Pembingkaian isu pendidikan di Malaysia oleh sumber berita dan akhbar Cina
Perkembangan sistem pendidikan merupakan penanda kepada pembangunan negara dan pada masa yang sama, ia juga bergerak seiring dengan isu perpaduan negara ini. Cabaran utama yang dihadapi oleh Malaysia dalam perjalanannya menjadi sebuah negara maju, merupakan penentuan bahasa yang wajar digunakan...
Main Authors: | , , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Universiti Kebangsaan Malaysian
2011
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/4317/ http://journalarticle.ukm.my/4317/ http://journalarticle.ukm.my/4317/1/V24_2.pdf |
id |
ukm-4317 |
---|---|
recordtype |
eprints |
spelling |
ukm-43172016-12-14T06:35:47Z http://journalarticle.ukm.my/4317/ Pembingkaian isu pendidikan di Malaysia oleh sumber berita dan akhbar Cina Kho, Suet Nie Chew, Chee Khiang Tan, Joon Ling Chang, Peng Kee Perkembangan sistem pendidikan merupakan penanda kepada pembangunan negara dan pada masa yang sama, ia juga bergerak seiring dengan isu perpaduan negara ini. Cabaran utama yang dihadapi oleh Malaysia dalam perjalanannya menjadi sebuah negara maju, merupakan penentuan bahasa yang wajar digunakan di dalam sistem pendidikan negara ini. Imbangan di antara memartabatkan bahasa kebangsaan, kepada pengukuhan bahasa global dan juga pengekalan bahasa ibunda unik setiap kaum di negara ini bukanlah mudah. Polisi pendidikan dalam pengajaran dan pembelajaran subjek sains dan matematik dalam bahasa Inggeris pada semua peringkat sekolah rendah pada 2003, mendapat bantahan yang kuat daripada masyarakat Cina. Kerajaan Malaysia akhirnya menerima cadangan untuk mengajar kedua-dua subjek ini dalam dua bahasa di sekolah jenis kebangsaan Cina. Kajian ini melakukan refleksi kepada laporan empat akhbar Cina pada ketika itu untuk memahami pembingkaian yang digunakan oleh akhbar-akhbar tersebut dalam melaporkan isu pendidikan negara. Kedua-dua media dan juga sumber berita juga memainkan peranan di dalam pembingkaian isu pendidikan. Berpaksikan lima bingkai generik Semetko & Valkenburg (2000) iaitu bingkai tanggungjawab, bingkai konflik, bingkai moral, bingkai akibat ekonomi dan bingkai kemanusiaan, kajian ini melakukan analisis kandungan kuantiatif terhadap empat akhbar utama tempatan Cina di Malaysia. Sebanyak 157 berita diperolehi dengan 1,218 unit analisis. Kajian mendapati bahawa parti kerajaan cuba mempromosikan bingkai tanggungjawab, sementara editorial mementingkan bingkai minat manusia dan pihak pembangkang melihat bingkai moral. Universiti Kebangsaan Malaysian 2011 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/4317/1/V24_2.pdf Kho, Suet Nie and Chew, Chee Khiang and Tan, Joon Ling and Chang, Peng Kee (2011) Pembingkaian isu pendidikan di Malaysia oleh sumber berita dan akhbar Cina. Jurnal Komunikasi ; Malaysian Journal of Communication, 27 (2). pp. 221-238. ISSN 0128-1496 http://www.ukm.my/jkom |
repository_type |
Digital Repository |
institution_category |
Local University |
institution |
Universiti Kebangasaan Malaysia |
building |
UKM Institutional Repository |
collection |
Online Access |
language |
English |
description |
Perkembangan sistem pendidikan merupakan penanda kepada
pembangunan negara dan pada masa yang sama, ia juga bergerak
seiring dengan isu perpaduan negara ini. Cabaran utama yang
dihadapi oleh Malaysia dalam perjalanannya menjadi sebuah
negara maju, merupakan penentuan bahasa yang wajar digunakan
di dalam sistem pendidikan negara ini. Imbangan di antara
memartabatkan bahasa kebangsaan, kepada pengukuhan bahasa
global dan juga pengekalan bahasa ibunda unik setiap kaum di
negara ini bukanlah mudah. Polisi pendidikan dalam pengajaran
dan pembelajaran subjek sains dan matematik dalam bahasa
Inggeris pada semua peringkat sekolah rendah pada 2003,
mendapat bantahan yang kuat daripada masyarakat Cina. Kerajaan
Malaysia akhirnya menerima cadangan untuk mengajar kedua-dua
subjek ini dalam dua bahasa di sekolah jenis kebangsaan Cina.
Kajian ini melakukan refleksi kepada laporan empat akhbar Cina
pada ketika itu untuk memahami pembingkaian yang digunakan
oleh akhbar-akhbar tersebut dalam melaporkan isu pendidikan
negara. Kedua-dua media dan juga sumber berita juga memainkan
peranan di dalam pembingkaian isu pendidikan. Berpaksikan
lima bingkai generik Semetko & Valkenburg (2000) iaitu bingkai
tanggungjawab, bingkai konflik, bingkai moral, bingkai akibat
ekonomi dan bingkai kemanusiaan, kajian ini melakukan analisis
kandungan kuantiatif terhadap empat akhbar utama tempatan
Cina di Malaysia. Sebanyak 157 berita diperolehi dengan 1,218
unit analisis. Kajian mendapati bahawa parti kerajaan cuba
mempromosikan bingkai tanggungjawab, sementara editorial mementingkan bingkai minat manusia dan pihak pembangkang
melihat bingkai moral. |
format |
Article |
author |
Kho, Suet Nie Chew, Chee Khiang Tan, Joon Ling Chang, Peng Kee |
spellingShingle |
Kho, Suet Nie Chew, Chee Khiang Tan, Joon Ling Chang, Peng Kee Pembingkaian isu pendidikan di Malaysia oleh sumber berita dan akhbar Cina |
author_facet |
Kho, Suet Nie Chew, Chee Khiang Tan, Joon Ling Chang, Peng Kee |
author_sort |
Kho, Suet Nie |
title |
Pembingkaian isu pendidikan di Malaysia oleh sumber berita dan akhbar Cina |
title_short |
Pembingkaian isu pendidikan di Malaysia oleh sumber berita dan akhbar Cina |
title_full |
Pembingkaian isu pendidikan di Malaysia oleh sumber berita dan akhbar Cina |
title_fullStr |
Pembingkaian isu pendidikan di Malaysia oleh sumber berita dan akhbar Cina |
title_full_unstemmed |
Pembingkaian isu pendidikan di Malaysia oleh sumber berita dan akhbar Cina |
title_sort |
pembingkaian isu pendidikan di malaysia oleh sumber berita dan akhbar cina |
publisher |
Universiti Kebangsaan Malaysian |
publishDate |
2011 |
url |
http://journalarticle.ukm.my/4317/ http://journalarticle.ukm.my/4317/ http://journalarticle.ukm.my/4317/1/V24_2.pdf |
first_indexed |
2023-09-18T19:41:11Z |
last_indexed |
2023-09-18T19:41:11Z |
_version_ |
1777405601492500480 |