahasa Melayu
title_fullStr Keberkesanan model konstruktivisme lima fasa needham dalam pengajaran komsas bahasa Melayu
title_full_unstemmed Keberkesanan model konstruktivisme lima fasa needham dalam pengajaran komsas bahasa Melayu
title_sort keberkesanan model konstruktivisme lima fasa needham dalam pengajaran komsas bahasa melayu
publisher Penerbit UKM
publishDate 2012
url http://journalarticle.ukm.my/4642/
http://journalarticle.ukm.my/4642/
http://journalarticle.ukm.my/4642/1/79-92%2520Zuraini%2520%26%2520Sukor.pdf
first_indexed 2023-09-18T19:42:06Z
last_indexed 2023-09-18T19:42:06Z
_version_ 1777405658723778560