Performan dalam ujian-ujian perbendaharaan kata dan operational dalam dua bahasa di kalangan kanak-kanak Melayu dan Cina.
Kajian ini dilakukan untuk menunjau pertalian di antara latarbelakang bahasa termasuk performan dalam ujian perbendaharaan kata bergambar dalam dua kumpulan kanak-kanak Malaysia yang berbahasa dua dengan performan dalam tugas-tugas concrete operational. Alat-alat yang digunakan terdiri daripada sat...
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Article |
Published: |
Universiti Kebangsaan Malaysia
1974
|
Online Access: | http://journalarticle.ukm.my/4016/ http://journalarticle.ukm.my/4016/ |
Summary: | Kajian ini dilakukan untuk menunjau pertalian di antara latarbelakang bahasa termasuk performan dalam ujian perbendaharaan kata bergambar dalam dua kumpulan kanak-kanak Malaysia yang berbahasa dua dengan performan dalam tugas-tugas concrete operational. Alat-alat yang digunakan terdiri daripada satu soalselidik mengenai latarbelakang bahasa, Ujian Peabody Picture Vocabulary dan alat-alat biasa mengenai tugas-tugas concrete operational. Kesemua alat/arahan yang digunakan diterjemahkan ke dalam Bahasa Malaysia atau Cina dengan cara back-translation. Alat-alat keputusan menunjukkan terdapat korilasi yang signifikan di antara latarbelakang bahasa dengan performan dalam tugas-tugas concrete operational bagi kumpulan Cina. Bagi performan dalam ujian perbendaharaan kata pula, markah-markah Ujian Peabody Picture Vocabulary dalam bentuk Inggeris mempunyai korilasi yang signifikan dengan performan dalam tugas-tugas concrete operational bagi kedua-dua kumpulan. Bagi susunan perolehan pengkalan pula kajian ini menyangkal dakwaan Kumpulan Geneva. |
---|